Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön aug 20, 2017 10:05 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 97 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Författare Meddelande
InläggPostat: tis jun 13, 2017 11:02 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1552
Ort: Skånska Landsbygden
Det går men du måste mappa om hela bränslemappen då.
En Speed-Density mapp är mer levande och dynamisk än en luftmasse-mapp.

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 13, 2017 11:33 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör sep 11, 2010 9:13 am
Inlägg: 51
Ort: Söderhamn
Packo skrev:
Jag har ju en slungvikt justerad fördelare med tryck / vakuun klocka från en B230a.
Tändkurvan är följande.
12 grader förtändning 900 varv tomgång.
30 graders förtändning vid 3000 varv som sänks till 15 grader vid 0.9 bars laddtryck.
Tycker att den kurvan är helt ok , det var så vi gjorde på slutet på 80 talet med B20 / B21 motorer med K-jet och det fungerade.
Så jag bara går efter gamla vanor :wink:
För övrigt så har jag ju en original turbo box till LH 2.2. Den boxen som slutar med 541.

Kanske fel av mig men jag jag tycker det är rätt kul att pilla rent mekaniskt och att jag kan tyvärr inte dessa nya system med mappning och sådant..

Men jag har en fundering till.

Jag har labbat en del med LMM på min bil och jag tycker inte den gör som jag vill. Alltså inget fel på den. Alla värden är rätt förutom att den "bottnar" vid ca 4000 varv.
Byter jag turbon till en "liten" originalre så bottnar den inte.
Så min T3/T4 suger mer luft än LMM klara. Och då vet jag att ni svara med att byta ut huset till en 3".
Men min fråga är. Varför skulle jag inte kunna sätta en mappsensor. Den tar endast hänsyn till undertryck eller övertryck i insuget. Den skiter i hur många "liter" luft som passerar eller ej, och signalen från mitt LMM är en spännings signal liksom från en mappsensor.

Vad tror ni ? skulle det kunna fungera ?


Nu hänger jag inte med, du säger att fördelaren är "stummad" hur kan den vara det om grundtändningen är ställd på 12 grader och den är 30 grader vid 3000 varv, om den är "stummad" dvs bortkopplad centrifugalreglering så får man ju samma tändning på alla varvtal som grundtändningen är inställd på.

/Daniel


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 13, 2017 11:49 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm
Inlägg: 99
Som jag skrev innan.
När jag hade "chrysler" boxen så var den "stummad" och med backning av tändning via tryck.

Nu när Chrysler boxen är eliminerad, så kör jag brytarlös tändsystem med slungvikter för tändhöjning och tryck för tändbackning.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 13, 2017 1:09 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm
Inlägg: 99
Pacman skrev:
Det går men du måste mappa om hela bränslemappen då.
En Speed-Density mapp är mer levande och dynamisk än en luftmasse-mapp.


Snälla förklara.
Menar du att mapp sensorn jobbar för snabbt så att boxen inte hinner med eller hur menar du ?
Min box skall tydligen inte gå att mappa om men jag är rätt säker på att när Stefan startade BSR i Växjö så kunde han mappa om 591 boxen. Även 541 boxen om jag inte minns helt fel... Men det var länge sedan :shock:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 14, 2017 3:55 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1552
Ort: Skånska Landsbygden
Jag menar att mappen som datorn läser i vilka spridartider den ska använda vid olika last, är olika beroende på vad man använder för lastgivare.
En luftmassemätare kompenserar för allt (lufttryck, lufttemp, fuktighet) i och med att den läser luftmassan rakt av så mappen i datorn blir väldigt platt och enkel. I de flesta boxar har man t.o.m en särskilt WOT-tabell (Wide Open Throttle) som är en förenklad bränsletabell ifrån mappen.

Om man ska använda en MAP-sensor (Manifold Air Pressure) som lastgivare så behöver man kalibrera om (sk mappa) hela bränsletabellen då den givaren kommer att peka på andra ställen i mappen vid samma last.

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 14, 2017 9:38 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm
Inlägg: 99
Ok. Tack för svar. Trodde inte att den tar hänsyn till lufttemp, fuktighet.
Nu förstår jag . :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 05, 2017 10:04 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm
Inlägg: 99
Jag avslutar denna tråd med att tacka alla för hjälpen.

Nu är jag riktigt nöjd. Bilen går riktigt bra ( i mitt tycke)
Det dolda felet som jag har brottats med var mitt LMM.

Setupen är följande (för dom som är eventuellt intresserade)

B230 F med FT kolvar och stakar.
531 topp med VX3 kam med bearbetad förbränningsrum.
940 Turbogrenrör med T3/T4 kina turbo och 0.9 i ladd.
Original 940 IC
2.5" avgas hela vägen med 1 dämpare.
LH 2.2 sprut med 541 turbo box .
Gröna spridare.
3 bar original BTR.
Brytarlös tändsystem från B230a med slungvikter och tryck-klocka för tändbackning
Original orörd 007 LMM

Me happy :D :D :D :D :D :D :D


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 97 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010