B230f behöver hjälp att vakna.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av »

Endast 740tic som är 88a har lh2.2 tror jag dock har ju det lh2.2 inte samma tändning som det i 240in.
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av Packo »

Tändningen sitter separat i motorrummet så den biten är lätt att byta om man nu skulle behöva göra det.
Så med andra ord dom boxarna jag nämner är användbara på min 2.2

Lite mer forskning har resulterat i att jag har förstått att Saab-s LH2.2 är inte samma som på Volvo.
Men Volvo sins emellan borde vara det samma tycker jag

Har hittat boxar på E-bay men vill inte beställa (från USA) om jag inte vet att det passar.
Frakten är dyrare än boxen. :?
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av Packo »

anglia-61 skrev:Min box har detta nr.
Bild

Såg att jag har box, kabelhärva och de flesta givarna.
Din box är Motronic. Den passar definitivt inte. Tack ändå.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av Sten »

Pacman skrev: Insprutningssystem. Köp ett eftermarknadssystem och lägg tiden på att koppla in det och mappa, alternativt lämna bilen till någon som gör allt, dvs installerar och mappar.
Att få ett LH-2.2/2.4 att fungera tillfredsställande på 300hk är inte lätt! Det tar enormt med tid, pillande, justerande och en hel del frustration. Sen har vi det med tändningen med som ovan nämnde.
Med ett eftermarknadssystem är allt öppet att justera in.
Är det verkligen så "omöjligt" att få ut 300hk med LH 2,4? Var och varannan har ju det läser man lite här och där,eller är det så att det är skillnad på vad man tror man har och vad det är :wink: ?!
Var någonstans vill du säga är "gränsen" för där det fungerar tillfredställande?!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av mauser240 »

Här i Finland finns många som slänger i större spridare och lmm (-012an är populär) och mappar lh2.4 själv. Finns en kille som mappar på en halv dag oberoende av setup (inom vissa gränser förstås). Samma kille är först i världen med att lösa vissa mysterium ang. LH 2.4.
//MartinL
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av »

Mappar man ett lh2.4 med större lmm och tex 465cc R-Spridarna ska ca 300hk gå få ut och det kan säkert fungera bra och vara tillförlitligt också men om man då ändrar något på motorn måste man ju mappa ingen och då blir kostnaden fort högre än ett billigt eftermarknadssprut som man kan lära sig själv.
Bara kasta dit ett 1000kr chipp större spridare och lmm sen ladda 1,5kg med typ ett 19t blir inte tillförlitligt och troligen inga 300hk heller.
Finns ju ofta chippade 940 med grövre avgas och sportluftfilter som ska ge 230+ på blocket vanligtvis ungdomar som säljer dom...
Och mer troligt ger dom 180-200 i dom flesta fallen.
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av Packo »

CÅ skrev: Bara kasta dit ett 1000kr chipp större spridare och lmm sen ladda 1,5kg med typ ett 19t blir inte tillförlitligt och troligen inga 300hk heller.
Finns ju ofta chippade 940 med grövre avgas och sportluftfilter som ska ge 230+ på blocket vanligtvis ungdomar som säljer dom...
Och mer troligt ger dom 180-200 i dom flesta fallen.
180-200 hjulhästar. Det räcker för mig. Det är typ detta setup jag letar efter.
Men kanske inte "kasta dit nåt nån större spridare" utan mer få fram vad för spridare som är lämplig.
Byta stakar.
Och se glad ut. I grova drag.

Vad rekommenderar ni för spridare.
Massa olika svar på allt möjligt, men inte direkt på det jag vill veta.
Det mesta av tipsen är att byta till 2.4 eller annat som går att mappa.

Jag vill inte vara nån bakåtsträvare. Det är kanon med modern teknologi. Men, det gick bra förr i tiden med när inte datorer fanns. Grupp A bilen med K-jet.
Så att min 2.2 a är lite smartare än K-jet är vi rätt så överens om.
Varför skall det då inte gå att plocka ut 200+ hästar med ett "smartare" system ??

Jag vill inte sätta dit en eftermarknads sprut för 10-15000.
Jag vill inte klabba med original kabelhärva.
Jag har inte tid och ork att åka till nåt ställe som skall mappa min bil och plåga livet ur den
Jag vill köra på vanlig 98 bensin

Jag vill bara tips på en lämplig spridare. Jag luskar nog ut resten i garaget efter gammal lära från K-jet tiden.

Sen en annan fundering igen.

Om man refererar till pneumatik och luft (LMM).
LMM mäter volymen luft som passerar ( kyler tråden ner )
Ju snabbare luften passerar desto kallare blir tråden. Desto mer soppa får motorn via boxen.
Är det rätt så ?

Men då undrar jag varför man skall byta original LMM till en 3".
Luften passerar långsammare i ett större rör. Då kommer ju boxen att hålla blandningen magrare. Vad är vitsen med detta ?
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av MVA-Productions »

Borde det inte fungera ganska hyfsat att få tag i fördelade med vacum klocka och byta klockan mot en dubbelverkande klocka för att backa tändningen och köra typ 16v spridare på 300cc/min och rampa upp bränsletrycket med lämpligt utväxlad progressiv btr, typ malpassi 1:1,2? Lite motor öra samt en bbl så borde man kunna labba och få det att lira bortåt ett bar iaf skulle jag kunna tänka mig.. Vi laddade på kompisens lh2.2 ca 0,6-0,7 bar med enbart 16v spridare och den spikade aldrig och gick inte alls kasst..
Mvh

Dock måste man ju då ha blockfördelare men är ingen raketforskning att fixa direkt
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av MVA-Productions »

Byta till större lmm gör man bara när man byter till större spridare för att kompensera ner det extra bränslet spridaren annars hade gett på ett givet luftflöde, t.ex tomgång där man inte vill feta på bränsleblandningen.
Mvh
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av »

Ska du absolut köra med original sprutet så finns det uträkningar på hur mycket större lmm du skall ha till större spridare
Har man det som grund sen kan finjustera Bränsletrycket kan man iaf få det så bra som det går med boxens bränslekurva.
Det går sätta någon extraspridare på tryckröret tex en eller ett par kallstartsspridare från b230 som man styr med en tryckgivare (bara av eller på vid det laddtryck motorn börjar gå snålt) om den antingen går för fett vid lugn körning eller för snålt på laddtryck.
Får du tag på ett turbo chipp till boxen så blir det nog ännu bättre (det är ju gjort för större spridare för samma lmm och med mera turbovänlig bränslekurva)
Sen är det tändningen som är största problemet.
Antingen om man byter till ett från en 740 med lh2.2 och turbo eller gör på något annat sätt tex fördelare från b21et men hur mycket har tändning och insprut gemensamt igentligen?
Dom har väll iaf samma varvtalssignal som tas från fördelaren vet ej vad mer som kan ställa till det om man bara vill riva bort tändsystemet.
Ska man lyckas bör man nog ha en ställbar bränsletrycksregulator och en bbl regulatorn ska hälst inte va av billigaste kinamodell då den kan vara en stor fel källa finns en malpassi som passar direkt på org fuelrailen om den har regulatorn på de ställe alla 940 har (vissa äldre har ju en extra böj och där vet ja inte om den passar) och den är nog bland det billigaste som kan klassas som bra.
Och så att tänka på är att org bränslepumpen ksk inte klarar hänga med så en pump från en motor med k-jet eller tex en 044 kopia kan behövas.

Försöken vi gjorde körde vi först 250cc spridare övrigt original insprut lite vässad topp kam och kompsänkt motor och ett 15g agg den gick både billigt och förhållandevis bra.
Sen blev det turbo spridare med motstånd och chipp i boxen och ökning av laddtrycket från 0,4 till 0,6 bar då gick den minst som en chippad ft och var rätt mycket varvvilligare.
Men då kom även problemen med tändningen antingen ville den spika eller så fick man glödande grenrör.
Tredje försöket blev en adapter på ett org sugmotor grenrör en kkk27 440cc spridare och flyttade över lmm elektroniken i ett sk 3" lmm hus från 740 16v.
Laddade ett kg och trotts att laddtrycket inte infann sig fören vid ca 4000varv så spikade den bara så länge man inte ställde ner tändningen så den knappt gick eller ökade bränslet så den inte orkade tända istället.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av mauser240 »

Packo skrev:Om man refererar till pneumatik och luft (LMM).
LMM mäter volymen luft som passerar ( kyler tråden ner )
Ju snabbare luften passerar desto kallare blir tråden. Desto mer soppa får motorn via boxen.
Är det rätt så ?

Men då undrar jag varför man skall byta original LMM till en 3".
Luften passerar långsammare i ett större rör. Då kommer ju boxen att hålla blandningen magrare. Vad är vitsen med detta ?
Luftmassemätaren mäter massan. Det hör man ju på namnet. Och tråden kyls inte av luften.

Var och en klabbar på sitt vis men orsaken varför JAG byter LMM är för att original (LH 2.4) bottnar innan man kommit igång. Troligen före 180 häst. Sedan mappar man efter det man har.

Du frågar efter lämpliga spridare. Lämpliga för vad?
//MartinL
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av Sten »

Ni mappar alltså LH 2.4 live som ett "mappbart" sprut?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av Packo »

mauser240 skrev:
Luftmassemätaren mäter massan. Det hör man ju på namnet. Och tråden kyls inte av luften.

Var och en klabbar på sitt vis men orsaken varför JAG byter LMM är för att original (LH 2.4) bottnar innan man kommit igång. Troligen före 180 häst. Sedan mappar man efter det man har.

Du frågar efter lämpliga spridare. Lämpliga för vad?
Och då måste jag bara fråga dig hur du tror att den mäter luftens massa i detta fall med 2.2. Med en vindsnurra i röret ?
Den mäter det genom en "varmluftstråd" (platinatråd om jag inte mins helt fel)
Motståndet i tråden ändras beroende av temperaturen på tråden, som kyl ner mer och mer allt eftersom mer och mer luft som passerar.

Läser du bara 4 inlägg högre upp så har du svar på din fråga. 180-200 bensinhästar (i fall du inte hittar ....)
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av mauser240 »

Packo skrev:
mauser240 skrev:
Luftmassemätaren mäter massan. Det hör man ju på namnet. Och tråden kyls inte av luften.

Var och en klabbar på sitt vis men orsaken varför JAG byter LMM är för att original (LH 2.4) bottnar innan man kommit igång. Troligen före 180 häst. Sedan mappar man efter det man har.

Du frågar efter lämpliga spridare. Lämpliga för vad?
Och då måste jag bara fråga dig hur du tror att den mäter luftens massa i detta fall med 2.2. Med en vindsnurra i röret ?
Den mäter det genom en "varmluftstråd" (platinatråd om jag inte mins helt fel)
Motståndet i tråden ändras beroende av temperaturen på tråden, som kyl ner mer och mer allt eftersom mer och mer luft som passerar.

Läser du bara 4 inlägg högre upp så har du svar på din fråga. 180-200 bensinhästar (i fall du inte hittar ....)
Den mäter massan. Trådens temperatur hålls konstant så strömbehovet varierar beroende på hur mycket luft som passerar. En vindsnurra kan inte mäta massan.

På en original 940 turbo går mätarn i botten vid ca 0,8 bar och där har du inga 200 häst.

Skulle rekommendera minst 350 cc för dig men det kräver ju modifikation av systemet. Därav min fråga. Jag vet ju inte vad du tänkt modifiera.
//MartinL
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av Packo »

350 / 365 cc var jag själv inne på
Hög ohmiga sådana från typ 850 eller v70.
Mina original spridare är på 15.8 ohm.
Dom andra jag syftar på är på 12 ohm. Båda räknas som hög ohmiga och skall fungera på samma box utan att man bränner steget.

Vad är det för modifikationer av systemet är det syftar du på ?
Skriv svar