B230f behöver hjälp att vakna.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av Packo »

Nu snurrar det i skallen. :lol:

Audi har k-jet som är lambda styrd. Alltså KE-Jet.
Om man skulle använda denna sprut så den reglerar sig "själv" till rättare blandning.
Jag sökte på google och det skrivs att dessa system kan anpassa sig upp till 14PSI (0.96bar)
Det är ju rätt lovande kan jag tycka.

Vad tror ni om detta istället för V8 sprutet från mercan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av Jens Gustavsson »

du ska läsa på mer om lamda styrning på orginal insprut de styr oftast bara innom ett smalt område sen bara på delast. K jet ska man inte greja med det är jätte svårt att få till enligt mig.

att få en K jet eller chippad insprutning bara halv bra är mycket svårare och ofta dyrare än att göra rätt direkt skulle jag nästan säga!

på bilar nyare än 1975 så får man inte ändra nått egentligen (men snälla besiktnings gubbar släpper nog igenom lite mer :thumbright: ) ända kryphålen är om du byter till nyare komplett motor som är 100% orginal eller eftermarkands insprut på en nyare orginal motor som E85 regas om.

mvh jens
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av Packo »

Det där med besiktningen av bilen fixar jag . Inget som jag är orolig över.


Mer forskning som jag undrar över.
Volvo hade 2.2 på sina bilar redan 84.
Dessa var inte lambda styrda som jag kan läsa mig till. Dessa hade box nummer 0 280 000 544.
Skall ha suttit på bilar från 8/1984-7/1987
Märkligt nog så är min bil 88a med lambda, men min box har ändå samma nummer.
När jag kollar bakom panelen där boxen sitter så är det extra kablar kopplade in i boxen typ som nån hemmapulare hade kopplat in vilket jag förmodar är till lambdan.
Det betyder att jag skulle kunna plocka bort dessa kablar och koppla in den som det var tänkt innan lambdan kom in i bilden, och då kan jag hitta på "vad som helst" utan att boxen vet om det.
Den blir typ lika korkad som en K-jet. :doh:
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av Packo »

Har även hittat denna .
Bosch LH 2.2 0 280 000 518
Sitter i Volvo 740 turbo 1985 års modell
Varför skulle jag inte kunna plugga i en sådan box med tillhörande spridare.
Vad är det jag har missat ? :(

Som sagt. Jag vill inte till strippen och plåga bilen. Jag vill inte ut och drifta. Bilen skall användas på sommaren då och då, och det skulle kunna va kul och få uppleva den där gammla volvo B21 et ketchupkänslan igen.
Det är vad det handlar om. Inga supertider på strippen inte.
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av »

Jag har aldrig sett ett lh 2,2 utan lamda däremot har gamla motronic systemet i tex 740tic från 85-87 ingen lamda det har även en luftmängdsmätare och inte en luftmassemätare den har en klaff som sugs upp mer då mera luft passerar och har i övrigt flera andra givare som ej fungerar med en lh2.2
Det insprutet styr även tändningen med samma box.
lh 2,2 i 240in har ju en egen tändningsbox på höger innerskärm och 740 har bosch tändning och boxen passerad på samma ställe som dom senare med lh2.4
Innan vi bytte ut insprutningen på motorn jag pratade om införskaffades en tändbox till en 460 med lh 2,2 den var från en turbomotor från början och hade en inbyggd mappsensor/tryckgivare så den skulle sänka tändningen vid laddtryck dock blev den aldrig testad så vet inte om det skulle fungera tror dock bara den passade på 740 som har bosch tändning
Om du nöjer dig med typ 200-230hk borde det ju vara mest driftsäkert och ksk även billigast att skaffa en b230ft direkt och montera med tillhörande elystem osv sen trimma lite lätt på den.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av Jens Gustavsson »

en kompis till mig satt en -85 B230ET i en pv för många år sen den ger 182hk vid 0.45 bar om jag mins rätt? den byggde vi 3" avgassystem till och höjde laddtrycket med extra fjäder på wg till 0.85 bar och den gick rätt bra vid 0.9 slog den i från. vridet va väldigt fint!

det motronic systemet är gjort för turbo och fungerar bra till ca 220hk

mvh jens
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av Packo »

Visst är jag nöjd med 200-230 hästar.
Jag går efter denna tabell.
Och boxarna dom nämner på vissa bilar kan ej hittas exempelvis på bildelsbasen , men finns på e-bay.
Så visst måste dom här bilarna har funnits då finns boxar till dom.

http://www.nuceng.ca/bill/volvo/database/ecu.htm

Vilka spridare kan jag använda på min box utan motstånd.
Mina är helsvarta.
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av Packo »

Jag stör er igen med en fråga till.
Vad skulle jag tjäna på att byta från 2.2 till 2.4 ?
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av Packo »

Har hittat lite intressant läsning här på forumet.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=12&t=89063 (turbokonvertera LH 2.2)

Killen här nämner typ samma boxar som jag söker efter. 0.280.000.541 eller 0.280.000.591

Dessa boxar är till 740 med 2.2
Är det plug-n-play med en sådan box i min 240-a med 2.2
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av anglia-61 »

Jag tror att jag har boxarna du söker. Skall kolla, men tog ett komplett insprutningssystem ifrån en 740 turbo som skulle användas i en amazon med kompressor. Men det blev aldrig av. Så där är kabelhärva etc.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av Packo »

Mycket tacksam :thumbright:
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av Packo »

Nu är det jobbigt igen... Fan.

Har snackat med en polare och han är rätt så säker på att dessa boxar jag är ute efter är från LH 2.4.
Han var rätt säker på att 740 turbo har aldrig haft 2.2 . Eftersom 740/760 turbo hade inte fördelaren i blocket , så han menar på att tändningen gick via svänghjulet och då är det en 2.4a
Enligt han så var det antingen motronic eller 2.4.
Inte 2.2
Kan detta stämma ?
När lanserades 2.4 an egentligen ??
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av anglia-61 »

Min box har detta nr.
Bild

Såg att jag har box, kabelhärva och de flesta givarna.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av mauser240 »

Packo skrev:När lanserades 2.4 an egentligen ??
88b har jag för mig. Åtminstone vad gäller Volvos.
//MartinL
Användarvisningsbild
Johan Posth
Forumsberoende
Inlägg: 707
Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
Ort: Laxå

Re: B230f behöver hjälp att vakna.

Inlägg av Johan Posth »

Turbon fanns med LH2.2, 740 turbo 88-89 möjligtvis.. Kompisen har iaf en turbo som de satt 2.2 original i, fram till 87 var de motronic i 740 turbo

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Johan Posth, Laxå
070-2390054
Skriv svar