B230FT, Ingen gnista.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

B230FT, Ingen gnista.

Inlägg av Stener »

Nu har jag stött på problem, igen.

Har bytt motor i min 240 till en B230FT med LH2.4. Problemet är då att jag inte har någon gnista från tändspolen, Det är +15 spänning fram till spolen och har 12v ut från spolen men den slår ingen gnista. Har även spänning fram till tändslutsteget, kör med svänghjulsgivare och den sitter där den ska, inkopplad och fastbultad.

Kör med original 240 tändspole, tändslutsteg från en 740 med slutnummer -124.

Någon som kan ge tips vad jag kan mäta upp för att felsöka? Eftersom det är spänning fram och ut ifrån tändspolen så verkar ju inte det vara felet utan att den inte verkar få några signaler när den ska skicka gnista eller?
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Elias_ »

den skickar gnista när jord ansluts. så kolla jordningen o att alla kablar till boxen e i pluggade då allt styrs därifrån.
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Boxarna är i-pluggade och jorden verkar okej. Alla brun-svarta går ju ihop till två kabelskor och dom sitter hårt åtdragna på insuget.

Om jag fattat allt rätt så skickar svänghjulsgivaren signal när det ska skickas gnista till tändstyrboxen som sedan skickar vidare till tändslutsteget och sen vidare till tändspolen? Går det att mäta om man får dom här signalerna med en vanlig spänningsprovare? Isåfall kan man ju mäta efter svänghjulsgivaren, och sen efter boxarna osv. och se vart signalerna försvinner?
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
M Bengtsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 462
Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
Ort: Vara

Inlägg av M Bengtsson »

Om svänghjulsgivaren är hel ska den ha 172 ohm mellan två stift, vilka de var har jag glömt... men du har ju bara 3 att välja på.

Är motorn jordad?
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Okej ska mäta svänghjulsgivaren. Både resistansen i den och ifall det är spänningen fram.

Motorn är jordad mot kaross. ska dubbelkolla så det är riktigt jordat på insuget men det ska det vara.

Återkommer om några minuter när jag kommer tillbaks från garaget!

Edit: Har varit och kollat nu, Hade 172 Ohm mellan två av stiften så givaren verkar okej. Och den funkade innan jag satte den i bilen så tror inte det ska vara något fel där. Men när jag vred på tändningen så hade jag ingen spänning fram och det var jord på två av stiften. Ska kolla imorgon så jag inte förväxlat kontakten med den till spjällkontakten.
Chevelle SS -65
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

vevaxelgivaren är en induktiv givare och ska inte ha nån spänning.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Okej. Men jag hade inte förväxlat den med spjällkontakten iaf, allt var i sin ordning. Ska mäta upp alla stiften på boxarna och se så dom får spänning och jord som dom ska.
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Skrev ut schema till EZ-116K men inte blev jag smartare av det.

Enligt Falo så ska svänghjulsgivaren ha en spänning för att den ska funka och det har den (3V), 172 Ohm mellan stiften så spolen verkar inte vara trasig. Kontrollerade så det satt chip i tändboxen och det gjorde det.

Fortfarande ingen gnista, Får inte fram några pulser. Vet inte riktigt vad jag kan felsöka så alla tips är varmt välkommna.
Chevelle SS -65
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

har inte du 60-2 med induktiv givare ?
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Jo, Men den ska tydligen ha 3-5V för att den ska fungera. Fråga mig inte hur eller varför, Bil-el är min värsta fiende!

Ska få finbesök av två personer från stan snart som ska komma och assistera i att lokalisera felet, får hoppas på det bästa då så man får dra ut och köra snart!
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
M Bengtsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 462
Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
Ort: Vara

Inlägg av M Bengtsson »

Martin H skrev:vevaxelgivaren är en induktiv givare och ska inte ha nån spänning.
Hur tänker du nu? :?

Klart att du måste skicka på spänning.
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
Anton N
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: tor sep 27, 2007 8:10 pm
Ort: umeå

Inlägg av Anton N »

Har du kollat tändförstärkaren? en platta som är skruvad mot plåten, går till fördelaren eller om det är tändspolen
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1670
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

Killroy_swe skrev:
Martin H skrev:vevaxelgivaren är en induktiv givare och ska inte ha nån spänning.
Hur tänker du nu? :?

Klart att du måste skicka på spänning.

hur tänker du själv ? :p en induktiv givare skapar en spänning med magnetism, växelström för att vara exakt... jag matar inte min induktiva givar med spänning å den funkar kalas... om du har givarn monterad å kör med startmotorn så kan du även mäta givarn med växelström å få en pulsande spänning på typ 1-2volt max...
Jens Hedlund.
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

Killroy_swe skrev:
Martin H skrev:vevaxelgivaren är en induktiv givare och ska inte ha nån spänning.
Hur tänker du nu? :?

Klart att du måste skicka på spänning.
en vr sensor genererar en spänning (ac) som styrenheten läser.
du kanske menade en hall-givare som måste ha ström och funkar som en strömbrytare och skickar ut en signal när en magnet eller magnetiskt matrial paserar beroende på modell, jag är absolut ingen elektriker så jag kan säkert ha fel på nån punkt men fick läsa på lite när jag installerade sprut första gången så rätta mig om jag har fel. men mitt nira skickar iallafall inte ut nån spänning till vr givaren.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Xuri skrev:Hur tänker du själv ? :p en induktiv givare skapar en spänning med magnetism, växelström för att vara exakt... jag matar inte min induktiva givar med spänning å den funkar kalas... om du har givarn monterad å kör med startmotorn så kan du även mäta givarn med växelström å få en pulsande spänning på typ 1-2volt max...
Okej, ska pröva att mäta ifall jag får någon spänning växelspänning tillbaks. Min VR givare får dock en spänning skickad till sig, Men för att mäta upp att den får det så måste man ha givaren urkopplad.
Chevelle SS -65
Skriv svar