B20 förgasar turbo vart och hur får man vakuum ?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Djo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: sön nov 23, 2014 1:04 pm
Ort: Falun

B20 förgasar turbo vart och hur får man vakuum ?

Inlägg av Djo »

Hej en undran på detta forum med eminenta trimmare med en den galnare iden än den andra :)

Håller på med å bygga om en gammal Volvo pv blir b20 förgasar turbo men lär ju få ut vakuum till broms servon Bränsletrycksregulatorn och dump och såvidare ja ni förstår.

Läst och läst men blir inte riktigt klok på detta vissa menar på att man ska ta vakuumet från insuget, Men blir det vakuum efter turbon och om det blir det hur blir det när trycket kommer ? läst något om backventil till bromsservot men lär man ha det till allting eller. För på något viss borde väl BTR och dump ha övertrycket också eller hur blir det egentligen ?

(vill ju inte köra ner tryck i något som ej ska ha det)

och med insuget är det förre förgasarna eller hur (dom kommer ju trycksättas)

Mvh//Erik
Erik Nyström.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: B20 förgasar turbo vart och hur får man vakuum ?

Inlägg av JoBy »

Även på en överladdad motor har du vakum i insuget på låglast. All luft till motorn går ju genom förgasaren och är den stängd så är den stängd.
På luftens väg till broms-servot ska det sitta en backventil så att servot behåller vakum även på fullgas. På en överladdad motor är backventilen ännu viktigare.
En del funktioner på vissa bilar, tex vakumstyrda spjäll till ventilation och liknande brukar däremot få fnatt vid turbokonvertering för där sitter det sällan backventiler.

Antar att du trycker genom förgasaren.

Flottörhuset måste ventileras mot före spjället så att laddtrycket inte trycker tillbaka bränslet till flottörhuset.
Även BTR ska ha samma referenstryck.

Dump ska ha vakumsignal från efter spjället.

Kontrollera vevhusventilationens funktion, för vevhuset vill du inte trycksätta.
Jonas Bylund
Bild
Djo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: sön nov 23, 2014 1:04 pm
Ort: Falun

Re: B20 förgasar turbo vart och hur får man vakuum ?

Inlägg av Djo »

Även på en överladdad motor har du vakum i insuget på låglast. All luft till motorn går ju genom förgasaren och är den stängd så är den stängd.
På luftens väg till broms-servot ska det sitta en backventil så att servot behåller vakum även på fullgas. På en överladdad motor är backventilen ännu viktigare.
En del funktioner på vissa bilar, tex vakumstyrda spjäll till ventilation och liknande brukar däremot få fnatt vid turbokonvertering för där sitter det sällan backventiler.

Antar att du trycker genom förgasaren.

Flottörhuset måste ventileras mot före spjället så att laddtrycket inte trycker tillbaka bränslet till flottörhuset.
Även BTR ska ha samma referenstryck.

Dump ska ha vakumsignal från efter spjället.

Kontrollera vevhusventilationens funktion, för vevhuset vill du inte trycksätta.
Får säga tack för svar till att börja med :) Ja förgasarna kommer trycksättas.

Ja det har du faktiskt rätt i får tacka för förklaringen nu hänger jag med lite bättre :)

Okej då förstår jag backventil till bromsservot (mycket försåtligt) Men bäst fråga först.


Dump ska ha vakuum efter spjälet/förgasarna okej räcker det om jag tar det från valfrit insugsrör eller hur borde ej spela någon roll ? Kommer ha mc brygga så är 4 separata insugsrör.

Att flottörhuset ska ha tryck från så kallat pitotrör har jag förstått detta sitter ju innan spjälena och borde väl då även fungera som ventilationen du talar om.

Okej så Btr ska ha innan spjäll den också då hänger jag med där.

Får kolla över vevhuset sen (är ute i tid och frågar) motorn kommer gås över så alting lirar som det ska.
Erik Nyström.
Skriv svar