Hjälp mig med min m50 turbo!!

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Adde0113
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: lör nov 19, 2016 12:14 pm

Hjälp mig med min m50 turbo!!

Inlägg av Adde0113 »

Tjenare alla kunniga!

Har ett jävligt jobbigt problem med min bil som ja inte kan hitta felet på så ja gör en chansning att någon här kan lista ut vad som gör att motorn misständer när turbon börjar att ladda. Har även en del loggar sparade om någon snäll person kan tänkas sig att kolla på, sprutet är ECU master

Motorn är stortsätt ny byggd har endast gått en helg på Mantorp sen kom problemet.

Jag såg Själv för ett litet tag sedan att de låg vita klumpar i tanken, så ja rev ena soppa filtret med en baktanke att de icke tål etanol vilket visade sig att de inte gjorde. (se bild)


Så jag köpte ett nytt som tål etanol, nya spridarfilter och även gjorde rent soppa systemet, men har ändå samma fel.
Tomgången har även sjunkit enormt, motor klara knappt att hålla sig vid liv åh så fort man gasat och släpper så dör bilen. Detta hände samband misständningarna.

De som jag har kollat/bytt är
Spolarna.
Tändstift
Komp
Vacum Läckage

De ända som ja själv kan komma på som måste göras är att göra ett spridartest och se om en spridare har blivit dålig?!

Jag har slut på idéer och börja ledsna så Enormt så ja hoppas att de finns någon som kan hjälpa mig!

Mvh Andreas

Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Hjälp mig med min m50 turbo!!

Inlägg av mattias »

Det är inte en dum tanke att koppla in datorn och bekanta sig med mjukvaran till styrsystemet. Det kan ju vara vad som helst som är fel i övrigt, t.ex att kontakten mot en givare är glapp och orsakar enorma felberäkningar för bränslet.

Kolla upp spridarna är ju en bra början också.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Erik N
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: fre okt 21, 2005 1:12 pm
Ort: Piteå

Re: Hjälp mig med min m50 turbo!!

Inlägg av Erik N »

Kollat så att tändningen stämmer överens med vad som står i sprutet ? finns ju tillfällen då främre remhjulet vridit sig på veven och flyttat nollan.
Svetsar och skruvar i det mesta

Erik Norrman Piteå
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: Hjälp mig med min m50 turbo!!

Inlägg av Elias_ »

låter som samma bekymmer Robban hade med VR-givaren på bentlyn ..
gick kanon upp till 2700-3000 rpm sen balla det ur helt, visade sig vara en "knäckt" givare.
enkelt kollat dock, slå på tändningen och knacka eller tryck försiktigt på givaren om bränslepumpen går igång då så är givaren kass och spök triggar annars går det att se i en logg på trigger mönstret med :thumbright:
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar