Hur tungt "svänghjul" kan man ha? V8 7,2L Automatlåda

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
benkoilovikka
Forumsberoende
Inlägg: 514
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
Ort: Pajala/Lovikka

Hur tungt "svänghjul" kan man ha? V8 7,2L Automatlåda

Inlägg av benkoilovikka »

Jag håller på att montera en modernare växellåda på min motor, pga olika anledningar så kommer jag troligtvis behöva göra en adapter som är ca 50mm tjock mellan motor och låda, det betyder att även turbinen/convertern måste flyttas ut lika mycket.

Kommer den ökade vikten göra att jag får en väldigt "sölig" motor. Att den blir dålig på gassvar alltså

Eller känner min 7,2L stora motor inte av den extra vikten lika mycket som t.ex en 4-cylindrig motor hade gjort.

Kommer att varva ca 6-6500rpm beroende på vad mina ventiler tycker om!

Tanken är att svarva ner en turbin/converter från orginallådan, svetsa på en bit grovt rör (250mm) sedan en ny bultcirkel för den nya turbinen.
En annan tanke var att ta ett svänghjul från en manuell bil, men då får jag ju inte flexdelen som kanske behövs för att inte förstöra ingående axel i lådan.
Kjelle
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Ort: Lycksele

Re: Hur tungt "svänghjul" kan man ha? V8 7,2L Automatlåda

Inlägg av Kjelle »

Convertern är väl centrerad i vevaxeln i normala fall, går det att få till med din konstruktion? Spontant känns det som att flexplattan
får det lite svettigare med den ökade vikten, detta är rena spekulationer så ta det för vad det är. Tror knappast att vikten spelar någon större roll för rappheten, vevpartier på bigblock är ju inte direkt kända för sin låga vikt :hihi: Annars tummen upp för ett kul projekt :thumbright:
benkoilovikka
Forumsberoende
Inlägg: 514
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
Ort: Pajala/Lovikka

Re: Hur tungt "svänghjul" kan man ha? V8 7,2L Automatlåda

Inlägg av benkoilovikka »

Kommer att svarva till så jag får styrning som vanligt, belastningen på flexplattan borde inte öka så mycket då convertern är upphängd både i lagring i lådan samt styrningen mot vevaxeln :)
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Hur tungt "svänghjul" kan man ha? V8 7,2L Automatlåda

Inlägg av Falkenrejsing »

Vikten lär inte spela så stor roll då jag antar att adaptern inte blir större i diameter än vad vevaxeln är i den änden. Så svängmassan blir inte så illa misstänker jag, det är ju inte ute i periferin som vikten sitter. Det påverkar säker balansen i motorn en del dock då vikten från convertern kommer lite längre från lagerläget. Men detta är ju ett vanligt sätt att göra när man parar ihop olika motorer/lådor så det är nog inte mycket att oroa sig för. Sen att varva en 440 6-6500 kanske ställer en del krav på lätta roterande delar så då blir det ju ändå att balansera om vevparti mm.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: Hur tungt "svänghjul" kan man ha? V8 7,2L Automatlåda

Inlägg av T-27 »

Vad för låda ska du montera ?
Bild
benkoilovikka
Forumsberoende
Inlägg: 514
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
Ort: Pajala/Lovikka

Re: Hur tungt "svänghjul" kan man ha? V8 7,2L Automatlåda

Inlägg av benkoilovikka »

Falkenrejsing skrev:Vikten lär inte spela så stor roll då jag antar att adaptern inte blir större i diameter än vad vevaxeln är i den änden. Så svängmassan blir inte så illa misstänker jag, det är ju inte ute i periferin som vikten sitter. Det påverkar säker balansen i motorn en del dock då vikten från convertern kommer lite längre från lagerläget. Men detta är ju ett vanligt sätt att göra när man parar ihop olika motorer/lådor så det är nog inte mycket att oroa sig för. Sen att varva en 440 6-6500 kanske ställer en del krav på lätta roterande delar så då blir det ju ändå att balansera om vevparti mm.

Kammen jag monterar är specad upp till det varvtalet, just nu har jag orginalfjädrar men tänkte byta dom när jag ändå håller på!
Har tidigare haft varvstopp på 5300 utan att det låter illa, dock tog effekten slut på 4300 varv :doh:

T-27 skrev:Vad för låda ska du montera ?
Det ska jag vara lite hemlighetsfull med än sålänge! Blir betydligt modernare än en 727-låda iallafall!
Kommer att avslöja det i min projekttråd om några uppdateringar när jag kommit ikapp där med verkligheten :hey:
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: Hur tungt "svänghjul" kan man ha? V8 7,2L Automatlåda

Inlägg av T-27 »

Det ska jag vara lite hemlighetsfull med än sålänge! Blir betydligt modernare än en 727-låda iallafall!
Kommer att avslöja det i min projekttråd om några uppdateringar när jag kommit ikapp där med verkligheten


Tänkte bara att det finns färdiga kitt om man byter till t.e.x Chevalåda
Bild
benkoilovikka
Forumsberoende
Inlägg: 514
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
Ort: Pajala/Lovikka

Re: Hur tungt "svänghjul" kan man ha? V8 7,2L Automatlåda

Inlägg av benkoilovikka »

Jo jag har sett att det finns "svep/sprängkåpor" färdigt till 4l60e och 4l80e lådor iallafall, de kostar dock ca 5-700dollar + frakt som blir ganska dyrt när det är relativt stora grejer :) Sen vill jag inte vara som alla andra heller, jag använder nåt som är lite Chrysler relaterat iallafall!
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Hur tungt "svänghjul" kan man ha? V8 7,2L Automatlåda

Inlägg av Johan Lindberg »

Om vi säger att det nu skulle kunna vara en mercedes 722.x låda, så kanske det finns en converter från nån stor merca motor som kan tänkas stämma skapligt med din motor, då hade jag kört med allting mercedes och fått en adapter/distans svarvad och kört med flexplattan som hör till lådan. Urtag kan då göras i växelådsadaptern för startmotor så passar det med den som hör till lådan. Om det är möjligt så borde det vara enklaste/snyggaste lösningen. Dock kanske utbudet på converters är lite mindre.
benkoilovikka
Forumsberoende
Inlägg: 514
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
Ort: Pajala/Lovikka

Re: Hur tungt "svänghjul" kan man ha? V8 7,2L Automatlåda

Inlägg av benkoilovikka »

Om vi fortsätter på din ide att det kanske skulle kunna vara en 722.6 låda :hihi:

Den lådan jag har nu är från en 320cdi och bultcirkeln på huset är helt innanför startkransen på chryslern, blir trångt att sätta mindre startkrans också :?

Turbin går att köpa av turbobanditen, finns även nån i staterna som gör turbiner!

Har inte kollat på om de "stora" lådorna har större svep, de borde ju ha det, men jag tänkte som så att jag vill ha större utbud att byta låda om den havererar direkt :)

Lådan sitter även nyare chryslerbilar :) sitter bakom v8orna i chrysler 300m.m
Skriv svar