Hur tungt "svänghjul" kan man ha? V8 7,2L Automatlåda
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 514
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
- Ort: Pajala/Lovikka
Hur tungt "svänghjul" kan man ha? V8 7,2L Automatlåda
Jag håller på att montera en modernare växellåda på min motor, pga olika anledningar så kommer jag troligtvis behöva göra en adapter som är ca 50mm tjock mellan motor och låda, det betyder att även turbinen/convertern måste flyttas ut lika mycket.
Kommer den ökade vikten göra att jag får en väldigt "sölig" motor. Att den blir dålig på gassvar alltså
Eller känner min 7,2L stora motor inte av den extra vikten lika mycket som t.ex en 4-cylindrig motor hade gjort.
Kommer att varva ca 6-6500rpm beroende på vad mina ventiler tycker om!
Tanken är att svarva ner en turbin/converter från orginallådan, svetsa på en bit grovt rör (250mm) sedan en ny bultcirkel för den nya turbinen.
En annan tanke var att ta ett svänghjul från en manuell bil, men då får jag ju inte flexdelen som kanske behövs för att inte förstöra ingående axel i lådan.
Kommer den ökade vikten göra att jag får en väldigt "sölig" motor. Att den blir dålig på gassvar alltså
Eller känner min 7,2L stora motor inte av den extra vikten lika mycket som t.ex en 4-cylindrig motor hade gjort.
Kommer att varva ca 6-6500rpm beroende på vad mina ventiler tycker om!
Tanken är att svarva ner en turbin/converter från orginallådan, svetsa på en bit grovt rör (250mm) sedan en ny bultcirkel för den nya turbinen.
En annan tanke var att ta ett svänghjul från en manuell bil, men då får jag ju inte flexdelen som kanske behövs för att inte förstöra ingående axel i lådan.
Benjamin Roth Karinen | Benjaminkarinen@hotmail.com | 070 232 68 46
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
Re: Hur tungt "svänghjul" kan man ha? V8 7,2L Automatlåda
Convertern är väl centrerad i vevaxeln i normala fall, går det att få till med din konstruktion? Spontant känns det som att flexplattan
får det lite svettigare med den ökade vikten, detta är rena spekulationer så ta det för vad det är. Tror knappast att vikten spelar någon större roll för rappheten, vevpartier på bigblock är ju inte direkt kända för sin låga vikt Annars tummen upp för ett kul projekt
får det lite svettigare med den ökade vikten, detta är rena spekulationer så ta det för vad det är. Tror knappast att vikten spelar någon större roll för rappheten, vevpartier på bigblock är ju inte direkt kända för sin låga vikt Annars tummen upp för ett kul projekt
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 514
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
- Ort: Pajala/Lovikka
Re: Hur tungt "svänghjul" kan man ha? V8 7,2L Automatlåda
Kommer att svarva till så jag får styrning som vanligt, belastningen på flexplattan borde inte öka så mycket då convertern är upphängd både i lagring i lådan samt styrningen mot vevaxeln
Benjamin Roth Karinen | Benjaminkarinen@hotmail.com | 070 232 68 46
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 524
- Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm
Re: Hur tungt "svänghjul" kan man ha? V8 7,2L Automatlåda
Vikten lär inte spela så stor roll då jag antar att adaptern inte blir större i diameter än vad vevaxeln är i den änden. Så svängmassan blir inte så illa misstänker jag, det är ju inte ute i periferin som vikten sitter. Det påverkar säker balansen i motorn en del dock då vikten från convertern kommer lite längre från lagerläget. Men detta är ju ett vanligt sätt att göra när man parar ihop olika motorer/lådor så det är nog inte mycket att oroa sig för. Sen att varva en 440 6-6500 kanske ställer en del krav på lätta roterande delar så då blir det ju ändå att balansera om vevparti mm.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Re: Hur tungt "svänghjul" kan man ha? V8 7,2L Automatlåda
Vad för låda ska du montera ?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 514
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
- Ort: Pajala/Lovikka
Re: Hur tungt "svänghjul" kan man ha? V8 7,2L Automatlåda
Falkenrejsing skrev:Vikten lär inte spela så stor roll då jag antar att adaptern inte blir större i diameter än vad vevaxeln är i den änden. Så svängmassan blir inte så illa misstänker jag, det är ju inte ute i periferin som vikten sitter. Det påverkar säker balansen i motorn en del dock då vikten från convertern kommer lite längre från lagerläget. Men detta är ju ett vanligt sätt att göra när man parar ihop olika motorer/lådor så det är nog inte mycket att oroa sig för. Sen att varva en 440 6-6500 kanske ställer en del krav på lätta roterande delar så då blir det ju ändå att balansera om vevparti mm.
Kammen jag monterar är specad upp till det varvtalet, just nu har jag orginalfjädrar men tänkte byta dom när jag ändå håller på!
Har tidigare haft varvstopp på 5300 utan att det låter illa, dock tog effekten slut på 4300 varv
Det ska jag vara lite hemlighetsfull med än sålänge! Blir betydligt modernare än en 727-låda iallafall!T-27 skrev:Vad för låda ska du montera ?
Kommer att avslöja det i min projekttråd om några uppdateringar när jag kommit ikapp där med verkligheten
Benjamin Roth Karinen | Benjaminkarinen@hotmail.com | 070 232 68 46
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
Re: Hur tungt "svänghjul" kan man ha? V8 7,2L Automatlåda
Det ska jag vara lite hemlighetsfull med än sålänge! Blir betydligt modernare än en 727-låda iallafall!
Kommer att avslöja det i min projekttråd om några uppdateringar när jag kommit ikapp där med verkligheten
Tänkte bara att det finns färdiga kitt om man byter till t.e.x Chevalåda
Kommer att avslöja det i min projekttråd om några uppdateringar när jag kommit ikapp där med verkligheten
Tänkte bara att det finns färdiga kitt om man byter till t.e.x Chevalåda
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 514
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
- Ort: Pajala/Lovikka
Re: Hur tungt "svänghjul" kan man ha? V8 7,2L Automatlåda
Jo jag har sett att det finns "svep/sprängkåpor" färdigt till 4l60e och 4l80e lådor iallafall, de kostar dock ca 5-700dollar + frakt som blir ganska dyrt när det är relativt stora grejer Sen vill jag inte vara som alla andra heller, jag använder nåt som är lite Chrysler relaterat iallafall!
Benjamin Roth Karinen | Benjaminkarinen@hotmail.com | 070 232 68 46
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 750
- Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
- Ort: Bollnäs
- Kontakt:
Re: Hur tungt "svänghjul" kan man ha? V8 7,2L Automatlåda
Om vi säger att det nu skulle kunna vara en mercedes 722.x låda, så kanske det finns en converter från nån stor merca motor som kan tänkas stämma skapligt med din motor, då hade jag kört med allting mercedes och fått en adapter/distans svarvad och kört med flexplattan som hör till lådan. Urtag kan då göras i växelådsadaptern för startmotor så passar det med den som hör till lådan. Om det är möjligt så borde det vara enklaste/snyggaste lösningen. Dock kanske utbudet på converters är lite mindre.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 514
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
- Ort: Pajala/Lovikka
Re: Hur tungt "svänghjul" kan man ha? V8 7,2L Automatlåda
Om vi fortsätter på din ide att det kanske skulle kunna vara en 722.6 låda
Den lådan jag har nu är från en 320cdi och bultcirkeln på huset är helt innanför startkransen på chryslern, blir trångt att sätta mindre startkrans också
Turbin går att köpa av turbobanditen, finns även nån i staterna som gör turbiner!
Har inte kollat på om de "stora" lådorna har större svep, de borde ju ha det, men jag tänkte som så att jag vill ha större utbud att byta låda om den havererar direkt
Lådan sitter även nyare chryslerbilar sitter bakom v8orna i chrysler 300m.m
Den lådan jag har nu är från en 320cdi och bultcirkeln på huset är helt innanför startkransen på chryslern, blir trångt att sätta mindre startkrans också
Turbin går att köpa av turbobanditen, finns även nån i staterna som gör turbiner!
Har inte kollat på om de "stora" lådorna har större svep, de borde ju ha det, men jag tänkte som så att jag vill ha större utbud att byta låda om den havererar direkt
Lådan sitter även nyare chryslerbilar sitter bakom v8orna i chrysler 300m.m
Benjamin Roth Karinen | Benjaminkarinen@hotmail.com | 070 232 68 46
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar