Dubbelturbo på högkompad csb?
Dubbelturbo på högkompad csb?
Jag behöver er hjälp att räkna eller ge förslag på lämpliga turboaggregat till mitt bygge som helst inte kräver bankrån( jo, du läste rätt, rån-inte lån! ) för att klara inköpen..!
Bilen är en 74:as Corvette med ett 4-bultat block, smidd vev och smidda kolvar, 11,5:1 i komp, "proffs"portade 292-toppar med 2.02/1.6 ventiler.
Kammen är en CC XE284H med 240/246 duration vid 0.050, växlar innan 6500rpm. (http://www.compcams.com/v002/Pages/390/XE284H-10.aspx)
Kör med ett Holley 950 sprut och matar med E85 via grova ledningar.
TH400 med 3200rpm stall ungefär.
Tänkte köra med liknade grenrör som dessa https://shop.klracing.se/sv/artiklar/ch ... -2xt3.html och kommer inte ladda mer än max 5-6 psi pga den höga kompen....
Bilen körs mest på strippen men det blir även någon kortare körning nån helg på sommaren, men inga semestertripper landet runt...! (max 4-5 mil enkel väg)
Vad är lämpliga snurror som lägger mig i närheten av 600hk-strecket utan att tömma börsen totalt, kanske med inbyggda WG då jag ska ladda så lite?
//Rolf
Bilen är en 74:as Corvette med ett 4-bultat block, smidd vev och smidda kolvar, 11,5:1 i komp, "proffs"portade 292-toppar med 2.02/1.6 ventiler.
Kammen är en CC XE284H med 240/246 duration vid 0.050, växlar innan 6500rpm. (http://www.compcams.com/v002/Pages/390/XE284H-10.aspx)
Kör med ett Holley 950 sprut och matar med E85 via grova ledningar.
TH400 med 3200rpm stall ungefär.
Tänkte köra med liknade grenrör som dessa https://shop.klracing.se/sv/artiklar/ch ... -2xt3.html och kommer inte ladda mer än max 5-6 psi pga den höga kompen....
Bilen körs mest på strippen men det blir även någon kortare körning nån helg på sommaren, men inga semestertripper landet runt...! (max 4-5 mil enkel väg)
Vad är lämpliga snurror som lägger mig i närheten av 600hk-strecket utan att tömma börsen totalt, kanske med inbyggda WG då jag ska ladda så lite?
//Rolf
Re: Dubbelturbo på högkompad csb?
Det där med WG är lite tvärt om. Man behöver en större för att kunna ladda mindre.
Om vi fortsätter på KL's sida kanske dubbla T70 skulle passa. https://shop.klracing.se/sv/artiklar/t70.html
Men tror du får svårt under Corvette-huven
Om vi fortsätter på KL's sida kanske dubbla T70 skulle passa. https://shop.klracing.se/sv/artiklar/t70.html
Men tror du får svårt under Corvette-huven
Jonas Bylund
Re: Dubbelturbo på högkompad csb?
Törs man prova en kinamodell av turbo för ett testbygge, eller ska man behöva satsa på märkes-snurror på en gång fastän det förmodligen kommer att gå åt h-vete i alla fall...?!?
Ingen fler som har några åsikter, ideer eller kan räkna lite på mina uppgifter och ge några goda råd?!?
Ingen fler som har några åsikter, ideer eller kan räkna lite på mina uppgifter och ge några goda råd?!?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Dubbelturbo på högkompad csb?
man behöver ganska stora turbos på en så vass sugmotor v8 annars blir allt kasst.
dubbla super hx 40 är det absolut minsta man ska tänka på överhuvudtaget på en sån motor. gärna större om du vill att det ska fungera harmoniskt. sen kanske du misslyckas och får lite mer effekt än beräknat
du behöver inte va orolig över den höga kompan med E85 bara du har lite koll på mappningen under 1.5bar laddtryck
dubbla super hx 40 är det absolut minsta man ska tänka på överhuvudtaget på en sån motor. gärna större om du vill att det ska fungera harmoniskt. sen kanske du misslyckas och får lite mer effekt än beräknat
du behöver inte va orolig över den höga kompan med E85 bara du har lite koll på mappningen under 1.5bar laddtryck
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Dubbelturbo på högkompad csb?
Tackar för svaren, nu kan jag börja läsa på mer och börja söka efter lämpliga objekt att inhandla!
Re: Dubbelturbo på högkompad csb?
Man kan dra en parallell och säga att vi har en 4-cylindrig motor på 2.8+ liter av den trimningsgrad vi pratar om, då skulle man välja betydligt större grejer, speciellt också på turbin-sidan. Som Jens säger är det nog lämpligt att stega upp det rejält.Big Al skrev:Kikade lite snabbt på endel kompressordiagram och de minsta jag hittade som flödade nog på dessa PR var en Borg Warner S200 med 46mm induser och en Holset hx30 med 44mm induser.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Dubbelturbo på högkompad csb?
jag trodde man valte turbo efter vilken effekt man ska..
så du kan bara dela dina 600hk på 2, och då kommer man långt med 2 små snurror.
mitsubishi 19t är min favorit
så du kan bara dela dina 600hk på 2, och då kommer man långt med 2 små snurror.
mitsubishi 19t är min favorit
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Dubbelturbo på högkompad csb?
det är inte toppeffekten som bestämmer turbon. mycket mer invecklat än så.
en trimmad v8 är väldigt special då det gäller turbo val. jag använder mest erfarenhet men räknar lite också.
mvh jens
en trimmad v8 är väldigt special då det gäller turbo val. jag använder mest erfarenhet men räknar lite också.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Dubbelturbo på högkompad csb?
En populär turbo i staterna på smallblocks har varit 60-1 med p-trim(garrett) och största avgashuset.
Det finns nyare turbiner som flödar bättre, men har samma mått.
Kompressordelen flödar ca 600hk per turbo, men vid max 1.8bar, mao en impeller som gillar lite lägre tryck.
Turbon är också ganska liten mot lastbilsturbos, lika stor som en GT35, vilket kan vara nog så viktigt under huven på en corvette.
Det finns nyare turbiner som flödar bättre, men har samma mått.
Kompressordelen flödar ca 600hk per turbo, men vid max 1.8bar, mao en impeller som gillar lite lägre tryck.
Turbon är också ganska liten mot lastbilsturbos, lika stor som en GT35, vilket kan vara nog så viktigt under huven på en corvette.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Dubbelturbo på högkompad csb?
Intressant spridning på dessa rekommendationer.
Precis som Jens är inne på kan man inte alls titta på maxeffekten turbon är angiven till.
Och Big Al man kan ju heller inte titta på var turbon jobbar effektivast och sen sätta det till vilket laddtryck som passar bäst.
De flesta motorerna kastar ju in handsken, eller ut stakarna långt innan.
Det finns fördelar med att ha mindre aggregat, men man ska vara medveten om begränsningarna.
Det ställer stora krav på mappning, och kräver en stabil bottendel som tål höga vridmoment på låga varvtal. (Om man verkligen vill ha alla fördelarna)
Med mindre mindre aggregat kommer även mottrycket att vara högre, vilket både sänker maxeffekten som man kan nå, och ytterligare ökar påfrestningen på motorn.
Fördelen är snabbare respons, och bredare / planare effektband.
Tittar man på kompressor diagrammen för "riktiga" bensin turbo aggregat, jämfört med ett lastbilsaggregat.
Har dom ofta en bredare kompressormapp, vilket innebär jämförelsevis bättre verkningsgrad på höga flöden vid låga tryck.
Dock är dessa aggregat inte så vanliga i större storlekar tyvärr.
Men det låter som Kadett4wd rekommenderar något åt det hållet.
Precis som Jens är inne på kan man inte alls titta på maxeffekten turbon är angiven till.
Och Big Al man kan ju heller inte titta på var turbon jobbar effektivast och sen sätta det till vilket laddtryck som passar bäst.
De flesta motorerna kastar ju in handsken, eller ut stakarna långt innan.
Det finns fördelar med att ha mindre aggregat, men man ska vara medveten om begränsningarna.
Det ställer stora krav på mappning, och kräver en stabil bottendel som tål höga vridmoment på låga varvtal. (Om man verkligen vill ha alla fördelarna)
Med mindre mindre aggregat kommer även mottrycket att vara högre, vilket både sänker maxeffekten som man kan nå, och ytterligare ökar påfrestningen på motorn.
Fördelen är snabbare respons, och bredare / planare effektband.
Tittar man på kompressor diagrammen för "riktiga" bensin turbo aggregat, jämfört med ett lastbilsaggregat.
Har dom ofta en bredare kompressormapp, vilket innebär jämförelsevis bättre verkningsgrad på höga flöden vid låga tryck.
Dock är dessa aggregat inte så vanliga i större storlekar tyvärr.
Men det låter som Kadett4wd rekommenderar något åt det hållet.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Dubbelturbo på högkompad csb?
Man får iofs ut allra 'mest'(bredd på diaagrammet) ur den nere vid ca 1.4bar:
Och vid ca 0.5bar ligger de på ~300hk per aggregat, ungefär precis det trådstartaren siktade på.
Och vid ca 0.5bar ligger de på ~300hk per aggregat, ungefär precis det trådstartaren siktade på.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Dubbelturbo på högkompad csb?
Jag har nu läst en massa trådar och fått en massa funderingar som ni experter kan svara på....
Jens, du är en förespråkare för singelturbo, varför skulle jag välja att gå den vägen istället för dubbelturbo och vad för jätteaggregat skulle vara lämpligt till mitt lilla bygge..?!?
Jens, du är en förespråkare för singelturbo, varför skulle jag välja att gå den vägen istället för dubbelturbo och vad för jätteaggregat skulle vara lämpligt till mitt lilla bygge..?!?