B230fk kamrem "kliver" ut.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Oskarjoo
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: sön dec 27, 2015 11:58 pm

B230fk kamrem "kliver" ut.

Inlägg av Oskarjoo »

Tjenare, tänkte höra om nån har erfarenhet av att kamrem på en b230fk som kliver ut och lägger sig lite utanför kamdrev och mellanaxeldrev, har ett nytt kamdrev, sträckare och vevaxeldrev och även remmen är ny. Alltså när jag har monterat remmen och dragit runt motorn för hand ungefär ett varv så lägger sig remmen nån millimeter utanför drevet. Vet inte riktigt vad det är för kam men det är instansat ett v på den. Har lagt en aluminium linjal mot dreven och kamdrevet ligger en millimeter innanför mellanaxeldrevet.
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: B230fk kamrem "kliver" ut.

Inlägg av lyyski »

Sitter remspännaren emot blocket? ibland for man knacka in den för remmen ska gå rätt!

Mvh
Oskarjoo
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: sön dec 27, 2015 11:58 pm

Re: B230fk kamrem "kliver" ut.

Inlägg av Oskarjoo »

Spännaren sitter bra och jag har även prövat byta spännare!
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: B230fk kamrem "kliver" ut.

Inlägg av Magic thomsson »

Ja så gjorde remmen på min 2150 rc motor där jag har b21 underdel och 531 topp, jag har 24 mm bred rem och rundkuggsdrev men den låg 2 mm utanför kamdrevet och mellanaxeldrevet.
Nere på vevaxeln låg den mitt på drevet så jag shimsade ut kam och mellanaxeldreven så nu ligger remmen rätt på alla 3 drev.
Finns såna brickor standard där det är utrymme för låspinnen, jag har testkört fullt ut en 16 varv på höljesbanan och remmen satt kvar =0).
Roger (Magic T) Thomasson
Oskarjoo
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: sön dec 27, 2015 11:58 pm

Re: B230fk kamrem "kliver" ut.

Inlägg av Oskarjoo »

Då får de bli så för mig med! Tack för snabba svar! :thumbright:
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: B230fk kamrem "kliver" ut.

Inlägg av Jarmo Y »

Det saknas en pricka bakom kamdrev, därför remmen ligger ut men det gör ingenting, den håller lika bra.
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: B230fk kamrem "kliver" ut.

Inlägg av psa »

Håller med Jarmo, låter som om brickan saknas bakom drevet, sätt dit dom och testa.
Truckeroffe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: mån mar 19, 2012 1:10 pm
Ort: Trollhättan

Re: B230fk kamrem "kliver" ut.

Inlägg av Truckeroffe »

Eller så kan det mycket väl vara att det är lite bös i hålet där pinnen för axeln på spännaren så den hamnar väldigt lite snett,
men tillräckligt för att få remmen dra sig ut lite. Hade detta på min motor innan jag testade göra rent.
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: B230fk kamrem "kliver" ut.

Inlägg av Kulan »

Gjutningen i topp och block tror jag inte alltid varit 100% lika, så därför blir det såhär men som tidigare förklarat... Åtgärdas med en enkom bricka mellan kam å kamdrev. Har kört i brukisar många många många mil med kamremmar långt utanför kamdrevet. Säkert 15-20% av remmen utanför. Men ä nog inte så dumt att ha remmen på rätt ställe på drevet :-)
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
Banckan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: tor sep 11, 2008 6:38 pm
Ort: Nora
Kontakt:

Re: B230fk kamrem "kliver" ut.

Inlägg av Banckan »

Org dreven finns med 2 olika offset, både i rundkugg och kantkugg, kan vara lätt och förväxla dessa, då blir det som du beskriver, Volvo snåla i några år och använde bara mellanaxeldrev, då monderade dom brickan mellan kam o drev, känns så,där tycker jag ;)
David_B
För mycket laddtryck
Inlägg: 345
Blev medlem: tis aug 05, 2008 7:32 pm
Ort: Emmaboda, typ

Re: B230fk kamrem "kliver" ut.

Inlägg av David_B »

Lite ny info jag aldrig hört innan här..
Den där brickan är bra att ha på hyllan ibland..

För många år sen så köpte jag ett ställbart kamdrev på kgtrimning, använder det fortfarande faktiskt (detta var innan firmor som klracing dök upp, så det fanns inte så många andra webbutiker o köpa sånt i)
Till detta drevet har jag alltid varit tvungen att använda brickan, annars så klättrar kamremmen utanför.

Det kanske inte spelar nån större roll rent praktiskt! Men det känns bättre för psyket att kamremmen ligger rätt på drevet :roll:
David B
Skriv svar