Bult ramöverfall

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
jipex
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: fre nov 02, 2012 11:22 pm

Bult ramöverfall

Inlägg av jipex »

Tjena. Håller på att slå ihop min maskin igen tänkte bara se om nån vet om man kan återanvända 12.9 bulten som sitter i ramlager överfallen . sträckbult eller ej?
Motorn i sig är en b230

Skickat från min LG-H850 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Bult ramöverfall

Inlägg av Ersviken »

Skruvarna till ramlagren brukar gå fint att återanvända. De sträcks inte som topplocksskruvar och vevstaksskruvar utan dras enbart med moment.
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Bult ramöverfall

Inlägg av StefanM »

det är nog extremt ovanligt med 12.9 sträckskruv iallafall
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Bult ramöverfall

Inlägg av Ersviken »

även 12.9 sträcks ju, är ju bara att det är svårare att pricka in "rätt" sträckning på en sån då förhållandet mellan den undre sträckgränsen och den nominella brottgränsen är så pass litet.
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Bult ramöverfall

Inlägg av StefanM »

jo fast man drar inte 12.9 skruvar på det viset. Drar man den till sträckgränsen så lär den nog gå av när man minst anar det. En sån skruv sviktar ytterst lite, så pass lite egentligen att de går av med ett "ping" bara.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Bult ramöverfall

Inlägg av Ersviken »

angivet moment på 12.9 är det som skall ge rätt förspänning så att den inte lossnar. Detta kan ge problem om skruvarna är för korta. Ett exempel på detta är när man sätter 12.9 till svänghjulet på ex b230, skruven blir kort, dålig förspänning/sträckning och stor risk att de vibrerar lös. Notera också att det är skillnad mellan sträckgräns, flytgräns och brottgräns. Normalt kan man dra en skruv till sin sträckgräns mååånga gånger, den återgår till normalläget/längden när man släpper den. Börjar materialet nå flytgränsen däremot är man dock illa ute.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Bult ramöverfall

Inlägg av The »

En sträckbult flyter ju kontrollerat
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Bult ramöverfall

Inlägg av StefanM »

jo men 12.9 skruv är generellt ett dåligt val i en bilmotor även om många tror att det blir bättre för att de är starkare men riktigt så kan man ju inte tänka.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Bult ramöverfall

Inlägg av Ersviken »

Saken är väl den att 12.9 och liknande är betydligt mer omständigt för en hobbymekare/biltillverkare att få rätt.
Volvo gjorde väl därför bytet till b230 med sträckskruvar till Topplocken.
På äldre B21/23 sitter ju topparna med 12.9 skruv, dessa skall ju efterdras då motorn varmkörts och packningen satt sig, hela detta moment kunde ju tas bort ioch med "sträckskruvarna".

I motorer med hög effekt (som ska hålla) tvekar ju få att sätta in ARP 2000/ ARP L19 i tex vevstakar, de riktigt seriösa använder ju inte momentnyckel till dessa utan kör med en "sträckmätare" för att vara säker på rätt åtdragning/förspänning i förbandet.
Som sagt, ju mer exotiska skruvförband man har i motorn desto större krav ställs på den som sätter ihop allt.

Ser man till de skuvar som tråden startade kring så har väl rätt få haft problem med 12.9 till volvo ramlageröverfall (vid normal och ej extrem trimning).
Skriv svar