Funderingar M54B30 kompsänkning och svänghjul

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Jesper Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Ort: Kardis

Funderingar M54B30 kompsänkning och svänghjul

Inlägg av Jesper Mäki »

Hej startar en tråd om detta här då jag hittat väldigt lite om m54 här på forumet. Det är så att jag är i startgroparna till att turbokonvertera min e46 330i med m54b30. Tanken har varit att köra bensin och jag funderar därför på andra sätt att kompsänka än att köpa smidda turbokolvar för 10papp. Diskuterat dehär en del med kusin min och funderat på olika lösningar:
-Tjockare packning från m50 (2mm mot m54ans 0,7) men packningarna visade sig skilja vid någon kylkanal.
-Svarva kolvarna, men vet inte hur tjockt kolvtaket är på m54, bara kring 6mm nånting på m50 vanoskolvar iallafall.
-130mm långa stakar ger ca 6,9:1 som låter lite lågt i mina öron (wiseco turbokolvar ger 8,8:1).


Funderar också på koppling och svänghjul, tanken är väl sachs 765 iallafall men svänghjulet är oklart. Passar M30 svänghjul med originalstartmotor på m54 eller behöver det moddas eller filas nåt? Ett annat alternativ är kopplingspaket från bakaxel.se men m54 står inte med på listan, veven har ju flyttats till m50 flertalet gånger så bultmönster och sånt lär ju vara samma iallafall men är det nåt som skiljer annars?