Hjälp på vägen b230ft trim

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Roggaa250
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: sön dec 04, 2016 7:40 pm

Hjälp på vägen b230ft trim

Inlägg av Roggaa250 »

Hej!
Håller på att bygga en ny motor till gatbilen och har lite funderingar

Motorreceptet

B230ft
H-profil
531/k-kam
Ms1.v3
998cc Delphi
Egenbyggt singel grenrör, externwg
3"rostfritt helavägen
Kolvarna ska vara svarvade vet dock inte hur mycket..

Har tanken om att lägga mig på ca300whp+
Fråga nr

1: ska man åka E85/bensin för dom hästkrafterna för och nackdelar?

2: jag har en Holset h1d
In i kompressor 52mm
Ut ur kompressor huset 45mm
ut ur avgashuset 55-56mm ca
Kommer den att räcka till dom hästkrafterna ?


3: är spridarna för stora för mitt effektmål?

4: sprutet har innan gått på e85 och 998cc spridare blir det mycket att ändra för den som mappar om jag väljer att åka bensin?


tack så mycket så länge mvh Robert
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Hjälp på vägen b230ft trim

Inlägg av »

Kolvarna behöver du inte svarva det ger bara nackdelar om det är ft kolvar och toppen är oplanad.
Angående bensin eller e85 skulle jag åkt på bensin om det bilen är mer åt bruksbilshållet och ska användas på vintern Medans en sommarbil skulle e85 kunna va ett alternativ (själv skulle jag åkt på bensin oavsett så länge effektmålet var under 450hk)
Turbon räcker utan problem till 300+ med dom måtten om den är någorlunda modern är den från typ 70 talet är det mindre säkert.
Spridarna är inte för stora är dom i bra skick bör dom inte vara något problem.
Har insprutningen gått på samma motor med samma kam topp och turbo förut?
Om inte måste allt mappas om iaf.
Är det mappat för din motor som den är nu går det ju smidigare men lite pyssel är det iaf.
Roggaa250
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: sön dec 04, 2016 7:40 pm

Re: Hjälp på vägen b230ft trim

Inlägg av Roggaa250 »

Bilen används endast sommartid ca 150-200mil om året
Vad jag har fått veta ska kolvarna vara svarvade dock vet jag inte varför ?
Turbon ska vara från 89-93 nångång

Ja sprutet har gått på den motorn dock så satt det Hx35 och annat insug på då,
Jag har själv aldrig kört med det sprutet utan köpte motorn turn key
Dock utan turbo och insug

Hur mycket extra hk blir det med E85 är det ens försvarbart på den effekten
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Hjälp på vägen b230ft trim

Inlägg av »

Man svarvar kolvarna för att få lägre kompförhållande och möjligen större klämspalt mellan kolv och topp.
På e85 skulle standard komp från en sugmotor på ca 9,7-1 va lagom och på bensin skulle b230ft,ns fungera bra sänka det lägre än så behövs bara vid riktigt höga laddtryck för att få högre spiktålighet.
Med annan turbo och insug kan motor karaktären bli helt förändrad så då blir det ändå en hel ommappning för att få det bra så då spelar det inte så stor roll där vilket bränsle du använder.
Vet ej är kompan lägre än i en standard turbomotor så ger det nog inte särskillt mycket då den ändå inte bör bli spikkänslig.
Hade kompan vart för högre (typ sugmotorkomp) hade det däremot gjort rätt stor skillnad och e85 hade nog effekt och register mässigt bara gett fördelar.
Roggaa250
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: sön dec 04, 2016 7:40 pm

Re: Hjälp på vägen b230ft trim

Inlägg av Roggaa250 »

Tusen tack för svaren :) Ska komp mäta nästa vecka får vi se vad bör jag ha i kompression om kolvarna inte är svarvade ?
Skriv svar