Funderingar kring Volvos 530, 531, 405, m.m toppar

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
MattiasKarlsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: sön dec 18, 2016 1:01 pm
Ort: Hultsfred

Funderingar kring Volvos 530, 531, 405, m.m toppar

Inlägg av MattiasKarlsson »

Sitter och funderar på om liknande dessa vingar på bilderna nedan skulle gå att använda i t.ex insug och avgasportar?
Nu syftar jag på t.ex Volvos rödblocks toppar, 530, 531, 405 etc.. framförallt i avgasporten men även i insugsporten.

Vad jag tror och tycker så är ju dessa toppars innerkurvor i avgaskanalen alldeles för snäva..
Kanske skulle det gå att tillverka en liknande vinge som på bilden nedan, dock på ett mer lämpligt sätt för att passa,
i avgasporten för att hålla kvar/hålla emot avgaserna runt den snäva kurvan?

Som en kompromiss istället för att t.ex svetsa i avgaskanalerna.

Vågar man testa? :D


Jag är ingen erfaren portare eller motortrimmare, däremot tycker jag det är kul att bolla med ideer, tankar och funderingar. :read:

Även min första tråd..

Bild
Bild

MVH Mattias
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Funderingar kring Volvos 530, 531, 405, m.m toppar

Inlägg av Jens Gustavsson »

om du tänkt komma över 115 hk/liter kan sånna triks va behövliga men under det fins det oftast enklare och bättre saker att jobba med. på vassa sug toppar svetsar man ofta i 5mm i förbräningsrumets botten för att få finare avgas inner radie men även där så blir vinsten liten om ends det?
MattiasKarlsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: sön dec 18, 2016 1:01 pm
Ort: Hultsfred

Re: Funderingar kring Volvos 530, 531, 405, m.m toppar

Inlägg av MattiasKarlsson »

Jaha.. Så det är alltså inget att jävlas med då vinsten är så pass liten?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Funderingar kring Volvos 530, 531, 405, m.m toppar

Inlägg av Jens Gustavsson »

nej inte om man inte letar de sista hk. en bra kam med 37 tryckare, ett bra grenrör, insug, trattar,topp och en eller två dagar i bromsbänk är mycket mer givande. jag hjälper gärna till med delar som lirar ihop och ett bra koncept om du köper lite delar av mig.
MattiasKarlsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: sön dec 18, 2016 1:01 pm
Ort: Hultsfred

Re: Funderingar kring Volvos 530, 531, 405, m.m toppar

Inlägg av MattiasKarlsson »

Okej! Är ny inom rödblocksträsket.. Ja okej kör för nuvarande en VOC stil på motorn..
H-kam, mild portad 530 av mig, mira fräst och slipade ventiler, 11,5:1 komp,
renoverad och balanserad botten,
4-2-1 grenrör med okänt märke, orginal insug och sprut.

Separata spjäll är näst på listan :)

Är studerande så försöker tillverka det mesta själv :)

MVh Mattias
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Funderingar kring Volvos 530, 531, 405, m.m toppar

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är kul att göra mycket själv!

det du framförallt behöver då du har byggt IR insuget är ett riktigt EFI system som går att programera sen en riktig kam det är många hk /peng!
MattiasKarlsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: sön dec 18, 2016 1:01 pm
Ort: Hultsfred

Re: Funderingar kring Volvos 530, 531, 405, m.m toppar

Inlägg av MattiasKarlsson »

Okej vad är ett lämpligt EFI system då?

MVH Mattias
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Funderingar kring Volvos 530, 531, 405, m.m toppar

Inlägg av Jens Gustavsson »

beror på budjeten och egen kunskap och vart du nära kan få bra hjälp? nya max ecu street är riktigt bra sen vems, link. är man händig med el och man har minimal budjet ett MS.

om du köper en kam med runtomkring grejor av mig så hjälper jag dig till en bra start med tuning av insug och grenrör också.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Funderingar kring Volvos 530, 531, 405, m.m toppar

Inlägg av Pacman »

Glöm inte EcuMaster EMU, den snabbast växande aktören på marknaden just nu!!
Slår MaxxEcu Street på fingrarna både i pris och prestanda!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
MattiasKarlsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: sön dec 18, 2016 1:01 pm
Ort: Hultsfred

Re: Funderingar kring Volvos 530, 531, 405, m.m toppar

Inlägg av MattiasKarlsson »

Okej men vad ligger dessa system på för pris, komplett?
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Funderingar kring Volvos 530, 531, 405, m.m toppar

Inlägg av Oskar Johansson »

Det är bara att börja googla där. Vill du att dom kopplar in det med eller gör du det själv?
Här har du iaf några

MaxxEcu http://www.maxxtuning.se/produkter/moto ... ning-paket
EcuMaster http://www.psimotor.se/?page_id=81 http://gzracing.se/motorstyrning/ecu-master-emu.html
Link http://www.motornord.se/system/webshop_ ... 4&KID=5598 http://www.bjprace.se/index.php?route=p ... ath=73_100
Vems http://engdahlmotorsport.se/VEMS/index.html http://mtracing.se/v-e-m-s/

Finns såklart fler som säljer men det är bara att googla lite.
svinto
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: fre jun 18, 2010 4:18 pm
Ort: Timrå

Re: Funderingar kring Volvos 530, 531, 405, m.m toppar

Inlägg av svinto »

http://speeduino.com
Om du gillar att göra saker själv.
Skriv svar