Det kan jag hålla med dig om. När det gäller lastbilsmotorer eller andra stora motorer.
Gäller dock inte i personbils motor sammanhanget. Inte när det gäller motorer men "litet" slagvolym .
OK. Förlåt. Jag kan inte alla motorer in och utantill från alla biltillverkare
Men i dom fall där jag har skruvat med personbils dieselar så har det inte varit så.
VW, Ford, Peugeot, Kubota, etc etc.
Dock inte alla versioner av dessas tillverkade motorer....
Jag mest syftade på att du skrev "dom flesta" och det kan jag inte hålla med dig om. Inte ur min erfarenhet vad det gäller personbils dieselar.
Sen vad det gäller kolvar, det kan va lite si så där.
Jag har vid flera tillfällen i början på 90- talet (läs 2) när VW dieselmotorer ( och även andra för den delen) var hårdvaluta på skrotarna och inte hade råd att lösa dom så tog jag genvägen till billiga dieselmotorer.
Köpte en kammremsrasad motor för en billig peng och efter jag fixat toppen med nya ventiler etc etc. så monterade jag den på en 1.8 liters bensinblock.
Satte mellanaxel från Dieselmotorn i bensinaren, monterade pumpfäste och allt och körde i flera tusen mil utan minsta bekymmer.
Tills jag sålde bilen , och några år efter ringde killen som köpte den och undrade varför det står 1.8 på sidan av blocket på motorn......
Den blev skrot efter typ 7 år på grund av en ny kammremsras......
Så dom bensinarkolvarna i den motorn höll i minst 10000 mil.
Packo skrev:OK. Förlåt. Jag kan inte alla motorer in och utantill från alla biltillverkare
Men i dom fall där jag har skruvat med personbils dieselar så har det inte varit så.
VW, Ford, Peugeot, Kubota, etc etc.
Dock inte alla versioner av dessas tillverkade motorer....
Jag mest syftade på att du skrev "dom flesta" och det kan jag inte hålla med dig om. Inte ur min erfarenhet vad det gäller personbils dieselar.
Jag lägger mig, det gillas att hackas. SORRY Jag skrev fel , NI HAR RÄTT. Glöm det jag skrev.