Rödblock + olika toppar.
Rödblock + olika toppar.
Jag undrar i viken utsträckning man kan blanda toppar på olika rödblockare.
Mer specifikt så undrar jag om 631 toppen passar på en (b19) B200.
Jag vet att packning måste användas från B21 eller B23 och det blir fel med squish / klämspalt etc etc . Detta är jag inte bekymrad av för stunden.
Vad jag är fundersam på, är om ventilerna går fria från cylinderväggen när dom öppnar och stänger.
Mer specifikt så undrar jag om 631 toppen passar på en (b19) B200.
Jag vet att packning måste användas från B21 eller B23 och det blir fel med squish / klämspalt etc etc . Detta är jag inte bekymrad av för stunden.
Vad jag är fundersam på, är om ventilerna går fria från cylinderväggen när dom öppnar och stänger.
Re: Rödblock + olika toppar.
Alla toppar från b19-b230 passar på alla motorer vad jag vet iaf k toppen har samma avstånd mellan ventilerna men det skiljer ju i övrigt (inget förbränningsutrymme) så den inte går använda utan modifikationer.
Re: Rödblock + olika toppar.
Jag har forskat lite men det är troligtvis inte möjligt att ha en 631 topp på en B200.
Borrningen är 88.9 men det är nästan 91 mm i toppen om man mäter från kvadranten på avgas respektive insugsventil, vilket resulterar i att ventilerna kommer att krocka med cylinderväggen när dom skall öppna. Om man nu inte svarvar av ventilerna en aning.
En fråga till kring detta.
Hur mycket är det OK att fräsa av från en 230 block utan att det ställer till bekymmer.
Borrningen är 88.9 men det är nästan 91 mm i toppen om man mäter från kvadranten på avgas respektive insugsventil, vilket resulterar i att ventilerna kommer att krocka med cylinderväggen när dom skall öppna. Om man nu inte svarvar av ventilerna en aning.
En fråga till kring detta.
Hur mycket är det OK att fräsa av från en 230 block utan att det ställer till bekymmer.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Rödblock + olika toppar.
tror dom tog 0,2mm från mitt block när de gjordes.
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Re: Rödblock + olika toppar.
Tycker det lät konstigt kan ev mäta imorgon då det ligger en sådan topp i garaget men trodde det var samma ventilavstånd i 631 som i alla andra toppar.
Om du menar plana blocket så bör ett par mm vara okej.
Har iaf läst om dom som planat äldre block (b20/b23) typ 5mm för att köra med kolvar med lägre komp höjd men tar man så mycket lär det ju bli svagare men vart exakt gränsen går vet jag inte.
Om du menar plana blocket så bör ett par mm vara okej.
Har iaf läst om dom som planat äldre block (b20/b23) typ 5mm för att köra med kolvar med lägre komp höjd men tar man så mycket lär det ju bli svagare men vart exakt gränsen går vet jag inte.
Re: Rödblock + olika toppar.
Jeg trimmet en B230K med bl.a. Volvo GT6 kam for folkrace. Blokken ble planet en plass mellom 2,5 og 3,0 mm og gikk problemfritt i mange mange år.Packo skrev: Hur mycket är det OK att fräsa av från en 230 block utan att det ställer till bekymmer.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 38
- Blev medlem: lör nov 09, 2013 12:12 pm
- Ort: skauneland
Re: Rödblock + olika toppar.
du finns lite överallt packo är du intresserad av bensinare nu igen?
Re: Rödblock + olika toppar.
Det är alltid trevligt med lite hjälp av folk som håller på med bensinare med tanke på mitt uppehåll på typ 25 år.SkauneJohan skrev:du finns lite överallt packo är du intresserad av bensinare nu igen?
Det har hänt en hel del under dom åren.
Dock så kommer jag inte ge upp mina dieselmaskiner för det. Det flyter för mycket dieselolja i blodet på mig. Det rycker ju svart när jag fiser....
Re: Rödblock + olika toppar.
tillbaks till ämnet.
Kolvar till B23 respektive B230.
Det skiljer i kolvbultar mellan dessa. 23an har 24mm kolvbult medans 230 an har 23mm.
Men ... skiljer det mer än så ? vad jag mest vill veta om det skiljer i godstjocklek i kolvtoppen .
Är det nån som vet ?
Kolvar till B23 respektive B230.
Det skiljer i kolvbultar mellan dessa. 23an har 24mm kolvbult medans 230 an har 23mm.
Men ... skiljer det mer än så ? vad jag mest vill veta om det skiljer i godstjocklek i kolvtoppen .
Är det nån som vet ?
Re: Rödblock + olika toppar.
Kolvar var väl inte ämnet?
Du kan lika bra köra en nyare toppackning fast du vet att du måste ha en från B21 / B23. Inte lär klämspalten ändra heller, fast du slänger på en 631.
Kolvar finns det väl ett tiotal olika modeller / borr men jag har inte hört talas om att nån skulle ha speciellt mycket klenare tak.
Du kan lika bra köra en nyare toppackning fast du vet att du måste ha en från B21 / B23. Inte lär klämspalten ändra heller, fast du slänger på en 631.
Kolvar finns det väl ett tiotal olika modeller / borr men jag har inte hört talas om att nån skulle ha speciellt mycket klenare tak.
//MartinL
Re: Rödblock + olika toppar.
Höjden från kolv bulten till kolv toppen skiljer.
komp höjden är 39,7mm på en b230 kolv och över 46mm på en b23 kolv
komp höjden är 39,7mm på en b230 kolv och över 46mm på en b23 kolv
Re: Rödblock + olika toppar.
Jupp. Jag ger mig inte förrän det fungera.
Men det kan även bli 230 .
Gick åt skogen med B21an .....
Planerar nya tag parallellt med bensinbygget i min 240a
Men det kan även bli 230 .
Gick åt skogen med B21an .....
Planerar nya tag parallellt med bensinbygget i min 240a
Re: Rödblock + olika toppar.
Generellt sett så är väl bensinkolvar och även placering av topplocksbult mindre välanpassade för diesel
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan