Rödblock + olika toppar.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Rödblock + olika toppar.

Inlägg av Packo »

Jag undrar i viken utsträckning man kan blanda toppar på olika rödblockare.
Mer specifikt så undrar jag om 631 toppen passar på en (b19) B200.
Jag vet att packning måste användas från B21 eller B23 och det blir fel med squish / klämspalt etc etc . Detta är jag inte bekymrad av för stunden.
Vad jag är fundersam på, är om ventilerna går fria från cylinderväggen när dom öppnar och stänger.
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Rödblock + olika toppar.

Inlägg av »

Alla toppar från b19-b230 passar på alla motorer vad jag vet iaf k toppen har samma avstånd mellan ventilerna men det skiljer ju i övrigt (inget förbränningsutrymme) så den inte går använda utan modifikationer.
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: Rödblock + olika toppar.

Inlägg av Packo »

Jag har forskat lite men det är troligtvis inte möjligt att ha en 631 topp på en B200.
Borrningen är 88.9 men det är nästan 91 mm i toppen om man mäter från kvadranten på avgas respektive insugsventil, vilket resulterar i att ventilerna kommer att krocka med cylinderväggen när dom skall öppna. Om man nu inte svarvar av ventilerna en aning.


En fråga till kring detta.
Hur mycket är det OK att fräsa av från en 230 block utan att det ställer till bekymmer.
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Rödblock + olika toppar.

Inlägg av Oskar Johansson »

tror dom tog 0,2mm från mitt block när de gjordes.
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Rödblock + olika toppar.

Inlägg av »

Tycker det lät konstigt kan ev mäta imorgon då det ligger en sådan topp i garaget men trodde det var samma ventilavstånd i 631 som i alla andra toppar.
Om du menar plana blocket så bör ett par mm vara okej.
Har iaf läst om dom som planat äldre block (b20/b23) typ 5mm för att köra med kolvar med lägre komp höjd men tar man så mycket lär det ju bli svagare men vart exakt gränsen går vet jag inte.
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Rödblock + olika toppar.

Inlägg av Baxman »

B21:

Bild
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Rödblock + olika toppar.

Inlägg av Baxman »

Packo skrev: Hur mycket är det OK att fräsa av från en 230 block utan att det ställer till bekymmer.
Jeg trimmet en B230K med bl.a. Volvo GT6 kam for folkrace. Blokken ble planet en plass mellom 2,5 og 3,0 mm og gikk problemfritt i mange mange år. :)
SkauneJohan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: lör nov 09, 2013 12:12 pm
Ort: skauneland

Re: Rödblock + olika toppar.

Inlägg av SkauneJohan »

du finns lite överallt packo ;) är du intresserad av bensinare nu igen?
Audi A6 avant 2.5 TDi-95
fröken habanero Bild

Glidaren
w124 200D-93 Bild
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: Rödblock + olika toppar.

Inlägg av Packo »

SkauneJohan skrev:du finns lite överallt packo ;) är du intresserad av bensinare nu igen?
Det är alltid trevligt med lite hjälp av folk som håller på med bensinare med tanke på mitt uppehåll på typ 25 år.
Det har hänt en hel del under dom åren. :lol:

Dock så kommer jag inte ge upp mina dieselmaskiner för det. Det flyter för mycket dieselolja i blodet på mig. Det rycker ju svart när jag fiser.... 8)
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: Rödblock + olika toppar.

Inlägg av Packo »

tillbaks till ämnet.

Kolvar till B23 respektive B230.
Det skiljer i kolvbultar mellan dessa. 23an har 24mm kolvbult medans 230 an har 23mm.
Men ... skiljer det mer än så ? vad jag mest vill veta om det skiljer i godstjocklek i kolvtoppen .
Är det nån som vet ?
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Rödblock + olika toppar.

Inlägg av mauser240 »

Kolvar var väl inte ämnet?

Du kan lika bra köra en nyare toppackning fast du vet att du måste ha en från B21 / B23. Inte lär klämspalten ändra heller, fast du slänger på en 631.

Kolvar finns det väl ett tiotal olika modeller / borr men jag har inte hört talas om att nån skulle ha speciellt mycket klenare tak.
//MartinL
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Rödblock + olika toppar.

Inlägg av »

Höjden från kolv bulten till kolv toppen skiljer.
komp höjden är 39,7mm på en b230 kolv och över 46mm på en b23 kolv
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Rödblock + olika toppar.

Inlägg av loop »

B200 dieselbygge?
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: Rödblock + olika toppar.

Inlägg av Packo »

Jupp. Jag ger mig inte förrän det fungera. :thumbright:
Men det kan även bli 230 .
Gick åt skogen med B21an ..... :thumbdown:
Planerar nya tag parallellt med bensinbygget i min 240a :doh:
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Rödblock + olika toppar.

Inlägg av The »

Generellt sett så är väl bensinkolvar och även placering av topplocksbult mindre välanpassade för diesel
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar