Rödblock + olika toppar.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: Rödblock + olika toppar.

Inlägg av Packo »

The skrev:Generellt sett så är väl bensinkolvar och även placering av topplocksbult mindre välanpassade för diesel
Kolvar kan jag delvis hålla med dig om, men placering av toppbultar ?
det förstår jag inte varför det skulle vara fel ....
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Rödblock + olika toppar.

Inlägg av The »

De flesta dieselmotorer har ju betydligt fler topplocksbultar än vad bensinmotorer har. Iallafall äldre högkompade
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: Rödblock + olika toppar.

Inlägg av Packo »

Det kan jag hålla med dig om. När det gäller lastbilsmotorer eller andra stora motorer.
Gäller dock inte i personbils motor sammanhanget. Inte när det gäller motorer men "litet" slagvolym .
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Rödblock + olika toppar.

Inlägg av The »

Ptja.. En Mercedes dieselfyra har 18 topplocksbultar. Vet inte riktigt om det är lastbil eller stor volym :-)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: Rödblock + olika toppar.

Inlägg av Packo »

OK. Förlåt. Jag kan inte alla motorer in och utantill från alla biltillverkare
Men i dom fall där jag har skruvat med personbils dieselar så har det inte varit så.
VW, Ford, Peugeot, Kubota, etc etc.
Dock inte alla versioner av dessas tillverkade motorer....

Jag mest syftade på att du skrev "dom flesta" och det kan jag inte hålla med dig om. Inte ur min erfarenhet vad det gäller personbils dieselar.
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: Rödblock + olika toppar.

Inlägg av Packo »

Sen vad det gäller kolvar, det kan va lite si så där.
Jag har vid flera tillfällen i början på 90- talet (läs 2) när VW dieselmotorer ( och även andra för den delen) var hårdvaluta på skrotarna och inte hade råd att lösa dom så tog jag genvägen till billiga dieselmotorer.

Köpte en kammremsrasad motor för en billig peng och efter jag fixat toppen med nya ventiler etc etc. så monterade jag den på en 1.8 liters bensinblock.
Satte mellanaxel från Dieselmotorn i bensinaren, monterade pumpfäste och allt och körde i flera tusen mil utan minsta bekymmer.
Tills jag sålde bilen , och några år efter ringde killen som köpte den och undrade varför det står 1.8 på sidan av blocket på motorn......
Den blev skrot efter typ 7 år på grund av en ny kammremsras......

Så dom bensinarkolvarna i den motorn höll i minst 10000 mil.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Rödblock + olika toppar.

Inlägg av mauser240 »

The skrev:Ptja.. En Mercedes dieselfyra har 18 topplocksbultar. Vet inte riktigt om det är lastbil eller stor volym :-)
Så även Mitsus 2,5a (4-cylindrig) som använts från mitten på 80-talet t.o.m. en bra bit in på 2000-talet. Stor?
//MartinL
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: Rödblock + olika toppar.

Inlägg av Packo »

Packo skrev:OK. Förlåt. Jag kan inte alla motorer in och utantill från alla biltillverkare
Men i dom fall där jag har skruvat med personbils dieselar så har det inte varit så.
VW, Ford, Peugeot, Kubota, etc etc.
Dock inte alla versioner av dessas tillverkade motorer....

Jag mest syftade på att du skrev "dom flesta" och det kan jag inte hålla med dig om. Inte ur min erfarenhet vad det gäller personbils dieselar.
Jag lägger mig, det gillas att hackas. SORRY Jag skrev fel , NI HAR RÄTT. Glöm det jag skrev. :doh:
Skriv svar