242 -76, vilken motor ska i den då?
242 -76, vilken motor ska i den då?
Hej.
Råkade införskaffa mig en lagom orginal 242-76, uttagen -75 och tänkte använda denna som brukis.
Men alltid ska det klia i fingrarna.
Så nu sitter jag här och drömmer om värre maskin i åbäket.
Är bara lite kluven om vad det ska i för fränt skit.
Står då mellan, småtrimma skitb21an som sitter i.
sätta i en modernare b230, troligtvis fk/ft med tillhörande lh2.4.
bara göra ett snabbbyte till en tråkig b230f och småtrimma denna, även där konvertera till lh2.2/2.4.
nyare dieselmotor? v70,audi? Det som är lättast att hinka i så att säga. Helst någon som passar bolt-on mot volvons låda.
Somsagt, bilfan ska användas som brukis. Pendlar en del till jobb, så diesel hade varit en fördel på de viset.
Men då tillkommer väl mer jobb antar jag.
Så, vill helst få så mycket power som möjligt med så lite jobb som möjligt, och eventuellt motorbyte ska gå så snabbt och smärtfritt som möjligt.
Är det någon här som kan ge mig lite tips, idéer och tala om egna erfarenheter?
Råkade införskaffa mig en lagom orginal 242-76, uttagen -75 och tänkte använda denna som brukis.
Men alltid ska det klia i fingrarna.
Så nu sitter jag här och drömmer om värre maskin i åbäket.
Är bara lite kluven om vad det ska i för fränt skit.
Står då mellan, småtrimma skitb21an som sitter i.
sätta i en modernare b230, troligtvis fk/ft med tillhörande lh2.4.
bara göra ett snabbbyte till en tråkig b230f och småtrimma denna, även där konvertera till lh2.2/2.4.
nyare dieselmotor? v70,audi? Det som är lättast att hinka i så att säga. Helst någon som passar bolt-on mot volvons låda.
Somsagt, bilfan ska användas som brukis. Pendlar en del till jobb, så diesel hade varit en fördel på de viset.
Men då tillkommer väl mer jobb antar jag.
Så, vill helst få så mycket power som möjligt med så lite jobb som möjligt, och eventuellt motorbyte ska gå så snabbt och smärtfritt som möjligt.
Är det någon här som kan ge mig lite tips, idéer och tala om egna erfarenheter?
Re: 242 -76, vilken motor ska i den då?
D5 givetvis lite lätt trimmad.
Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 246
- Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Re: 242 -76, vilken motor ska i den då?
Om man byter drivmedel så börjar skatten att ticka, så jag hade valt en bensinare gärna en strokad B23a med 531 topp, H ,K eller Enem k15 kam.
Mvh Jonas E
Mvh Jonas E
Re: 242 -76, vilken motor ska i den då?
Vilken skatt betalar man på en 75a?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: 242 -76, vilken motor ska i den då?
Lättast är väl att ta motor och låda från en bakhjulsdriven bil om man ska ha diesel fast undvik bojsänket d24.
Ska man åka bensin är ju utbudet oändligt.
Ska man åka bensin är ju utbudet oändligt.
Re: 242 -76, vilken motor ska i den då?
Vill man ha nåt fräckt och udda som ingen annan har så varför inte en B24, dvs bensinvarianten av D24. Med en D24 som stomme att plocka tråg, växellådssvep, motorfästen etc ifrån så är det en enkel match att få på plats.
Sitter i bl.a LT31/35 och låter riktigt gött på varv. Raksexa är fint!
Sitter i bl.a LT31/35 och låter riktigt gött på varv. Raksexa är fint!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: 242 -76, vilken motor ska i den då?
Hade ju somsagt föredragit diesel då det är en brukis, och ja, tanken om en D5 lockar ju en del.
Frågan är väl hur smärtfritt ett sånt byte går?
Låda?
Och vad gäller skatt så finns de fan ingen jädra skatt på en 76a... Och sen att den ä uttagen 75 gör ju eventuell regbes någolunda smidigare.
Frågan är väl hur smärtfritt ett sånt byte går?
Låda?
Och vad gäller skatt så finns de fan ingen jädra skatt på en 76a... Och sen att den ä uttagen 75 gör ju eventuell regbes någolunda smidigare.
Re: 242 -76, vilken motor ska i den då?
Ang låda så verkar ju den från 960 passa rätt på vitblock. Rätta mig gärna om jag har fel ni som är mer insatta.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 361
- Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
- Ort: KarlGustav/Varberg
Re: 242 -76, vilken motor ska i den då?
Vill inte verka negativ, men om det är en 76:a i pappren hjälper det föga att den är uttagen 75, det är avgaskrav på den, så jag hade helt klart valt diesel... 1,9tdi från vw med 12mm mek-pump och turbo från 850tdi bör ge en bit över 100 häst och bli hyfsat bra att köra.
MVH Basse
MVH Basse
Re: 242 -76, vilken motor ska i den då?
1,9tdi från vw, då återkommer jag till frågan igen, låda? vet att någon äldre vw-tdi passar bolton på volvos rödblocklådor? Men vilken å vad?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 361
- Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
- Ort: KarlGustav/Varberg
Re: 242 -76, vilken motor ska i den då?
De 5 och 6cyl dieselarna passar på d24-lådorna. de 4-cylindriga passar ej. Men smt tillverkar adaptrar för 4-cyl till rödblockslåda. Jag skuylle dock satsat på en 6-vxl zf så får du lite komfort och bränsleekonomi också. Borde gå att få omsvetsat. Alternativet är ju en 2,5l tdi från 850, passar bolt on mot en d24-låda, men då skall du ha tag på en mek-pump från en 5cyl vw, ex audi 100td. lite svårare att få riktigt bra kräm i, då det är svårare att få tag på större bränslehuvud till den pumpen.
MVH Basse
MVH Basse
Re: 242 -76, vilken motor ska i den då?
Sen gäller det att få till utväxlingen om man kör en pigg Diesel. Absolut inte mer än 2000 varv i 100 km/t.
Peter Olson
Re: 242 -76, vilken motor ska i den då?
Kör man med m30/1030 finns det ju väldigt höga utväxlingar att få tag på från jeep tex
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: 242 -76, vilken motor ska i den då?
Blir väl ca 2.7-2.8 i bakaxeln om man har 0.8 på högsta vxl.
Peter Olson
Re: 242 -76, vilken motor ska i den då?
Lägsta utväxling original är 3,15:1 som satt i 242DL -84 med B21 och M45.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)