242 -76, vilken motor ska i den då?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Ståhl
För mycket laddtryck
Inlägg: 209
Blev medlem: tis nov 11, 2008 1:00 am
Ort: Mora

242 -76, vilken motor ska i den då?

Inlägg av Ståhl »

Hej.

Råkade införskaffa mig en lagom orginal 242-76, uttagen -75 och tänkte använda denna som brukis.
Men alltid ska det klia i fingrarna.
Så nu sitter jag här och drömmer om värre maskin i åbäket.
Är bara lite kluven om vad det ska i för fränt skit.
Står då mellan, småtrimma skitb21an som sitter i.
sätta i en modernare b230, troligtvis fk/ft med tillhörande lh2.4.
bara göra ett snabbbyte till en tråkig b230f och småtrimma denna, även där konvertera till lh2.2/2.4.
nyare dieselmotor? v70,audi? Det som är lättast att hinka i så att säga. Helst någon som passar bolt-on mot volvons låda.

Somsagt, bilfan ska användas som brukis. Pendlar en del till jobb, så diesel hade varit en fördel på de viset.
Men då tillkommer väl mer jobb antar jag.
Så, vill helst få så mycket power som möjligt med så lite jobb som möjligt, och eventuellt motorbyte ska gå så snabbt och smärtfritt som möjligt.

Är det någon här som kan ge mig lite tips, idéer och tala om egna erfarenheter?
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: 242 -76, vilken motor ska i den då?

Inlägg av MatsN »

D5 givetvis lite lätt trimmad.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: 242 -76, vilken motor ska i den då?

Inlägg av Jonas Enderlein »

Om man byter drivmedel så börjar skatten att ticka, så jag hade valt en bensinare gärna en strokad B23a med 531 topp, H ,K eller Enem k15 kam.
Mvh Jonas E
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: 242 -76, vilken motor ska i den då?

Inlägg av The »

Vilken skatt betalar man på en 75a?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: 242 -76, vilken motor ska i den då?

Inlägg av Dennis M »

Lättast är väl att ta motor och låda från en bakhjulsdriven bil om man ska ha diesel fast undvik bojsänket d24.

Ska man åka bensin är ju utbudet oändligt.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: 242 -76, vilken motor ska i den då?

Inlägg av Pacman »

Vill man ha nåt fräckt och udda som ingen annan har så varför inte en B24, dvs bensinvarianten av D24. Med en D24 som stomme att plocka tråg, växellådssvep, motorfästen etc ifrån så är det en enkel match att få på plats.
Sitter i bl.a LT31/35 och låter riktigt gött på varv. Raksexa är fint!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Ståhl
För mycket laddtryck
Inlägg: 209
Blev medlem: tis nov 11, 2008 1:00 am
Ort: Mora

Re: 242 -76, vilken motor ska i den då?

Inlägg av Ståhl »

Hade ju somsagt föredragit diesel då det är en brukis, och ja, tanken om en D5 lockar ju en del.
Frågan är väl hur smärtfritt ett sånt byte går?
Låda?
Och vad gäller skatt så finns de fan ingen jädra skatt på en 76a... Och sen att den ä uttagen 75 gör ju eventuell regbes någolunda smidigare.
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: 242 -76, vilken motor ska i den då?

Inlägg av MatsN »

Ang låda så verkar ju den från 960 passa rätt på vitblock. Rätta mig gärna om jag har fel ni som är mer insatta.
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: 242 -76, vilken motor ska i den då?

Inlägg av Bassek »

Vill inte verka negativ, men om det är en 76:a i pappren hjälper det föga att den är uttagen 75, det är avgaskrav på den, så jag hade helt klart valt diesel... 1,9tdi från vw med 12mm mek-pump och turbo från 850tdi bör ge en bit över 100 häst och bli hyfsat bra att köra.
MVH Basse
Ståhl
För mycket laddtryck
Inlägg: 209
Blev medlem: tis nov 11, 2008 1:00 am
Ort: Mora

Re: 242 -76, vilken motor ska i den då?

Inlägg av Ståhl »

1,9tdi från vw, då återkommer jag till frågan igen, låda? vet att någon äldre vw-tdi passar bolton på volvos rödblocklådor? Men vilken å vad?
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: 242 -76, vilken motor ska i den då?

Inlägg av Bassek »

De 5 och 6cyl dieselarna passar på d24-lådorna. de 4-cylindriga passar ej. Men smt tillverkar adaptrar för 4-cyl till rödblockslåda. Jag skuylle dock satsat på en 6-vxl zf så får du lite komfort och bränsleekonomi också. Borde gå att få omsvetsat. Alternativet är ju en 2,5l tdi från 850, passar bolt on mot en d24-låda, men då skall du ha tag på en mek-pump från en 5cyl vw, ex audi 100td. lite svårare att få riktigt bra kräm i, då det är svårare att få tag på större bränslehuvud till den pumpen.
MVH Basse
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: 242 -76, vilken motor ska i den då?

Inlägg av Enok »

Sen gäller det att få till utväxlingen om man kör en pigg Diesel. Absolut inte mer än 2000 varv i 100 km/t.
Peter Olson
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: 242 -76, vilken motor ska i den då?

Inlägg av The »

Kör man med m30/1030 finns det ju väldigt höga utväxlingar att få tag på från jeep tex
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: 242 -76, vilken motor ska i den då?

Inlägg av Enok »

Blir väl ca 2.7-2.8 i bakaxeln om man har 0.8 på högsta vxl.
Peter Olson
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: 242 -76, vilken motor ska i den då?

Inlägg av Pacman »

Lägsta utväxling original är 3,15:1 som satt i 242DL -84 med B21 och M45.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Skriv svar