(ytterligare) en fråga gällande oljekylare på b230

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

(ytterligare) en fråga gällande oljekylare på b230

Inlägg av Magistern »

Hej! Har sökt i forumet och hittar massor av trådar gällande detta. MEN ingen ger svar på om någon kör helt utan kylare.

Jag har haft en del problem under åren med oljetempen. Körde med kylare och utan termostat, det resulterade i att det tog tid att få upp temp och att den sällan översteg 80 grader. Nu har jag kört med termostat men troligan fått massa problem med denna (orkar inte gå in på det i detalj).

Jag funderar nu på att skippa min oljekylare helt och hållet och bara köra på ett filter direkt i blocket. Är det någon som kör en b230 som används för dragrace/streetrace och där man kör helt utan kylare? Vad har ni för temperaturer då en varm sommardag eller en sval sommarnatt?


Mvh
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: (ytterligare) en fråga gällande oljekylare på b230

Inlägg av MattiasH »

Volvo har väl en original värmeväxlare till rödblock? Sån borde ju funka kanon för dig, både värmer och kyler oljan.
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: (ytterligare) en fråga gällande oljekylare på b230

Inlägg av Magistern »

MattiasH skrev:Volvo har väl en original värmeväxlare till rödblock? Sån borde ju funka kanon för dig, både värmer och kyler oljan.


tyvärr får ej plats. Åter till frågan.

Nån som har erfarenhet av att köra helt utan oljekylare.
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Användarvisningsbild
möller
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: tor jun 14, 2007 12:57 pm
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: (ytterligare) en fråga gällande oljekylare på b230

Inlägg av möller »

Jag har kört några år med 615hk 700nm helt utan oljekyl.
Kör b234 block o topp. Har inte haft några ras eller nåt mer än tickande hydraulyftare efter hårdkörnig.
Kör agip 10-60 olja och byter en gång/år
Jimmie Arhammer

BJ teknik o motor
Säljer, installerar och mappar Maxxecu.
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: (ytterligare) en fråga gällande oljekylare på b230

Inlägg av Magistern »

möller skrev:Jag har kört några år med 615hk 700nm helt utan oljekyl.
Kör b234 block o topp. Har inte haft några ras eller nåt mer än tickande hydraulyftare efter hårdkörnig.
Kör agip 10-60 olja och byter en gång/år
Tack för ett konkret svar.

Kör du på e85 eller soppa? Har du nån koll på hur oljetempen brukar ligga? Typ lugn körning och När man pressar den lite?

Mvh
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: (ytterligare) en fråga gällande oljekylare på b230

Inlägg av Roger Berglund »

Oljetempen och Vattentempen brukar gå hand i hand.

Vad ligger vattentempen på ?.
samt vad har du för Elfläktar?.är det en spal så kan du kasta den i bingen.. volvo 850 fläkten är hur grym som helst!. jag har kört å plågat min bil lite grann och den håll fin temp hela tiden.
Davies craig ewp 115 pump och en Bmw Termostat som sitter på slang.. det fungerar klockrent för mig iaf samt att jag har expansionskärlet på orginalplatsen.(högsta punkt )..
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende
Inlägg: 1065
Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Ort: Halmstad

Re: (ytterligare) en fråga gällande oljekylare på b230

Inlägg av Se88e_K »

Jag kör utan oljekylare på min. Har aldrig överstigit 95gr. Kör på e85
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Användarvisningsbild
möller
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: tor jun 14, 2007 12:57 pm
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: (ytterligare) en fråga gällande oljekylare på b230

Inlägg av möller »

Magistern skrev:
möller skrev:Jag har kört några år med 615hk 700nm helt utan oljekyl.
Kör b234 block o topp. Har inte haft några ras eller nåt mer än tickande hydraulyftare efter hårdkörnig.
Kör agip 10-60 olja och byter en gång/år
Tack för ett konkret svar.

Kör du på e85 eller soppa? Har du nån koll på hur oljetempen brukar ligga? Typ lugn körning och När man pressar den lite?

Mvh

Kör e85
Har inte mätt oljetemp så är lyckligt ovetande ;)
Jimmie Arhammer

BJ teknik o motor
Säljer, installerar och mappar Maxxecu.
Skriv svar