Vad i hela friden har jag köpt? Turbo Schwitzer S200

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
paninder
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: mån dec 23, 2013 2:43 pm

Vad i hela friden har jag köpt? Turbo Schwitzer S200

Inlägg av paninder »

Hej!
Sorry om jag bombar detta förträffliga forum med min idiotfråga.

Jag har köpt en turbo här på forumet som jag tänkte sätta på vår mr2 turbo som ska användas till banbil.
Motorn är en 2l turbo med beteckningen 3SGTE. Den har idag 325hp med orginalturbo. Målet är omkring 400 hästar utan att tappa för mycket spool och response.
Jag köpte därför en större turbo. Men vad är det för något? Är det något att ha?

Inducern på kompressorsidan ser ut att vara 54 mm. Exducern på kompressorsidan har jag inte en susning om.
Turbinen ser ut att vara 60 mm på exducern. Den verkar bara köra olja, är det ett problem?
Bifogar lite bilder.

Vad jag har kunnat se för benämningar på turbon;
S200
29F12-0809
0490 5205

Kompressorn; 316952
Avgashus; 5620-6060, SIMO 51 076 209 A1
Sen väger turbon uppskattningsvis ett ton. Kan man köpa annat avgashus för att slippa flytta runt turbon med en motorlyft?
Finns det något annat godis att köpa/komplettera den med?

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild



Tacksam för all response!
paninder
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: mån dec 23, 2013 2:43 pm

Re: Vad i hela friden har jag köpt? Turbo Schwitzer S200

Inlägg av paninder »

Avgashuset verkar vara T3 Twin scroll, A/R 0,76.
Behöver man ha en restriktor för oljan?
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Vad i hela friden har jag köpt? Turbo Schwitzer S200

Inlägg av StefanM »

Det är en originalturbo till Volvo/Deutz. 7.14 liters motor, 240hk vid 2300 rpm. Motorserien heter TCD2013

Turbos för originalmontage av biltillverkare finns i tretton miljoner olika varianter och likheterna med "universal" är små.
paninder
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: mån dec 23, 2013 2:43 pm

Re: Vad i hela friden har jag köpt? Turbo Schwitzer S200

Inlägg av paninder »

Först och främst vill jag tacka för att du tog dig tid att svara. Det uppskattar jag.

Vet du om det är något att ha, eller det finns bättre S200 att sätta på bilen?
Vad jag har kunnat läsa mig fram så är S200 ett potent och snabbspoolat aggregat. Men om det nu finns så många varianter så kanske det finns bättre lämpade modeller.
Finns det några uppgifter du behöver så tar jag gärna fram skjutmåttet och tittar.
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Vad i hela friden har jag köpt? Turbo Schwitzer S200

Inlägg av StefanM »

Som jag redan nämnt, håll isär turbos för originalmontage och de som finns "universal". Huruvida den där passar din applikation har jag ingen aning om men rent generellt så har ju såna där turbos sina begränsningar men det är ju bara att testa..........En dieselturbo för lastbil eller liknande kan ju ha ett jättestort avgashus och ett jättelitet kompressorhus och det är ju lätt att inse vad det betyder på en mindre bensinmotor.
Skriv svar