Täppt vevhusventilation b230fk?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Jimmy
Forumsberoende
Inlägg: 560
Blev medlem: fre nov 14, 2003 6:40 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Täppt vevhusventilation b230fk?

Inlägg av Jimmy »

Har en bil som har fyllt hela turbon, ic och insug med motorolja och avgassystem...

Tog bort och kände på turbon (gått 30k mil) glapp so tusan så tänkte att det är nog tätningarna som gått, bytte turbo rengjorde systemet pch efter första provturen så är det olja i slangen mellan lmm och turbo..

Det visar sig komma olja från vevhusventilation slangen.. tog bort vevhusburken, var ej så mycket skit där i

Men när jag tog en lång elektrid och skulle köra ner i slangen som går ner i tråget var det precis jag fick ner den... tar jag blåsmunstycke och blåser så bubblar det i oljan..

Ska ta kompprov men kan det vara slangen som går ner i tråget som är för lite flöde i eller blivit knäckt?
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Täppt vevhusventilation b230fk?

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag hade exakt samma problem och en ny vevhusburk löste problemet, trots att den gamla burken verkade rätt ok både före och efter rengöring.
Jimmy
Forumsberoende
Inlägg: 560
Blev medlem: fre nov 14, 2003 6:40 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: Täppt vevhusventilation b230fk?

Inlägg av Jimmy »

Jag rengjorde burken å blåste å det kom luft.. men kanske ska testa det först? Är ju lättast änn å riva tråget :thumbdown:
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Täppt vevhusventilation b230fk?

Inlägg av Truls_Nordahl »

Kan sitta en hel del koxad olja i oljefällan som stryper flödet.
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Jimmy
Forumsberoende
Inlägg: 560
Blev medlem: fre nov 14, 2003 6:40 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: Täppt vevhusventilation b230fk?

Inlägg av Jimmy »

Ja eller slangen ner i tråget? Är ju beställningsgrejer för har bara hittat detta på Volvo.. frågan är om man ska chansa å bara köpa oljefällan.. :doh:
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Täppt vevhusventilation b230fk?

Inlägg av Robert Markström »

för att byta slangen måste du ned med tråget, sitter med ettt klammer vid oljepumpen. Kostar 226:- på volvo.
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Jimmy
Forumsberoende
Inlägg: 560
Blev medlem: fre nov 14, 2003 6:40 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: Täppt vevhusventilation b230fk?

Inlägg av Jimmy »

Bytte oljefälla och slangen ner i tråget, bilen slutade spy olja, tack för alla tips!
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: Täppt vevhusventilation b230fk?

Inlägg av dahla »

Ventilationen på min hade föregående ägare struntat i totalt... doftade på oljestickan och det luktade enbart bensin... tyckte att det var svårt stt se nivån på stickan. Tömde motorn på det dom skulle vara olja... det kom ut 7 liter oljeblandad bensin... jag tyckte nog att det var lite dåligt oljetryck när knotan var varm :-)
Patrik Dahlström
Skriv svar