Rekomendation av kamaxel till Volvo B230FK?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Rekomendation av kamaxel till Volvo B230FK?

Inlägg av Truls_Nordahl »

Aha, okej. :)
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Rekomendation av kamaxel till Volvo B230FK?

Inlägg av Truls_Nordahl »

När man sedan bytt kam, räcker det att lossa ena batterikabeln en stund för att "nolla" tänd och bränslebox? Behövs det?
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
aliwin
Forumsberoende
Inlägg: 1504
Blev medlem: tor dec 27, 2007 2:27 pm
Ort: Halmstad

Re: Rekomendation av kamaxel till Volvo B230FK?

Inlägg av aliwin »

Det behöver du inte
Volvo turbo projekt!
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Rekomendation av kamaxel till Volvo B230FK?

Inlägg av Robert Markström »

Det behöver du nog inte. Bättre den får lära sig från T-V än helt från början. Speciellt om du har lite högre soppatryck tex :)

Innan lade Vems i 245an så körde jag 2.4 med pressad btr & chippade boxar. Gick apfett varjegång jag starta upp den när
batteriet var bort. Började uppföra sig bättre efter 10-15ggr & typ 30mil. Men här var det ganska mycket parametrar som frångick
fabriksbil :)
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Rekomendation av kamaxel till Volvo B230FK?

Inlägg av Truls_Nordahl »

Okej, då skippar jag det.

Tack så jättemycket för all input hör ni! :D
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Rekomendation av kamaxel till Volvo B230FK?

Inlägg av Truls_Nordahl »

En liten fråga till...

Har tänkt på det här med duration och loob seperation angel på kammen. Kör ju med original grenrör, original DP (2,25"), 2,5 sportkat
och 2,5 fullflödessystem och 0,75 bar i ladd.

Ni tror inte det blir för mycket avgasmottryck med A eller V-kam till denna setupen?
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Rekomendation av kamaxel till Volvo B230FK?

Inlägg av Robert Markström »

Inte med det "lilla" laddet du kör. Kommer nog funka bra en bit över kilot åxå.

Byter du sen upp dig till en snäppet större snäcka, säg 15G (samma fläns mot DP & grenrör) med 7ans hus
& HL turbin så får du ju ned avgasmott. lite till. Så då ska det inte vara ett bekymmer.
Jag åkte ju 1.2bar med 2.4 & 16T på std rör. 3" utan katt. med både a & k kammen.
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Rekomendation av kamaxel till Volvo B230FK?

Inlägg av Truls_Nordahl »

Låter ju bra det, Tack åter igen! :D
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Rekomendation av kamaxel till Volvo B230FK?

Inlägg av Truls_Nordahl »

Ytterligare en fråga så:

Kör med BSR 205hk (rekommenderat upp till 0,95bar) bränslechip. Kommer detta till att lira med exempelvis nu en A-kam? Hade ju
givetvis varit det bästa att mappa, men jag tycker det borde funka ändå?
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
aliwin
Forumsberoende
Inlägg: 1504
Blev medlem: tor dec 27, 2007 2:27 pm
Ort: Halmstad

Re: Rekomendation av kamaxel till Volvo B230FK?

Inlägg av aliwin »

Kommer funka utmärkt
Volvo turbo projekt!
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Rekomendation av kamaxel till Volvo B230FK?

Inlägg av Truls_Nordahl »

Kanon! Tack för svar! :)
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Rekomendation av kamaxel till Volvo B230FK?

Inlägg av Truls_Nordahl »

Om jag fattat allt rätt så avgör lyftet på kammen hur mycket effekt det blir och duration var i varvtalsregistret effekten kommer,
grovt räknat då? Ser man då på A och V kammen borde V kammen vara bättre på lågvarv iom lägre duration än A kammen? Vet inte
om jag fattat allt rätt?

http://www.turbobricks.com/resources.ph ... nt=camspec
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Rekomendation av kamaxel till Volvo B230FK?

Inlägg av Truls_Nordahl »

Föresten, vad tror ni om ökat co och co2500 med annan kam?
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
aliwin
Forumsberoende
Inlägg: 1504
Blev medlem: tor dec 27, 2007 2:27 pm
Ort: Halmstad

Re: Rekomendation av kamaxel till Volvo B230FK?

Inlägg av aliwin »

Ej märkbar skillnad
Volvo turbo projekt!
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Rekomendation av kamaxel till Volvo B230FK?

Inlägg av Truls_Nordahl »

Kanon! :thumbright:

En fråga till: Blir den mer spikbenägen med A-kam än T-kam? En kille på Turbobricks sade att hans maskin börjat spika med A-kam?
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Skriv svar