Rekomendation av kamaxel till Volvo B230FK?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: Rekomendation av kamaxel till Volvo B230FK?
När man sedan bytt kam, räcker det att lossa ena batterikabeln en stund för att "nolla" tänd och bränslebox? Behövs det?
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Rekomendation av kamaxel till Volvo B230FK?
Det behöver du nog inte. Bättre den får lära sig från T-V än helt från början. Speciellt om du har lite högre soppatryck tex
Innan lade Vems i 245an så körde jag 2.4 med pressad btr & chippade boxar. Gick apfett varjegång jag starta upp den när
batteriet var bort. Började uppföra sig bättre efter 10-15ggr & typ 30mil. Men här var det ganska mycket parametrar som frångick
fabriksbil
Innan lade Vems i 245an så körde jag 2.4 med pressad btr & chippade boxar. Gick apfett varjegång jag starta upp den när
batteriet var bort. Började uppföra sig bättre efter 10-15ggr & typ 30mil. Men här var det ganska mycket parametrar som frångick
fabriksbil
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: Rekomendation av kamaxel till Volvo B230FK?
Okej, då skippar jag det.
Tack så jättemycket för all input hör ni!
Tack så jättemycket för all input hör ni!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: Rekomendation av kamaxel till Volvo B230FK?
En liten fråga till...
Har tänkt på det här med duration och loob seperation angel på kammen. Kör ju med original grenrör, original DP (2,25"), 2,5 sportkat
och 2,5 fullflödessystem och 0,75 bar i ladd.
Ni tror inte det blir för mycket avgasmottryck med A eller V-kam till denna setupen?
Har tänkt på det här med duration och loob seperation angel på kammen. Kör ju med original grenrör, original DP (2,25"), 2,5 sportkat
och 2,5 fullflödessystem och 0,75 bar i ladd.
Ni tror inte det blir för mycket avgasmottryck med A eller V-kam till denna setupen?
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Rekomendation av kamaxel till Volvo B230FK?
Inte med det "lilla" laddet du kör. Kommer nog funka bra en bit över kilot åxå.
Byter du sen upp dig till en snäppet större snäcka, säg 15G (samma fläns mot DP & grenrör) med 7ans hus
& HL turbin så får du ju ned avgasmott. lite till. Så då ska det inte vara ett bekymmer.
Jag åkte ju 1.2bar med 2.4 & 16T på std rör. 3" utan katt. med både a & k kammen.
Byter du sen upp dig till en snäppet större snäcka, säg 15G (samma fläns mot DP & grenrör) med 7ans hus
& HL turbin så får du ju ned avgasmott. lite till. Så då ska det inte vara ett bekymmer.
Jag åkte ju 1.2bar med 2.4 & 16T på std rör. 3" utan katt. med både a & k kammen.
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: Rekomendation av kamaxel till Volvo B230FK?
Låter ju bra det, Tack åter igen!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: Rekomendation av kamaxel till Volvo B230FK?
Ytterligare en fråga så:
Kör med BSR 205hk (rekommenderat upp till 0,95bar) bränslechip. Kommer detta till att lira med exempelvis nu en A-kam? Hade ju
givetvis varit det bästa att mappa, men jag tycker det borde funka ändå?
Kör med BSR 205hk (rekommenderat upp till 0,95bar) bränslechip. Kommer detta till att lira med exempelvis nu en A-kam? Hade ju
givetvis varit det bästa att mappa, men jag tycker det borde funka ändå?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: Rekomendation av kamaxel till Volvo B230FK?
Kanon! Tack för svar!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: Rekomendation av kamaxel till Volvo B230FK?
Om jag fattat allt rätt så avgör lyftet på kammen hur mycket effekt det blir och duration var i varvtalsregistret effekten kommer,
grovt räknat då? Ser man då på A och V kammen borde V kammen vara bättre på lågvarv iom lägre duration än A kammen? Vet inte
om jag fattat allt rätt?
http://www.turbobricks.com/resources.ph ... nt=camspec
grovt räknat då? Ser man då på A och V kammen borde V kammen vara bättre på lågvarv iom lägre duration än A kammen? Vet inte
om jag fattat allt rätt?
http://www.turbobricks.com/resources.ph ... nt=camspec
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: Rekomendation av kamaxel till Volvo B230FK?
Föresten, vad tror ni om ökat co och co2500 med annan kam?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: Rekomendation av kamaxel till Volvo B230FK?
Kanon!
En fråga till: Blir den mer spikbenägen med A-kam än T-kam? En kille på Turbobricks sade att hans maskin börjat spika med A-kam?
En fråga till: Blir den mer spikbenägen med A-kam än T-kam? En kille på Turbobricks sade att hans maskin börjat spika med A-kam?