Rekomendation av kamaxel till Volvo B230FK?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Rekomendation av kamaxel till Volvo B230FK?

Inlägg av Truls_Nordahl »

Har tänkt skaffa mig en vettigare kam än original T-kam i min Volvo 940 Turbo med B230FK. Vad rekomenderas?

Det som är gjort i trimväg är som följer:

* BSR bränslechip för upp till 0,95-1,0 bar.
* Laddtryck ökat till 0,75 bar.
* 2,5" tryckrör.
* 2,5" Downpipe.
* 2,5" Sportkat.
* 2,5" fullflödes avgassystem. (Simons)
* Öppet ITG luftfilter med 3" anslutning.

Allt annat på motorn är original.

Mitt mål är att få bredast möjliga register utan att tappa för mycket botten. Har funderat mycket på Volvos A-kam vilken jag tror
skulle passa mina krav och körstil. Bilen har automatlåda, så jag är inte så väldigt ute efter effekt på höga varv, men lite bättre än
original T-kam.
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
aliwin
Forumsberoende
Inlägg: 1504
Blev medlem: tor dec 27, 2007 2:27 pm
Ort: Halmstad

Re: Rekomendation av kamaxel till Volvo B230FK?

Inlägg av aliwin »

Jag tror att v-kam är mer vettig än a-kam:) själv kört med båda och v-kamen är bättre i hela registret
Volvo turbo projekt!
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Rekomendation av kamaxel till Volvo B230FK?

Inlägg av Truls_Nordahl »

Har läst att många tappar lite effekt på lågvarvsregistret med V-kam jämfört med A-kam?

Det jag är ute efter är bra lågvarvs och mellanvarvs register. Ligger aldrig och toppvarvar.
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Rekomendation av kamaxel till Volvo B230FK?

Inlägg av The »

Finns nu väl i princip ingen standardkam till en Volvo som är högvarvig ;-)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Rekomendation av kamaxel till Volvo B230FK?

Inlägg av Truls_Nordahl »

K och H kammen får ju ses till dom högvarvika på en B230 turbomaskin. :wink:
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Rekomendation av kamaxel till Volvo B230FK?

Inlägg av Robert Markström »

Jag hade kört V kammen om de mest är brukskörning. A-kammen ger lite sämre vacum/bränsleekonomi enligt mina erfarenheter :)


Stulet från internet:
A-kam Lyft: 10.5, Duration: 260 (B17, B19A, B21A, B23A, B19E (84-), B23E (84-), B200E, B230E, B230A, B230ET)
B-kam Lyft: 10.6, Duration: n/a (B21F, B21E, B23ET)
D-kam Lyft: 11.2 Duration: n/a (B19E, B21E)
F-kam = M-kam (F-kam orginal till B21F)
GR-A kam Lyft: 10.24, Duration 252
GR-A T5 kam Lyft: 11.0, Duration 267
GT6 kam Lyft: 12.5, Duration 312 (nockvinkel 107) (racing, kräver minst 2x45 förgasare eller motsvarande)
H-kam Lyft 12.0 in/11.5 ut, Duration 272in / 268ut (B23E 1979-80)
K-kam Lyft: 11.95, Duration: 268 (B23E 1980-83, B19 Sport)
M-kam Lyft: 9.5 in/10.5 ur, Duration: n/a (B21F, B23F, B230F)
T-kam Lyft: 9.94, Duration: n/a (B19ET, B21ET, B23ET, B23FT, B21FT, B230K)
V-kam Lyft: 11.27, Duration: 245.4 (B200E, B230E)
VX-kam Lyft: 11.37 in /10.65 ut, Duration 245.4 in/236.2 ut
VX3-kam Lyft: 11.37 in /10.65 ut, Duration 245.4 in/236.2 ut (hela kammen backad 3 grader senare)
X-Kam Lyft: 10.65, Duration: n/a (B230K)
Y-Kam Lyft: 10.35, Duration: n/a (B200K)
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
aliwin
Forumsberoende
Inlägg: 1504
Blev medlem: tor dec 27, 2007 2:27 pm
Ort: Halmstad

Re: Rekomendation av kamaxel till Volvo B230FK?

Inlägg av aliwin »

Annars är en kg2t kam väldigt bra för bra ork i hela registret
Volvo turbo projekt!
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Rekomendation av kamaxel till Volvo B230FK?

Inlägg av Truls_Nordahl »

Robert Markström skrev:Jag hade kört V kammen om de mest är brukskörning. A-kammen ger lite sämre vacum/bränsleekonomi enligt mina erfarenheter :)


Stulet från internet:
A-kam Lyft: 10.5, Duration: 260 (B17, B19A, B21A, B23A, B19E (84-), B23E (84-), B200E, B230E, B230A, B230ET)
B-kam Lyft: 10.6, Duration: n/a (B21F, B21E, B23ET)
D-kam Lyft: 11.2 Duration: n/a (B19E, B21E)
F-kam = M-kam (F-kam orginal till B21F)
GR-A kam Lyft: 10.24, Duration 252
GR-A T5 kam Lyft: 11.0, Duration 267
GT6 kam Lyft: 12.5, Duration 312 (nockvinkel 107) (racing, kräver minst 2x45 förgasare eller motsvarande)
H-kam Lyft 12.0 in/11.5 ut, Duration 272in / 268ut (B23E 1979-80)
K-kam Lyft: 11.95, Duration: 268 (B23E 1980-83, B19 Sport)
M-kam Lyft: 9.5 in/10.5 ur, Duration: n/a (B21F, B23F, B230F)
T-kam Lyft: 9.94, Duration: n/a (B19ET, B21ET, B23ET, B23FT, B21FT, B230K)
V-kam Lyft: 11.27, Duration: 245.4 (B200E, B230E)
VX-kam Lyft: 11.37 in /10.65 ut, Duration 245.4 in/236.2 ut
VX3-kam Lyft: 11.37 in /10.65 ut, Duration 245.4 in/236.2 ut (hela kammen backad 3 grader senare)
X-Kam Lyft: 10.65, Duration: n/a (B230K)
Y-Kam Lyft: 10.35, Duration: n/a (B200K)
Jo, har kollat en del på dom siffrorna.

Förbrukningen bryr jag mig inte om då detta är ett entusiastfordon. :)

Ger A-kam sämre vacuum än original T?
Senast redigerad av Truls_Nordahl den sön jan 08, 2017 5:30 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Rekomendation av kamaxel till Volvo B230FK?

Inlägg av Truls_Nordahl »

aliwin skrev:Annars är en kg2t kam väldigt bra för bra ork i hela registret
Jo har kikat lite på den med faktiskt. :)
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Rekomendation av kamaxel till Volvo B230FK?

Inlägg av Robert Markström »

oja! så den blir lite tröttare utan ladd. Bästa hade ju vart en kam som ger samma vrid som M/T på botten men som
går varva som en H. Blir nog jobbigt med fasta kamaxlar :) Men en bra kompromiss är nog v kammen. Jag tycker den är rätt
stark från botten men drar ändå skapligt mot 6000rpm på stdmotor

V kammen sitter i volvo 740 med B230E motorn endast, inte i 240. Den med B230E motor har A kammen.


/Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Rekomendation av kamaxel till Volvo B230FK?

Inlägg av Truls_Nordahl »

Ja det blir ju liksom en kompromiss hur man än vrider och vänder sig! Men om jag fattat allt rätt har A-kammen bättre botten än
V-kammen? Är mest på de låga varven jag ligger och glider. T-kammen är egentligen vad jag söker på låg och mellanvarv men tappar
lite väl mycket på de något högre varvtalen. Men V-kammen är även en stark kandidat. Har i alla fall hittat en A-kam här på forumet
nu, så jag börjar testa med den. :)

Tack så väldigt mycket för input! :D
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Rekomendation av kamaxel till Volvo B230FK?

Inlägg av Truls_Nordahl »

Är det förresten någon som vet ungefär vilken effektökning man får med A respektive V-kam mot original T på motorn jag beskrivit i
första inlägget? På ett ungefär bara. :)
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
aliwin
Forumsberoende
Inlägg: 1504
Blev medlem: tor dec 27, 2007 2:27 pm
Ort: Halmstad

Re: Rekomendation av kamaxel till Volvo B230FK?

Inlägg av aliwin »

Kanske 5hk max :)
Volvo turbo projekt!
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Rekomendation av kamaxel till Volvo B230FK?

Inlägg av Truls_Nordahl »

Ja var ungefär det jag tippade själv, kanske lite mer på V-kamen?
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
aliwin
Forumsberoende
Inlägg: 1504
Blev medlem: tor dec 27, 2007 2:27 pm
Ort: Halmstad

Re: Rekomendation av kamaxel till Volvo B230FK?

Inlägg av aliwin »

Likvärdigt bara annat arbetsregister
Volvo turbo projekt!
Skriv svar