Ventillyftare Fingrar, vippor rullar Vad är grejen med det?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Ventillyftare Fingrar, vippor rullar Vad är grejen med det?

Inlägg av mats757 »

Jag har sett att flera prestanda motorcyklar har gått ifrån vanliga ventillyftare modell Kopp, till en vippa som är lagrad i ena änden. KTM, Suzuki och BMW har börjat med det. Jag kan förstå att konstruktionen är väldigt lätt.

Finns det flera fördelar med den typen av ventillyftare?


...även Renault F4R har det. Plus många andra modeller också förståss...


(Försökte länka in bilder, men jag är för gamal för att förstå...)
https://www.google.se/search?q=valve+fo ... YQ_AUIBigB

https://rideapart.com/articles/technica ... -gsx-r1000
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Ventillyftare Fingrar, vippor rullar Vad är grejen med

Inlägg av The »

Som på en gammal mb diesel [FLEXED BICEPS]
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Ventillyftare Fingrar, vippor rullar Vad är grejen med

Inlägg av Kadett4wd »

Ibland kan det vara en sån fånig detalj att det är montageskäl.
Det kan vara svårt att komma åt toppbultarna ibland beroende på ventilvinkel,bultplacering,kamplacering.
Då kan man flytta kammen lite i sidled med att använda vipparmar.
Det kan möjliggöra att alla 10 bultar dras samtidigt av en robot på fabriken.

Ibland har det andra fördelar, som ventilacceleration etc etc.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Re: Ventillyftare Fingrar, vippor rullar Vad är grejen med

Inlägg av mats757 »

Utrymmessjäl köper jag. DEt tar ju mindre plats helt klart.
Men kan ventilen tillåtas accelerera snabbare med den geometri som tillåts?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ventillyftare Fingrar, vippor rullar Vad är grejen med

Inlägg av Erland Cox »

Utväxling i vippan och lättare på ventiländen än tryckare.

Erland
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Ventillyftare Fingrar, vippor rullar Vad är grejen med

Inlägg av MVA-Productions »

Får känslan av att en sån vippa borde kunna vara lite starkare också då ringen sitter i ena änden istället för mitt på? Låter det logiskt eller är jag ute på sjön?
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Ventillyftare Fingrar, vippor rullar Vad är grejen med

Inlägg av j björk »

Samma sak på bilar. En stor anledning ska vara minskad friktion enligt vad jag förstått.
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Re: Ventillyftare Fingrar, vippor rullar Vad är grejen med

Inlägg av mats757 »

Vet egentligen inte om det stämmer.
Men en kopp trycker ventilen exakt rakt ner. Bra för ventilstyrningen.
En gamal traditionell vipparm bryter ventilen i sidled. Dåligt för ventilstyrningen.
"Fingret" gör brytet i sidled lite skonsammare, då lagringen är lite längre ifrån.

Eller spelar det ingen som helst roll då man har spirallindande tryckfjädrar som ventilfjädrar.
Jag misstänker att det en fjäder inte är så exakt så det blir en del sidokrafter i ventilskaftet även av fjädern...

Rent generellt får jag för mig att "Gamla" motorer sliter hårdare på ventilstyrningar än nya. Eller är det bättre oljor som förhindrar slitaget?

Eller?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Ventillyftare Fingrar, vippor rullar Vad är grejen med

Inlägg av Kadett4wd »

Om det är rulle ute på vippan blir det väldigt liten brytning i sidled på skaftet.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar