Ventillyftare Fingrar, vippor rullar Vad är grejen med det?
Ventillyftare Fingrar, vippor rullar Vad är grejen med det?
Jag har sett att flera prestanda motorcyklar har gått ifrån vanliga ventillyftare modell Kopp, till en vippa som är lagrad i ena änden. KTM, Suzuki och BMW har börjat med det. Jag kan förstå att konstruktionen är väldigt lätt.
Finns det flera fördelar med den typen av ventillyftare?
...även Renault F4R har det. Plus många andra modeller också förståss...
(Försökte länka in bilder, men jag är för gamal för att förstå...)
https://www.google.se/search?q=valve+fo ... YQ_AUIBigB
https://rideapart.com/articles/technica ... -gsx-r1000
Finns det flera fördelar med den typen av ventillyftare?
...även Renault F4R har det. Plus många andra modeller också förståss...
(Försökte länka in bilder, men jag är för gamal för att förstå...)
https://www.google.se/search?q=valve+fo ... YQ_AUIBigB
https://rideapart.com/articles/technica ... -gsx-r1000
Re: Ventillyftare Fingrar, vippor rullar Vad är grejen med
Som på en gammal mb diesel [FLEXED BICEPS]
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ventillyftare Fingrar, vippor rullar Vad är grejen med
Ibland kan det vara en sån fånig detalj att det är montageskäl.
Det kan vara svårt att komma åt toppbultarna ibland beroende på ventilvinkel,bultplacering,kamplacering.
Då kan man flytta kammen lite i sidled med att använda vipparmar.
Det kan möjliggöra att alla 10 bultar dras samtidigt av en robot på fabriken.
Ibland har det andra fördelar, som ventilacceleration etc etc.
Det kan vara svårt att komma åt toppbultarna ibland beroende på ventilvinkel,bultplacering,kamplacering.
Då kan man flytta kammen lite i sidled med att använda vipparmar.
Det kan möjliggöra att alla 10 bultar dras samtidigt av en robot på fabriken.
Ibland har det andra fördelar, som ventilacceleration etc etc.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Ventillyftare Fingrar, vippor rullar Vad är grejen med
Utrymmessjäl köper jag. DEt tar ju mindre plats helt klart.
Men kan ventilen tillåtas accelerera snabbare med den geometri som tillåts?
Men kan ventilen tillåtas accelerera snabbare med den geometri som tillåts?
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Ventillyftare Fingrar, vippor rullar Vad är grejen med
Utväxling i vippan och lättare på ventiländen än tryckare.
Erland
Erland
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 299
- Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
- Ort: Ulricehamn
Re: Ventillyftare Fingrar, vippor rullar Vad är grejen med
Får känslan av att en sån vippa borde kunna vara lite starkare också då ringen sitter i ena änden istället för mitt på? Låter det logiskt eller är jag ute på sjön?
Re: Ventillyftare Fingrar, vippor rullar Vad är grejen med
Samma sak på bilar. En stor anledning ska vara minskad friktion enligt vad jag förstått.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Ventillyftare Fingrar, vippor rullar Vad är grejen med
Vet egentligen inte om det stämmer.
Men en kopp trycker ventilen exakt rakt ner. Bra för ventilstyrningen.
En gamal traditionell vipparm bryter ventilen i sidled. Dåligt för ventilstyrningen.
"Fingret" gör brytet i sidled lite skonsammare, då lagringen är lite längre ifrån.
Eller spelar det ingen som helst roll då man har spirallindande tryckfjädrar som ventilfjädrar.
Jag misstänker att det en fjäder inte är så exakt så det blir en del sidokrafter i ventilskaftet även av fjädern...
Rent generellt får jag för mig att "Gamla" motorer sliter hårdare på ventilstyrningar än nya. Eller är det bättre oljor som förhindrar slitaget?
Eller?
Men en kopp trycker ventilen exakt rakt ner. Bra för ventilstyrningen.
En gamal traditionell vipparm bryter ventilen i sidled. Dåligt för ventilstyrningen.
"Fingret" gör brytet i sidled lite skonsammare, då lagringen är lite längre ifrån.
Eller spelar det ingen som helst roll då man har spirallindande tryckfjädrar som ventilfjädrar.
Jag misstänker att det en fjäder inte är så exakt så det blir en del sidokrafter i ventilskaftet även av fjädern...
Rent generellt får jag för mig att "Gamla" motorer sliter hårdare på ventilstyrningar än nya. Eller är det bättre oljor som förhindrar slitaget?
Eller?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ventillyftare Fingrar, vippor rullar Vad är grejen med
Om det är rulle ute på vippan blir det väldigt liten brytning i sidled på skaftet.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!