Synpunkter på grenrörsbygge

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Lokepi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: lör jan 21, 2017 3:10 am
Ort: Arvika, Värmland

Synpunkter på grenrörsbygge

Inlägg av Lokepi »

Hej! Första posten här, hoppas jag valt rätt kategori!

Ska snickra ihop ett puls-split grenrör (cylinder 1-4 och 2-3) till en b230fk i en 940 ltt.
På detta ska sitta en bw s200 med t3 twin entry och en 50mm wg, planerar att ladda runt 1 bar.
Grenröret hamnar på en 531 topp med Vx3 kam.
Detta blir mitt första grenrörsbygge och jag skulle uppskatta lite tips och synpunkter :)

Har gjort en halvtaskig CAD ritning här: Bild.

WGn är 38mm i ritningen men blir nog 50mm.
Saknas lite mått men alla delar är standard 42.4mm tryckkärlsrör, den korta med en krökningsradie på ca 48mm samt den längre versionen på runt 90mm.
/Daniel P.
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Synpunkter på grenrörsbygge

Inlägg av Oskar Johansson »

Är du säker på att wastegaten inte tar i huven?
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Synpunkter på grenrörsbygge

Inlägg av MVA-Productions »

Placeringen av wg över huvud taget känns opraktisk med tanke på tändstiftsbyte osv.. Man lär sig snabbt att uppskatta ett service vänligt grenrör när man skruvat med det några gånger. I övrigt ser det fint ut!
Lokepi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: lör jan 21, 2017 3:10 am
Ort: Arvika, Värmland

Re: Synpunkter på grenrörsbygge

Inlägg av Lokepi »

Ni har nog rätt i WGn, hade tänkt vinkla den bakåt lite så den inte tar i huven, men kanske ska mäta och se om det går att dra rören på andra sidan av kollektorn, dvs mot fjäderbens sidan. Annars kanske jag bara får vinkla WG röret från cylinder 1-4 lite mer bakåt. Hade faktiskt inte tänk på att man behöver komma åt tändstiften haha :doh:
/Daniel P.
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: Synpunkter på grenrörsbygge

Inlägg av Kulan »

Då är det bra att få synpunkter från sånna som kan :thumbright: (OBS andra tänker jag. Och inte jag då) oljefilter tänker jag spontant då. Kommer man åt det vid service?? (Bara för att verka smart) :wink:
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Synpunkter på grenrörsbygge

Inlägg av Oskar Johansson »

Personligen så tror jag inte att det kommer vara så mycket i vägen för oljefiltret, men det är också väldigt svårt att få något så kompakt som just original grenröret är (samt att man kanske inte vill det) och vissa kompromisser kommer det väl alltid bli om man bygger om saker.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Synpunkter på grenrörsbygge

Inlägg av mattias »

Jag hade samma setup på en 940 för några år sedan. Om du kan acceptera ett par grejer så funkar det skitbra.
- inspektionshål i innerskärmen (lätt att täcka över) som erbjuder lätt service av wastegaten :)
- kompressorinloppet tar plats så antingen oljefilterförflyttare eller mindre oljefilter, antingen "Penta" eller om det var från Renault Kangoo passar?
- bygga ett eget motorfäste så insugsröret till kompressorinloppet ryms bra där nere.

Fördelen var enkel tillgång till tändstift och bra skydd för tändkablar, och att jag på 30 minuter kunde skruva ut grenröret med turbo och downpipe fortfarande monterat. Behövde bara ta lös locket på wastegaten så det gick fritt från innerskärmen.

Bild

Bild

Puls-split ända mot wastegate-ventilen.
Bild
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Lokepi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: lör jan 21, 2017 3:10 am
Ort: Arvika, Värmland

Re: Synpunkter på grenrörsbygge

Inlägg av Lokepi »

Jag hade samma setup på en 940 för några år sedan
Oj vilket ormbo, bra gjort att få ihop det så fint! Men kul att du får turbon ned och bak istället för upp och framåt. Vill också köra på lite original "sleeper" looken i motorrummet, så ingen blå/lila eloxerad kinadret, bara svarta silikonslangar, och ska försöka behålla original luftfilterbox med annat filter och lite urkapning :thumbright:.

Nu har jag designat om grenrörsritningen lite så WGn hamnar bakom turbon och vinklas nedåt mot marken och lite bort från motorn, så kan ja dra ett rör direkt till nedre downpipen från WGn. Nackdelen är väl att man kanske kommer behöva hissa upp bilen för att komma åt wastegaten underifrån istället. Tror jag kommer vänta med WGn tills resten av grenröret är ihop-punktat så jag kan se lite vart det blir bäst att den hamnar. Är det nödvändigt att ha pulssplit hela vägen till WGn om man bara kör med en eller ger det bara lite extra?
/Daniel P.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Synpunkter på grenrörsbygge

Inlägg av mattias »

Att ha puls-split hela vägen hjälper till att hålla nere volymen på grenröret tills laddtryck uppnåtts vilket hjälper responsen i systemet.
Även om jag själv tycker det är bra att rita och fundera, så borde du nog som du säger hänga dit turbon och wastegate (gärna downpipe också) och punkta ihop flänsar och allt i en jigg i ett läge där du tror du kommer rymma allt. Många saker kan bli tungjobbade om man inte får titta på det lite mer "live" så att säga.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar