Hejsan tänkte bygga en ny motor
Tänkte ta en b230FK boten del med kolvar och stakar
och sen ha en 16V topp på men jag blev lite osäker hur man ska göra med kolvarna kan man svarva av ytter banan eller blir det fel. Sen hur många mm behövs svarvas av ?? Jag tänkte åka på E85 och ca 400-500hk skulle det funka ???
Sen tänkte jag rakställa motorn men hur gör man med växellådan. Tänkte ha en m90 låda. Finns det någon adapter platta eller måste man svetsa om lådan??
Mvh Filip
B230FK med 16V
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 5
- Blev medlem: tor jan 26, 2017 9:15 am
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 299
- Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
- Ort: Ulricehamn
Re: B230FK med 16V
Angående lådan vet jag faktiskt inte men har kollat lite på de där med att svarva kolvar. Ventilurtagen är ca2,5 mm djupa så jag skulle nog inte vågat svarva mindre än så men många svarvar 3mm. Det är ytter banan man svarvar av enbart.
Mvh
Mvh
Re: B230FK med 16V
I den här motorn är det original turbokolvar med ventilurtag. Dom gjordes med en ventil som är större än original och han använde original topp som styrning när han fräste ventilurtagen. Slipade "skär" i ventilen för att kunna fräsa med den. Finns nog bilder på liknande om man googlar lite
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=89605
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=89605
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 5
- Blev medlem: tor jan 26, 2017 9:15 am
Re: B230FK med 16V
Tack så mycket för bra svar. Ska bara se hur man ska lösa det med växellådan
Re: B230FK med 16V
Vad ska du ha den i för bil? Kanske går ha lådan som den är och bara bygga om spakstället och kanske fylla lite mer olja
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 5
- Blev medlem: tor jan 26, 2017 9:15 am
Re: B230FK med 16V
Den kommer sitta i en volvo 740
Re: B230FK med 16V
Varför rakställa i en 740?
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 5
- Blev medlem: tor jan 26, 2017 9:15 am
Re: B230FK med 16V
Snyggare