Nån som kan berätta vad detta handlar om? Surge? Inget speciellt hörs med örat. Fladder ca. 0,05 bar.
Bandat på 3an (tror jag) med full mutter och hjulspinn (halt).
Spec:
Volvo 940 B230FT Automat
19T-kompressor på konad (och urkarvad) HL-6-turbin. Öppen dump (okänd)
3-tums avgas med Magnaflow racekatt på 3" och en 2,5" rakt igenom-dämpare på slutet
Biltemas öppna filter
MS1v2.2
MAP-sensorn är dämpad med en 1mm strypning vid insuget (e.g. för litet hål).
Mindre läckage finns tyvärr i dumpen men samma fenomen syntes vid bänkning på bänkens MAP-sensor,
då var systemet tätare men lämnade blott 195 motorhk vid 1,3 bar.
Kan hända jag glömt nåt så fråga bara om något är oklart.
Tolka min logg, surge?
Tolka min logg, surge?
//MartinL
Re: Tolka min logg, surge?
Har du kört den i motorbänk?
Re: Tolka min logg, surge?
Det är lite intressant det där, upplevt det på vissa motorer men inga fel egentligen. Känns som att det många gånger handlar om var man tagit ut MAP-signalen, dimension på slangen och så vidare. Nära insugsport i ett litet plenum = starka pulser. Finns andra variabler också, t.ex var man tagit signal till wastegate, dump-ventil och btr. Och ibland vilka som faktiskt _delar_ signal vilket kan ge lite effekter..
Du borde vara utanför surge-område med den turbon vid de trycken och varvtalen.
Du borde vara utanför surge-område med den turbon vid de trycken och varvtalen.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Tolka min logg, surge?
mattias, Tror och hoppas du har rätt. MAP-sensorn har egen nippel i insuget (en av de som pekar mot ventilkåpan). Wastegateklockan (Kinugawa) tar trycket från kompressorn som vanligt, BTR som original och dumpen tar från samma nippel som original BPV (Kinugawa kompressorkåpa utan BPV). Dumpen lär väl dock knappast vara inblandad i detta?
Vidare tycker jag att lambdan reagerar lite väl mycket, ca. 0,6 AFR mellan topp och dal. Är det bränslefilter som är bästa / enklaste dämpning? Vid insuget då eller?
Vidare tycker jag att lambdan reagerar lite väl mycket, ca. 0,6 AFR mellan topp och dal. Är det bränslefilter som är bästa / enklaste dämpning? Vid insuget då eller?
//MartinL