Volvo 16V bygge ras direkt.. Behöver lite hjälp.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
ArceTurbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: ons jun 24, 2015 8:21 am

Volvo 16V bygge ras direkt.. Behöver lite hjälp.

Inlägg av ArceTurbo »

Hej,

Har själv ingen erfarenhet alls av volvo byggen men har en vän som fått privata tips och råd från en som säger sig kunna detta med at bygga volvo motorer. Jag tänkte ta reda på vad som verkligen har hänt. Motorn är en 8V turbo som man satt en 16 Topp på med 16V kolvar i.

Detta har hänt: Motorn startas upp och går men knaggligt.. Motorns körs ca 5 kilometer (varvas av föraren ej över 3000 rpm sedan tänds oljelampan och sekunderna senare tvär dör maskin. Dom kollar kompet och det är helt dött på 3 cylindrar.. Dom river ner motorn och ser böjda insugsventiler på 4ans cylinder. Killen som har motorn säger att han fråga om man inte ska svarva ner för uttag för ventilerna men den som gett byggråden säger att det ska ej behövas. Han som gett råden påstår nu att detta är spikningar och att detta det har varit fel på tändningen.

Min egna misstänker är att man måste fräsa kolvarna. För mig känns det uppenbart att kolvarna slått i ventilerna. Se bilder.

Bild

Bild

Bild
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Volvo 16V bygge ras direkt.. Behöver lite hjälp.

Inlägg av Sten »

Alltså,det måste ju slagit i! Kan ju ha spikat också,men ventilerna böjs ju inte av det!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Volvo 16V bygge ras direkt.. Behöver lite hjälp.

Inlägg av Oskar Johansson »

Edit: lämnar kvar länken ifall någon som letar någon gång behöver den http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=41667
Senast redigerad av Oskar Johansson den sön feb 05, 2017 1:46 pm, redigerad totalt 2 gång.
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Volvo 16V bygge ras direkt.. Behöver lite hjälp.

Inlägg av »

Vevstakar vev och block höjd är samma på 8v som 16v så är inget annat gjort ska det inte ta i av den orsaken.
Kör man däremot kolvarna från 8v motorn måste man svarva eller göra ventiluttag
Men en felkuggad kam rem så kan det ta i.
Tex dåligt dragen vevaxel remskiva eller fel utmärkt nollpunkt på vevaxeln (remskivan på vevaxeln är en svängningsdämpare och kan röra sig i gummit tex på lillbrorsans gamla turbomaskin märktes nollan upp sen efter lite gasade så hade den rört sig typ 15 grader)
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Volvo 16V bygge ras direkt.. Behöver lite hjälp.

Inlägg av »

Oskar Johansson skrev:http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=41667 om man läser den tråden låter det som att man behöver svarva ner kolvarna eller köra kortare stakar. har inte gjort detta själv så jag kan inte säga att det stämmer.
Motorn i länken använder dom ju en marin vevaxel med 6mm längre slaglängd då vänder ju kolven 3mm högre upp därav dom svarvar kolvarna 3 mm så vänder dom på samma höjd som original.
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Volvo 16V bygge ras direkt.. Behöver lite hjälp.

Inlägg av Oskar Johansson »

CÅ skrev:
Oskar Johansson skrev:http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=41667 om man läser den tråden låter det som att man behöver svarva ner kolvarna eller köra kortare stakar. har inte gjort detta själv så jag kan inte säga att det stämmer.
Motorn i länken använder dom ju en marin vevaxel med 6mm längre slaglängd då vänder ju kolven 3mm högre upp därav dom svarvar kolvarna 3 mm så vänder dom på samma höjd som original.
My bad :P
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: Volvo 16V bygge ras direkt.. Behöver lite hjälp.

Inlägg av Tjernell »

Hur mycket under däck vänder kolvarna?
Känns som kamremmen suttit fel
ArceTurbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: ons jun 24, 2015 8:21 am

Re: Volvo 16V bygge ras direkt.. Behöver lite hjälp.

Inlägg av ArceTurbo »

Kolvarna var från 16v så borde inte tagit i väl... Jag är inne på samma spår där med kamremmen?
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Volvo 16V bygge ras direkt.. Behöver lite hjälp.

Inlägg av Matti johansson »

Ser ju ut i den ene kolven som det legat skit i insuget eller nåt......

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo 16V bygge ras direkt.. Behöver lite hjälp.

Inlägg av Erland Cox »

Hur ser toppen ut vid packningen på klämspalten på insugningssidan?
Där kan man se om den spikat.
Men har ni aldrig belastat motorn så har den ju inte spikat.
Hur mätte ni in kammarna?

Erland
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Volvo 16V bygge ras direkt.. Behöver lite hjälp.

Inlägg av Pacman »

Inga märken nånstans på varken kolvar eller ventiler ju. Verkar ha trillat in nåt i motorn för ventilerna är olika böjda.
Sitter kamremmen fel så blir det blanka märken på ventilerna efter kolvarna och på kolvarna efter ventilerna. Böjer ventilerna sig så böjer sig alla likadant och lika mycket (ungefär).
Här har nåt annat hänt. Ser ut som en mutter trillat in och kommit i kläm först mellan ventil och kolv och sedan mellan kolv och topp.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Volvo 16V bygge ras direkt.. Behöver lite hjälp.

Inlägg av »

Det låter ju troligt att något ramlat in i motorn med tanke på skadorna.
Men den mer böjda ventilen och övriga skador på kolv och topp kan ju ha orsakats av biten från kolven som släppt det jag undrar är varför är motorn komplös på 3 cylindrar om en fått stryk.
Satt kam remmen kvar efter motorn dött och stod allt rätt då?
Kolla med sprit i förbränningsutrymmena om det läcker igenom ventilerna på dom andra cylindrarna och hur ser kolvar/ventiler ut på andra cylindrarna?
Kolvarna är väll vända rätt håll så inte insugsventilerna hamnat mot urtagen på avgassidan?
Skulle vara enklare och gissa om man hört motorn innan den gav upp.
Tex första gången jag startade en 740 16v som stått ett par år tickade den nått våldsamt på ventilerna ända tills motorn var genomvarm innan tryckarna oljefylldes den lät och gick inte alls bra första 10-15 min som motorn var igång
ArceTurbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: ons jun 24, 2015 8:21 am

Re: Volvo 16V bygge ras direkt.. Behöver lite hjälp.

Inlägg av ArceTurbo »

Vi kollade efter raset att kamremmen och att ÖD stände med märken osv.. så kamremmen har suttit korrekt monterad. Vad vi nu tror är att nån skit kan ha kommit in i motorn och att delar av den ena kolven kommit in i de andra cylindrarna som fått märken. Vi tänkte vakuum suga toppen så ser vi om de andra ventilerna klarat sig.. verkar iaf lovande men man vet aldrig. Fick även höra att kolvarna kommit från ett riktigt rasbygge sedan innan. hmm aj aj... Man såg till exempel gamla spiknings hål i en av kolvarna.. så dessa va rätt kassa kolvar..


Ny kolvar på väg och då kör vi med 8v kolvar som vi fräser till ordentligt istället. Nya tag och bara å bryta ihop och komma igen.
Skriv svar