Kardan fundering...

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Ferken
För mycket laddtryck
Inlägg: 342
Blev medlem: mån apr 07, 2008 9:06 pm

Kardan fundering...

Inlägg av Ferken »

Vi kör väll en sådan här kardan tråd....

Har själv svetsat kardaner med MIG och allid gjort ett utvändig hylsa och det har alltid funkat klockrent utan obalans...
kört med 1000hk 1200nm, kört sönder hardyskivor, kört sönder knut kors, rasat låda och diff samtidigt utan att själva skarvningen har gått av...

men nu har jag fått tag på stora knutkors (jänkar prylar) och nu till FRÅGAN....

tänkte köra med hel lång kardan utan stödlager, utan hardy.. röret jag har fyndat är ett ämnes rör kastfritt 76mm 4,5mm godtjocklek, 120cm långt, jag kan inte tänka mig att det ger sig, vad har ni för synpunkter?

kardan ringar blir obligatoriskt vid detta expriment :hihi:
Fredrik
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Kardan fundering...

Inlägg av fredde_vit_pv »

Vad jag hört är det inte själva styrkan i röret som är kritiskt utan egensvängningsfrekvensen

http://www.markwilliams.com/driveshafttech.aspx

/F
kax
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: ons feb 28, 2007 9:55 pm
Ort: Tämta

Re: Kardan fundering...

Inlägg av kax »

Längre kardan = större diameter fick jag förklarat för mig när det gjordes kardan till min escort, som för övrigt är byggd av Simons 3 tums, har som fredde säger med svägningsfrekvens å göra, Kent
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Kardan fundering...

Inlägg av DreRacing@ »

simons 3" avgassystem? :hey:
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Kardan fundering...

Inlägg av Steve »

Nån som har koll vars man kan hitta billiga 3,5" rör?
Tror det ska vara 3.5" utvändigt med 0.083" materialtjocklek. Har inte fått svetsändarna än så kan inte mäta
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Kardan fundering...

Inlägg av hauge »

Det är två kritiska saker som dimensionerar en kardan.

1: momentet som skall överföras. Större dia på kardanen ger att man klarar sig med mindre godstjocklek. Det finns två-3 kriterier som begränsar ytterdiametern. Platsbrist, ökat tröghetsmoment med ökad ytterdia samt den ökade risken risken för buckling av kardanen.

2. Det kritiska varvtalet där kardanen börjar kasta och formar sig som en båge. Ökad längd sänker det kritiska varvtalet och ökad ytterdiameter ökar det kritiska varvtalet. Vi vill ha så stort kritiskt varvtal vi kan utan att ha en för tung kardan.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Kjelle
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Ort: Lycksele

Re: Kardan fundering...

Inlägg av Kjelle »

Du kommer troligen att få problem pga för tungt rör, självsvängningen blir vid för låga varvtal. Du klarar effekten med mycket tunnare gods i röret, 2-2.5 mm räcker om röret har tillräckligt stor ytterdia.
Mvh Kjelle
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Kardan fundering...

Inlägg av Magistern »

Ferken skrev:Vi kör väll en sådan här kardan tråd....

Har själv svetsat kardaner med MIG och allid gjort ett utvändig hylsa och det har alltid funkat klockrent utan obalans...
kört med 1000hk 1200nm, kört sönder hardyskivor, kört sönder knut kors, rasat låda och diff samtidigt utan att själva skarvningen har gått av...

men nu har jag fått tag på stora knutkors (jänkar prylar) och nu till FRÅGAN....

tänkte köra med hel lång kardan utan stödlager, utan hardy.. röret jag har fyndat är ett ämnes rör kastfritt 76mm 4,5mm godtjocklek, 120cm långt, jag kan inte tänka mig att det ger sig, vad har ni för synpunkter?

kardan ringar blir obligatoriskt vid detta expriment :hihi:
Min kardan är gjord av exakt samma typ av ämnesrör och 76x4,5. Har dock tagit bort nån/några mm på diametern. Har bara kört med kardanen i bänk och det verkar funka (8000rpm med 1:1 på femman). Min är dock en 75cm lång framkardan till volvo, med hardy, och som delas till den bakre kardanen.


Mvh


Bilder:

Bild

Bild
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Ferken
För mycket laddtryck
Inlägg: 342
Blev medlem: mån apr 07, 2008 9:06 pm

Re: Kardan fundering...

Inlägg av Ferken »

en crmo rör hade varit perfekt? eller?... jag ska iaf prova med det rör jag har så får vi se vad som händer :p

tackar för nyttig info iaf
Fredrik
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Kardan fundering...

Inlägg av hauge »

crmo ger bättre tålighet mot att böja sig...inte för att det är så mycket starkare, men det "fjädrar" bättre så risken för permanent krökning är mindre .

Men vad tusan: pröva med det du har och sätt stadig kardanring fram och bak. samt En med lite tajtarare diameter på mitten medans du provar ut så skall du vara safe för person och/eller bilskador, beroende på vart det falerar om det sker.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Skriv svar