Kardan fundering...
Kardan fundering...
Vi kör väll en sådan här kardan tråd....
Har själv svetsat kardaner med MIG och allid gjort ett utvändig hylsa och det har alltid funkat klockrent utan obalans...
kört med 1000hk 1200nm, kört sönder hardyskivor, kört sönder knut kors, rasat låda och diff samtidigt utan att själva skarvningen har gått av...
men nu har jag fått tag på stora knutkors (jänkar prylar) och nu till FRÅGAN....
tänkte köra med hel lång kardan utan stödlager, utan hardy.. röret jag har fyndat är ett ämnes rör kastfritt 76mm 4,5mm godtjocklek, 120cm långt, jag kan inte tänka mig att det ger sig, vad har ni för synpunkter?
kardan ringar blir obligatoriskt vid detta expriment
Har själv svetsat kardaner med MIG och allid gjort ett utvändig hylsa och det har alltid funkat klockrent utan obalans...
kört med 1000hk 1200nm, kört sönder hardyskivor, kört sönder knut kors, rasat låda och diff samtidigt utan att själva skarvningen har gått av...
men nu har jag fått tag på stora knutkors (jänkar prylar) och nu till FRÅGAN....
tänkte köra med hel lång kardan utan stödlager, utan hardy.. röret jag har fyndat är ett ämnes rör kastfritt 76mm 4,5mm godtjocklek, 120cm långt, jag kan inte tänka mig att det ger sig, vad har ni för synpunkter?
kardan ringar blir obligatoriskt vid detta expriment
Fredrik
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Kardan fundering...
Vad jag hört är det inte själva styrkan i röret som är kritiskt utan egensvängningsfrekvensen
http://www.markwilliams.com/driveshafttech.aspx
/F
http://www.markwilliams.com/driveshafttech.aspx
/F
Re: Kardan fundering...
Längre kardan = större diameter fick jag förklarat för mig när det gjordes kardan till min escort, som för övrigt är byggd av Simons 3 tums, har som fredde säger med svägningsfrekvens å göra, Kent
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Kardan fundering...
simons 3" avgassystem?
Re: Kardan fundering...
Nån som har koll vars man kan hitta billiga 3,5" rör?
Tror det ska vara 3.5" utvändigt med 0.083" materialtjocklek. Har inte fått svetsändarna än så kan inte mäta
Tror det ska vara 3.5" utvändigt med 0.083" materialtjocklek. Har inte fått svetsändarna än så kan inte mäta
Re: Kardan fundering...
Det är två kritiska saker som dimensionerar en kardan.
1: momentet som skall överföras. Större dia på kardanen ger att man klarar sig med mindre godstjocklek. Det finns två-3 kriterier som begränsar ytterdiametern. Platsbrist, ökat tröghetsmoment med ökad ytterdia samt den ökade risken risken för buckling av kardanen.
2. Det kritiska varvtalet där kardanen börjar kasta och formar sig som en båge. Ökad längd sänker det kritiska varvtalet och ökad ytterdiameter ökar det kritiska varvtalet. Vi vill ha så stort kritiskt varvtal vi kan utan att ha en för tung kardan.
1: momentet som skall överföras. Större dia på kardanen ger att man klarar sig med mindre godstjocklek. Det finns två-3 kriterier som begränsar ytterdiametern. Platsbrist, ökat tröghetsmoment med ökad ytterdia samt den ökade risken risken för buckling av kardanen.
2. Det kritiska varvtalet där kardanen börjar kasta och formar sig som en båge. Ökad längd sänker det kritiska varvtalet och ökad ytterdiameter ökar det kritiska varvtalet. Vi vill ha så stort kritiskt varvtal vi kan utan att ha en för tung kardan.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Kardan fundering...
Du kommer troligen att få problem pga för tungt rör, självsvängningen blir vid för låga varvtal. Du klarar effekten med mycket tunnare gods i röret, 2-2.5 mm räcker om röret har tillräckligt stor ytterdia.
Mvh Kjelle
Mvh Kjelle
Re: Kardan fundering...
Min kardan är gjord av exakt samma typ av ämnesrör och 76x4,5. Har dock tagit bort nån/några mm på diametern. Har bara kört med kardanen i bänk och det verkar funka (8000rpm med 1:1 på femman). Min är dock en 75cm lång framkardan till volvo, med hardy, och som delas till den bakre kardanen.Ferken skrev:Vi kör väll en sådan här kardan tråd....
Har själv svetsat kardaner med MIG och allid gjort ett utvändig hylsa och det har alltid funkat klockrent utan obalans...
kört med 1000hk 1200nm, kört sönder hardyskivor, kört sönder knut kors, rasat låda och diff samtidigt utan att själva skarvningen har gått av...
men nu har jag fått tag på stora knutkors (jänkar prylar) och nu till FRÅGAN....
tänkte köra med hel lång kardan utan stödlager, utan hardy.. röret jag har fyndat är ett ämnes rör kastfritt 76mm 4,5mm godtjocklek, 120cm långt, jag kan inte tänka mig att det ger sig, vad har ni för synpunkter?
kardan ringar blir obligatoriskt vid detta expriment
Mvh
Bilder:
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Re: Kardan fundering...
en crmo rör hade varit perfekt? eller?... jag ska iaf prova med det rör jag har så får vi se vad som händer :p
tackar för nyttig info iaf
tackar för nyttig info iaf
Fredrik
Re: Kardan fundering...
crmo ger bättre tålighet mot att böja sig...inte för att det är så mycket starkare, men det "fjädrar" bättre så risken för permanent krökning är mindre .
Men vad tusan: pröva med det du har och sätt stadig kardanring fram och bak. samt En med lite tajtarare diameter på mitten medans du provar ut så skall du vara safe för person och/eller bilskador, beroende på vart det falerar om det sker.
Men vad tusan: pröva med det du har och sätt stadig kardanring fram och bak. samt En med lite tajtarare diameter på mitten medans du provar ut så skall du vara safe för person och/eller bilskador, beroende på vart det falerar om det sker.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*