S200SX-E Turbinhus diskussion

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Ohberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: fre maj 07, 2010 6:29 pm
Ort: Eskilstuna

S200SX-E Turbinhus diskussion

Inlägg av Ohberg »

Nu är det så att jag finner Airwerks S200SX-E väldigt intressant för mitt projekt:
http://www.gikturbo.se/performance/turb ... 0sx-e.html

Men turbinhusen som finns att välja verkar inte vettigt för mig:
http://www.gikturbo.se/performance/turb ... inhus.html

Sen hittade jag dessa:
http://www.theboostlab.com/borg-warner- ... e-housing/

Är det någon som har erfarenhet av mindre A/R på BorgWarner / Airwerks / Switcher aggregat?
Jag tänker mig att det finns en anledning till de stora A/R förhållandena och att turbinhjul är designat för detta.
Vet att det byggts aggregat med liknande A/R tidigare men inte hur dem gått tillväga? Någon som vet mer om detta?

MVH
Senast redigerad av Ohberg den fre feb 10, 2017 6:04 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:31 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Ohberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: fre maj 07, 2010 6:29 pm
Ort: Eskilstuna

Re: S200SX-E Turbinhus diskution

Inlägg av Ohberg »

Det är en Nissan CA18det men med diesel block och vev så den är på 2,0l.
Ska användas till bus och drifting.
400-500hk
E85

Får inte riktigt ihop ekvationen då dessa aggregat har förhållandevis stort turbinhjul OCH stort A/R på turbinen :roll:
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:31 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: S200SX-E Turbinhus diskussion

Inlägg av mattias »

Man måste titta på turbinhjulets storlek och det låter lämpligt för det du gör, man kan fin-lira avgasmottrycket med att byta hus men det är många andra saker som gör att det blir bra svar i motorn.
Som sagts, turbon låter lämplig för ditt ändamål. Twin-entry och minsta A/R skulle jag rekommendera.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Ohberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: fre maj 07, 2010 6:29 pm
Ort: Eskilstuna

Re: S200SX-E Turbinhus diskussion

Inlägg av Ohberg »

Jag hade tänkt mig T3 singelentry, dels för att inte låsa mig vid något aggregat, och sen har jag fått för mig att twinentry inte har så stor betydelse på 4cyl motorer.
Fick tag på ett svenskt företag som kan lösa ett T3 .63A/R nu, vilket jag tror är vägen att gå för mig.

Okej, då förstår jag lite mer.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: S200SX-E Turbinhus diskussion

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är stor skillnad! 4, 6 cyl motorer är väldigt dumt att köra utan twin entry hus enligt mig.

3,5,8 cyl är mer enkel hållet.

mvh jens
Användarvisningsbild
Ohberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: fre maj 07, 2010 6:29 pm
Ort: Eskilstuna

Re: S200SX-E Turbinhus diskussion

Inlägg av Ohberg »

Ni har övertygat mig :thumbright:
Blir en S200SX-E (52mm) twin entry 0,83 A/R
Skriv svar