Hydraulisk kamprofil till mekaniska tryckare?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Hydraulisk kamprofil till mekaniska tryckare?

Inlägg av MattiasH »

Är väldigt sugen på montera snällare kammar i min maskin, opel c20xe
Har kört med enem z21, 288 dur och mekaniska tryckare men skulle vilja testa och se om man kan få maskin att bli mindre av/på med snällare kammar, därav prova med originalprofil och se hur stor skillnaden blir.
Original sitter det hydrauliska lyftare så kammen är ju såklart gjord för 0-spel.
Mätte lite snabbt igårkväll på insugskammen och mellan 0,15mm och 0,31mm i lyft är det ca 2.51 kamaxelgrader på originalkammen och 7.43 grader på enemkammen.
Vad blir resultatet? Sönderslagna tryckare? oljud? vad kan man tänka i för banor när man ska välja spel etc?
Nån som har erfarenhet eller har spenderat läropengar i ämnet?
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Hydraulisk kamprofil till mekaniska tryckare?

Inlägg av »

Mest troligt går något sönder rätt fort då kammen för hydraultryckare dunkar till tryckaren allt för hårt.
Tror mig ha sett bilder på forumet på tryckare med onaturliga nötningar och sprickor pga sådant.
Har dock inga egna erfarenheter och det ksk skiljer mellan olika bilfabrikanter men då du mätat upp så stor skillnad skulle jag inte vågat prova iaf
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: Hydraulisk kamprofil till mekaniska tryckare?

Inlägg av MattiasH »

Jag kommer nog ta det säkra och låta bli att prova, det går ju såklart stoppa dit hydraultryckare men det känns fel på helt andra sätt 8)
Jag har försökt söka lite i ämnet med klent resultat, jag själv har inte så stor koll på hur kamprofiler ser ut och görs i detalj så siffrorna jag mätt upp säger inte så mkt mer för mig än att mek-kammen tar upp ventilspelet 3 gånger så långsamt.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=91152
Tråden du tänkte då?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Hydraulisk kamprofil till mekaniska tryckare?

Inlägg av Jens Gustavsson »

288 grader är det "enem duration"?
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Hydraulisk kamprofil till mekaniska tryckare?

Inlägg av Pacman »

Vad är "Enem duration"?
Menar du "Advertised duration" så är det ett vedertaget sätt att marknadsföra kamaxlar och brukar vara vid 0,1mm lyft dvs "Nollspel".
Det finns folk som anger durationen inkl ventilspel med. Är det det du kallar "Enem duration"?

Hur man mäter upp kammarna spelar ju roll med.
Jag brukar lägga kammen i toppen utan tryckare och sätta en jigg med styrning och en 35mm helt flat ventil som rider ovanpå kammen. Sen en indikatorklocka ovanpå ventilen.
Jag får såklart inte med ventilspelet då, men så mäter jag oftast bara hydraulprofiler. Om jag väljer att ange durationen vid 0,2mm lyft när jag mäter så på originalkammar, så brukar siffrorna stämma prick med tillverkarens angivna siffror både på duration och lyft.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Hydraulisk kamprofil till mekaniska tryckare?

Inlägg av hauge »

Mer för att förtydliga om kamprofiler:
En kam till mekaniska lyftare har en mjukare "kurva" i början för att ta upp ventilspelet än en kam för hydrauliska lyftare där det inte finns något spel att ta upp eftersom lyftaren följer kamprofilen hela tiden (i stort sett).
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Hydraulisk kamprofil till mekaniska tryckare?

Inlägg av Jens Gustavsson »

packman enem mäter på ett eget sätt (många kam slipare har helt egna ideer hur de presenterar siffror) därför jag köpte en cam pro mätare här för att få ordning på alla kamaxlar och för att kunna jämföra de på rätt sätt. har nog mätt en bra bit över 100 profiler skulle jag tro i dag :)

mvh jens
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: Hydraulisk kamprofil till mekaniska tryckare?

Inlägg av MattiasH »

Jag är med i skillnaden i hur en mekanisk profil måste ha en "förramp" som en hydraulisk inte behöver.
Ni som mätt många kammar eller har bra koll på sånt här kanske kan referenser? Hur fort kan man övergå från ventilspel till lyft? Är det olika beroende på föreskrivet ventilspel? Storlek på tryckare och bascirkel? Skulle det gå slipa en "förramp" på kammar för hydrauliska lyftare?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hydraulisk kamprofil till mekaniska tryckare?

Inlägg av Kadett4wd »

Ifall du bara vill göra ett snabbt test hur det artar sig med mildare kammar?.. kör på ba´
Blir det bra, ändra sen till riktiga grejer.

jag har kört meklyftare på hydraulkammar, iofs gamla CIH motorn, men det gick en hel sommar utan bekymmer.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
MikkeN
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: tis mar 23, 2010 9:37 pm
Ort: Skåne

Re: Hydraulisk kamprofil till mekaniska tryckare?

Inlägg av MikkeN »

Har läst att hydraulisk lyftare är mer konvex än mekanisk och kamprofilen mer "konisk". Används mekanisk lyftare till hydraulkam får man kontrollera att kontaktytan åtminstone inte är på lyftarkanten.
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: Hydraulisk kamprofil till mekaniska tryckare?

Inlägg av MattiasH »

Kadett4wd skrev:Ifall du bara vill göra ett snabbt test hur det artar sig med mildare kammar?.. kör på ba´
Blir det bra, ändra sen till riktiga grejer.

jag har kört meklyftare på hydraulkammar, iofs gamla CIH motorn, men det gick en hel sommar utan bekymmer.
blir det att prova kan jag ju faktiskt sätta i hydraultryckarna för en dynokörning men jag måste ju ändå lösa nånting sen för att kunna köra, det är mycket varvstopp :whistle:
MikkeN skrev:Har läst att hydraulisk lyftare är mer konvex än mekanisk och kamprofilen mer "konisk". Används mekanisk lyftare till hydraulkam får man kontrollera att kontaktytan åtminstone inte är på lyftarkanten.
Utveckla gärna mer, tryckarna är ju fysikt samma mått bara att dom mekaniska är helt tomma och mkt lättare eller tänker jag på fel ställe nu?
MikkeN
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: tis mar 23, 2010 9:37 pm
Ort: Skåne

Re: Hydraulisk kamprofil till mekaniska tryckare?

Inlägg av MikkeN »

Här kommer en länk ang samma fråga.
http://garage.grumpysperformance.com/in ... cam.11734/
Längst ner på den sidan under pkt 10 syns vad som händer om inte kamprofil och lyftare passar ihop.

Kan nämna att vissa av Chryslers muskelbilar med extra hårda ventilfjädrar hade s k "low taper camshaft" med anpassade lyftare med större böjradie men att kamprofilen i övrigt var lik den med mjukare fjädrar (440-4 vs 440-6).
Hur den lämpligaste lyftarradien och kamprofillutningen väljs ut tillhör en kamaxelskola jag inte gått.
Skriv svar