Hydraulisk kamprofil till mekaniska tryckare?
Hydraulisk kamprofil till mekaniska tryckare?
Är väldigt sugen på montera snällare kammar i min maskin, opel c20xe
Har kört med enem z21, 288 dur och mekaniska tryckare men skulle vilja testa och se om man kan få maskin att bli mindre av/på med snällare kammar, därav prova med originalprofil och se hur stor skillnaden blir.
Original sitter det hydrauliska lyftare så kammen är ju såklart gjord för 0-spel.
Mätte lite snabbt igårkväll på insugskammen och mellan 0,15mm och 0,31mm i lyft är det ca 2.51 kamaxelgrader på originalkammen och 7.43 grader på enemkammen.
Vad blir resultatet? Sönderslagna tryckare? oljud? vad kan man tänka i för banor när man ska välja spel etc?
Nån som har erfarenhet eller har spenderat läropengar i ämnet?
Har kört med enem z21, 288 dur och mekaniska tryckare men skulle vilja testa och se om man kan få maskin att bli mindre av/på med snällare kammar, därav prova med originalprofil och se hur stor skillnaden blir.
Original sitter det hydrauliska lyftare så kammen är ju såklart gjord för 0-spel.
Mätte lite snabbt igårkväll på insugskammen och mellan 0,15mm och 0,31mm i lyft är det ca 2.51 kamaxelgrader på originalkammen och 7.43 grader på enemkammen.
Vad blir resultatet? Sönderslagna tryckare? oljud? vad kan man tänka i för banor när man ska välja spel etc?
Nån som har erfarenhet eller har spenderat läropengar i ämnet?
Snickrar corsa awd
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
Re: Hydraulisk kamprofil till mekaniska tryckare?
Mest troligt går något sönder rätt fort då kammen för hydraultryckare dunkar till tryckaren allt för hårt.
Tror mig ha sett bilder på forumet på tryckare med onaturliga nötningar och sprickor pga sådant.
Har dock inga egna erfarenheter och det ksk skiljer mellan olika bilfabrikanter men då du mätat upp så stor skillnad skulle jag inte vågat prova iaf
Tror mig ha sett bilder på forumet på tryckare med onaturliga nötningar och sprickor pga sådant.
Har dock inga egna erfarenheter och det ksk skiljer mellan olika bilfabrikanter men då du mätat upp så stor skillnad skulle jag inte vågat prova iaf
Re: Hydraulisk kamprofil till mekaniska tryckare?
Jag kommer nog ta det säkra och låta bli att prova, det går ju såklart stoppa dit hydraultryckare men det känns fel på helt andra sätt
Jag har försökt söka lite i ämnet med klent resultat, jag själv har inte så stor koll på hur kamprofiler ser ut och görs i detalj så siffrorna jag mätt upp säger inte så mkt mer för mig än att mek-kammen tar upp ventilspelet 3 gånger så långsamt.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=91152
Tråden du tänkte då?
Jag har försökt söka lite i ämnet med klent resultat, jag själv har inte så stor koll på hur kamprofiler ser ut och görs i detalj så siffrorna jag mätt upp säger inte så mkt mer för mig än att mek-kammen tar upp ventilspelet 3 gånger så långsamt.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=91152
Tråden du tänkte då?
Snickrar corsa awd
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Hydraulisk kamprofil till mekaniska tryckare?
288 grader är det "enem duration"?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Hydraulisk kamprofil till mekaniska tryckare?
Vad är "Enem duration"?
Menar du "Advertised duration" så är det ett vedertaget sätt att marknadsföra kamaxlar och brukar vara vid 0,1mm lyft dvs "Nollspel".
Det finns folk som anger durationen inkl ventilspel med. Är det det du kallar "Enem duration"?
Hur man mäter upp kammarna spelar ju roll med.
Jag brukar lägga kammen i toppen utan tryckare och sätta en jigg med styrning och en 35mm helt flat ventil som rider ovanpå kammen. Sen en indikatorklocka ovanpå ventilen.
Jag får såklart inte med ventilspelet då, men så mäter jag oftast bara hydraulprofiler. Om jag väljer att ange durationen vid 0,2mm lyft när jag mäter så på originalkammar, så brukar siffrorna stämma prick med tillverkarens angivna siffror både på duration och lyft.
Menar du "Advertised duration" så är det ett vedertaget sätt att marknadsföra kamaxlar och brukar vara vid 0,1mm lyft dvs "Nollspel".
Det finns folk som anger durationen inkl ventilspel med. Är det det du kallar "Enem duration"?
Hur man mäter upp kammarna spelar ju roll med.
Jag brukar lägga kammen i toppen utan tryckare och sätta en jigg med styrning och en 35mm helt flat ventil som rider ovanpå kammen. Sen en indikatorklocka ovanpå ventilen.
Jag får såklart inte med ventilspelet då, men så mäter jag oftast bara hydraulprofiler. Om jag väljer att ange durationen vid 0,2mm lyft när jag mäter så på originalkammar, så brukar siffrorna stämma prick med tillverkarens angivna siffror både på duration och lyft.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: Hydraulisk kamprofil till mekaniska tryckare?
Mer för att förtydliga om kamprofiler:
En kam till mekaniska lyftare har en mjukare "kurva" i början för att ta upp ventilspelet än en kam för hydrauliska lyftare där det inte finns något spel att ta upp eftersom lyftaren följer kamprofilen hela tiden (i stort sett).
En kam till mekaniska lyftare har en mjukare "kurva" i början för att ta upp ventilspelet än en kam för hydrauliska lyftare där det inte finns något spel att ta upp eftersom lyftaren följer kamprofilen hela tiden (i stort sett).
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Hydraulisk kamprofil till mekaniska tryckare?
packman enem mäter på ett eget sätt (många kam slipare har helt egna ideer hur de presenterar siffror) därför jag köpte en cam pro mätare här för att få ordning på alla kamaxlar och för att kunna jämföra de på rätt sätt. har nog mätt en bra bit över 100 profiler skulle jag tro i dag
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Hydraulisk kamprofil till mekaniska tryckare?
Jag är med i skillnaden i hur en mekanisk profil måste ha en "förramp" som en hydraulisk inte behöver.
Ni som mätt många kammar eller har bra koll på sånt här kanske kan referenser? Hur fort kan man övergå från ventilspel till lyft? Är det olika beroende på föreskrivet ventilspel? Storlek på tryckare och bascirkel? Skulle det gå slipa en "förramp" på kammar för hydrauliska lyftare?
Ni som mätt många kammar eller har bra koll på sånt här kanske kan referenser? Hur fort kan man övergå från ventilspel till lyft? Är det olika beroende på föreskrivet ventilspel? Storlek på tryckare och bascirkel? Skulle det gå slipa en "förramp" på kammar för hydrauliska lyftare?
Snickrar corsa awd
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Hydraulisk kamprofil till mekaniska tryckare?
Ifall du bara vill göra ett snabbt test hur det artar sig med mildare kammar?.. kör på ba´
Blir det bra, ändra sen till riktiga grejer.
jag har kört meklyftare på hydraulkammar, iofs gamla CIH motorn, men det gick en hel sommar utan bekymmer.
Blir det bra, ändra sen till riktiga grejer.
jag har kört meklyftare på hydraulkammar, iofs gamla CIH motorn, men det gick en hel sommar utan bekymmer.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Hydraulisk kamprofil till mekaniska tryckare?
Har läst att hydraulisk lyftare är mer konvex än mekanisk och kamprofilen mer "konisk". Används mekanisk lyftare till hydraulkam får man kontrollera att kontaktytan åtminstone inte är på lyftarkanten.
Re: Hydraulisk kamprofil till mekaniska tryckare?
blir det att prova kan jag ju faktiskt sätta i hydraultryckarna för en dynokörning men jag måste ju ändå lösa nånting sen för att kunna köra, det är mycket varvstoppKadett4wd skrev:Ifall du bara vill göra ett snabbt test hur det artar sig med mildare kammar?.. kör på ba´
Blir det bra, ändra sen till riktiga grejer.
jag har kört meklyftare på hydraulkammar, iofs gamla CIH motorn, men det gick en hel sommar utan bekymmer.
Utveckla gärna mer, tryckarna är ju fysikt samma mått bara att dom mekaniska är helt tomma och mkt lättare eller tänker jag på fel ställe nu?MikkeN skrev:Har läst att hydraulisk lyftare är mer konvex än mekanisk och kamprofilen mer "konisk". Används mekanisk lyftare till hydraulkam får man kontrollera att kontaktytan åtminstone inte är på lyftarkanten.
Snickrar corsa awd
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
Re: Hydraulisk kamprofil till mekaniska tryckare?
Här kommer en länk ang samma fråga.
http://garage.grumpysperformance.com/in ... cam.11734/
Längst ner på den sidan under pkt 10 syns vad som händer om inte kamprofil och lyftare passar ihop.
Kan nämna att vissa av Chryslers muskelbilar med extra hårda ventilfjädrar hade s k "low taper camshaft" med anpassade lyftare med större böjradie men att kamprofilen i övrigt var lik den med mjukare fjädrar (440-4 vs 440-6).
Hur den lämpligaste lyftarradien och kamprofillutningen väljs ut tillhör en kamaxelskola jag inte gått.
http://garage.grumpysperformance.com/in ... cam.11734/
Längst ner på den sidan under pkt 10 syns vad som händer om inte kamprofil och lyftare passar ihop.
Kan nämna att vissa av Chryslers muskelbilar med extra hårda ventilfjädrar hade s k "low taper camshaft" med anpassade lyftare med större böjradie men att kamprofilen i övrigt var lik den med mjukare fjädrar (440-4 vs 440-6).
Hur den lämpligaste lyftarradien och kamprofillutningen väljs ut tillhör en kamaxelskola jag inte gått.