Kamvalg volvo penta AQ145

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Joachim Ostberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: fre sep 16, 2016 9:52 am

Kamvalg volvo penta AQ145

Inlägg av Joachim Ostberg »

Trenger litt råd.
Volvo Penta AQ145

Standard avgasslimpa, men skal prøve å forlenge den med ett rør slik at saltvann og eksos blandes litt lenger vekk fra toppen.

Ønsker litt mere drag enn originalt. Har 2x45 Dellorto DHLA som skal brukes.
Ellers standard med overhalt 531 topp, slipt seter 3 vinkler.

Har V kam (original) og Kyrk 122.
KY 122 108 grader 12,2 lyft 257dur vid 0,9 spel
287 grader vid 0spel

Er dette for mye Kam?
Vil ikke suge saltvann inn i eksosporten....
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Kamvalg volvo penta AQ145

Inlägg av mauser240 »

Skiljer det faktiskt så mycket mellan årsmodellerna? På min AQ145 sitter det 405-topp och K-kam.

Saltvattnet hittar nog in oberoende av kam men knappast medan motorn går. Jag skulle välja kam efter skrovet istället.

Om du är rädd för saltvatten i motorn så sätt en trevägsventil under limpan och ta ut vattnet genom skrovet de sista sekunderna före du stänger motorn.
//MartinL
Joachim Ostberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: fre sep 16, 2016 9:52 am

Re: Kamvalg volvo penta AQ145

Inlägg av Joachim Ostberg »

Ok, trodde det var slik at med for mye overlapp, kan faktisk motoren suge vann inn i sylinderne?
Motoren sitter i en Nidelv 18
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Kamvalg volvo penta AQ145

Inlägg av »

Skulle motorn pga överlapp suga in vatten i cylindrarna skulle den nog inte gå alls det är ju ändå bara nån millesekund efter alla avgaser i cylindern åkt ut med full fart det är öppet.
En ky122 är samma kam som fs122 och den är ungefär som en H kam i vasshet och bör inte vara några problem att använda
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Kamvalg volvo penta AQ145

Inlägg av mauser240 »

Vad är det för skrovvinkel på en Nidelv?
//MartinL
Joachim Ostberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: fre sep 16, 2016 9:52 am

Re: Kamvalg volvo penta AQ145

Inlägg av Joachim Ostberg »

22 grader. Toppfart 32 knop ca med standard AQ145
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Kamvalg volvo penta AQ145

Inlägg av mauser240 »

Misstänker att en H-kam kan vara i vassaste laget, speciellt om du har mycket last i båten. Propeller? 14x21? Du kanske får gå ner ett steg och varva lite mer istället. Trimplan hjälper förstås också.
//MartinL
Joachim Ostberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: fre sep 16, 2016 9:52 am

Re: Kamvalg volvo penta AQ145

Inlägg av Joachim Ostberg »

Mener å huske at det er 14x21 ja. Har trim plan.

Tenkte å øke kompen litt, men da blir det kanskje for mye om jeg setter inn v kammen igjen, dersom Kyrk 122 blir for slapp på lavt turtall.

Orignal kom er 9.7 tenkte å øke til hvertfall 10
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Kamvalg volvo penta AQ145

Inlägg av mauser240 »

Du kan nog ledigt gå upp till 10 i kompression men du bör absolut satsa på ett brytarlöst system, t.ex. 123. Detta anser jag är det första / viktigaste steget när man börjar trimma.

Med höjd komp och programmerbart tändsystem tror jag du klarar dig med 21-tumspropellen.

Annars finns det en hub som är mera standard så man kan slänga på en riktig stålpropeller. Lönar sig!

Håll oss gärna uppdaterade om hur det går!
//MartinL
SkauneJohan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: lör nov 09, 2013 12:12 pm
Ort: skauneland

Re: Kamvalg volvo penta AQ145

Inlägg av SkauneJohan »

D-kammen ska också vara omtyckt i båtkretsar och senare motorer hade V kammen om jag minns rätt
Audi A6 avant 2.5 TDi-95
fröken habanero Bild

Glidaren
w124 200D-93 Bild
Skriv svar