Montera turbo "vertikalt"?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Montera turbo "vertikalt"?
Men ca 20-30 grader kallare ute med alla fördelarna det ger med kylning.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Montera turbo "vertikalt"?
Kan ju vara 40-60 grader kallare (jämfört med 20-30grader sommartemp) om man pratar isracing
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Montera turbo "vertikalt"?
ja uppe hos er ja
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Montera turbo "vertikalt"?
Var ute i skogen och tittade på rally förra helgen. Och man kan höra att det harJens Gustavsson skrev:att få en turbo att överleva med en liten restriktor och agresiva antil lagg system är ett mycket större problem att lösa än hur man vinklar upp den lite mer än vanligt ska du se
mvh jens
hänt en hel del på insprutnings systemen....
Tex dom gamla Mitsubishi bilarna och Subaru så smäller det en hel del när dom kommer men
när Jörgen kom i Skoda R5:n så gick det bara fort när han försvann i snöröken
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: Montera turbo "vertikalt"?
Det roliga med Jörgens bil (eller turbo i detta fall) är att turbon är från en produktions-Audi och har ett maxpris (enligt reglemente) på 8-9000 kr (minns inte vilket)! Intressant kan jag tycka hade varit kul att ta sig en titt på det aggregatetsuper7 skrev:Var ute i skogen och tittade på rally förra helgen. Och man kan höra att det harJens Gustavsson skrev:att få en turbo att överleva med en liten restriktor och agresiva antil lagg system är ett mycket större problem att lösa än hur man vinklar upp den lite mer än vanligt ska du se
mvh jens
hänt en hel del på insprutnings systemen....
Tex dom gamla Mitsubishi bilarna och Subaru så smäller det en hel del när dom kommer men
när Jörgen kom i Skoda R5:n så gick det bara fort när han försvann i snöröken
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Re: Montera turbo "vertikalt"?
Det skulle säkert var betydligt värre om man vände den åt andra hållet med turbinen uppåt.
Med turbinen nedåt kommer ju eventuellt oljeläkage att blåsa ut, inte ätas av motorn.
Med turbinen nedåt kommer ju eventuellt oljeläkage att blåsa ut, inte ätas av motorn.
Jonas Bylund
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Montera turbo "vertikalt"?
jo det är kallare men det går så tungt med 20mm dubbarna och så långa stunder full gas så det är ändå svårare att hålla dem kalla skulle jag säga.Kadett4wd skrev:Men ca 20-30 grader kallare ute med alla fördelarna det ger med kylning.
sen är snö och slask som tätar för luften i kylare och som sprutar runt i motor rummet problematiskt för kylare och remmar och el också
många saker man måste tänka lite anorlunda på en is motor. inte en brutet heat och en andra palts i fjol i cupen visar väll ändå att vi inte är helt fel ute nu på kjells bil.
de har kommit lång väg från smällar och lysande grenrör i rally turbo värden i dag! fina antilag system som är snäll mot motorerna och turbos
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Montera turbo "vertikalt"?
Du får återigen konstant belastning axiellt helt vertikalt blir lika som 1G.
Tomgång,låglast,dellast får belastningen också, normalt blir det bara i laddat område beroende på tryckbalansen över 'in och ut'.
Det kommer ge turbon kortare livstid hur man än gör, om man inte byter lagringar till vinklade kullager som tar axiellt lika bra som radiellt.
Dock kan bara axiella krafter tas i ena riktningen.
Men det löser man med att ha ett likadant lager till. vänt åt andra hållet ,antingen på varsin sida i lagerhuset, eller direkt bredvid varandra.
Sen återkommer vi till tätningsproblemet, kolvringstätningarna går inte längre.
På kompressorsidan kan man ha en tätning man även använder till sugturboanläggningar.
Men de tål inte värmen på avgassidan.
Du skriver du vet Alexander, men i samma inlägg skriver du 'vad jag vet'... det betyder du inte vet.
Tomgång,låglast,dellast får belastningen också, normalt blir det bara i laddat område beroende på tryckbalansen över 'in och ut'.
Det kommer ge turbon kortare livstid hur man än gör, om man inte byter lagringar till vinklade kullager som tar axiellt lika bra som radiellt.
Dock kan bara axiella krafter tas i ena riktningen.
Men det löser man med att ha ett likadant lager till. vänt åt andra hållet ,antingen på varsin sida i lagerhuset, eller direkt bredvid varandra.
Sen återkommer vi till tätningsproblemet, kolvringstätningarna går inte längre.
På kompressorsidan kan man ha en tätning man även använder till sugturboanläggningar.
Men de tål inte värmen på avgassidan.
Du skriver du vet Alexander, men i samma inlägg skriver du 'vad jag vet'... det betyder du inte vet.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Montera turbo "vertikalt"?
Att det bränner lite olja i avgashusen behöver iaf INTE betyda prestandan saknas
https://www.youtube.com/watch?v=sdNQz5R_qJw
https://www.youtube.com/watch?v=sdNQz5R_qJw
Senast redigerad av Kadett4wd den mån feb 27, 2017 6:07 pm, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Montera turbo "vertikalt"?
Ja,, 'vanliga' spårkullager, typ deepgroove har stöd axiellt.
Men det är inte deras primära lagringsriktning.
Men det är inte deras primära lagringsriktning.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Montera turbo "vertikalt"?
Hej!
Jag tror inte det finns någon bil i isracing SM som är lika hård på motorns avgassida som supercar bilarna. [WHITE SMILING FACE]️ grenrörena av inconel äts/vittrar upp. Turbon slits även den hårt. Och inte många team som kör med turboaggregat för oss dödliga. /Ante
Skickat från min F8331 via Tapatalk
Jag tror inte det finns någon bil i isracing SM som är lika hård på motorns avgassida som supercar bilarna. [WHITE SMILING FACE]️ grenrörena av inconel äts/vittrar upp. Turbon slits även den hårt. Och inte många team som kör med turboaggregat för oss dödliga. /Ante
Skickat från min F8331 via Tapatalk
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Montera turbo "vertikalt"?
is race bilarna går inte speciellt varmt på avgasidan turbon då de inte har så mycket begränsningar restriktor, bränsle eller laddtryck, kompa mm som många motorer i tävligs bilar har i dag.
de behöver inte heller respons av samma anledning som ovn nämda till 50% sen den andra 50% varför det inte behövs är att det går så tungt även i kurvorna så turbon varvar aldrig ned då gasen sällan släpps helt haha
behöver nästan inga bromsar
lutande turbo så vad händer då man stänger spjället tvärt så turbon pulsar och så? det är nog ca 20 gånger större belastning på axial lagren då.
skulle va intressant att göra några praktiska tester på lutande "vanlig" turbo! nån med tid över? ett enkelt test är väll att köra upp en bil upp i en slänt 30 grader och stå och små varva och se om det börjar ryka? traktor går bra med kolla bara att det fins olja i oljetråget så motorn inte suger luft.
en gemensam grej på pro mod är torsump med sug steg samt kullagrat.
mvh jens
de behöver inte heller respons av samma anledning som ovn nämda till 50% sen den andra 50% varför det inte behövs är att det går så tungt även i kurvorna så turbon varvar aldrig ned då gasen sällan släpps helt haha
behöver nästan inga bromsar
lutande turbo så vad händer då man stänger spjället tvärt så turbon pulsar och så? det är nog ca 20 gånger större belastning på axial lagren då.
skulle va intressant att göra några praktiska tester på lutande "vanlig" turbo! nån med tid över? ett enkelt test är väll att köra upp en bil upp i en slänt 30 grader och stå och små varva och se om det börjar ryka? traktor går bra med kolla bara att det fins olja i oljetråget så motorn inte suger luft.
en gemensam grej på pro mod är torsump med sug steg samt kullagrat.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Montera turbo "vertikalt"?
Behöver väl inte ens vara så avancerat.
Bara koppla en hydraulpump till turbon och pumpa på,, sen luta den.
sätt snurr på axeln med tryckluft.
Kom ihåg att värma upp oljan bara
Bara koppla en hydraulpump till turbon och pumpa på,, sen luta den.
sätt snurr på axeln med tryckluft.
Kom ihåg att värma upp oljan bara
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!