Montera turbo "vertikalt"?
Re: Montera turbo "vertikalt"?
Knappast kan man räkna med några konstanta 1G på axeln förutom vid avstängd motor och då slits nog inte lagren mycket. Även om man räknar bort alla andra tryck som påverkar axeln så blir det ju en gyroeffekt som försöker hålla axeln still medan huset runt om aldrig står still så länge motorn går. D.v.s. dessa låglastkrafter påverkar mer eller mindre från alla håll.
//MartinL
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Montera turbo "vertikalt"?
*lol*
Det primära problemet är tätningarna.
Och lagerproblemet kommer öka.
Jag hittar inte på, google finns tillgängligt för alla, läs på!
Det primära problemet är tätningarna.
Och lagerproblemet kommer öka.
Jag hittar inte på, google finns tillgängligt för alla, läs på!
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Montera turbo "vertikalt"?
Jag undersökte = sökte på nätet, en hel del när jag byggde turbo setupen jag har nu på 635an.
Det hade nämligen vart väsentligt enklare med sådär 45° vinklade aggregat på Bi-Turbon.
15° vart den högsta "tillåtna rekommenderade" vinkeln jag kunde hitta, och vissa glidlagrade endast 10°
Jag har inte sett någon standard installation där turbo aggregatet sitter nämnvärt lutat alls.
Bilder på det någon ?
Annars kan man ju tänka sig att det är frestande i vissa applikationer
Det hade nämligen vart väsentligt enklare med sådär 45° vinklade aggregat på Bi-Turbon.
15° vart den högsta "tillåtna rekommenderade" vinkeln jag kunde hitta, och vissa glidlagrade endast 10°
Jag har inte sett någon standard installation där turbo aggregatet sitter nämnvärt lutat alls.
Bilder på det någon ?
Annars kan man ju tänka sig att det är frestande i vissa applikationer
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Montera turbo "vertikalt"?
Aerocharger tillverkade väl nå turbos, eller gör de än?
Dessa var möjliga att luta hur man ville, de hade även eget smörjsystem.
Alexander, jag läste lite slarvigt med vinkelkontaktlagren då jag svarade detta:
De är dock långt från fullfjädrade vinkelkontaktlager som det jag postade en bild på.
Det på bilden kan ta höga axiella belastningar med bibehållen livslängd.
Men de i turbos kan kan långt ifrån ta samma stryk som ett sådant och därav rekommenderas inte stora lutningar av fabrikanterna.
Dels pga täningarna och dels pga ökade axiella belastningar, inte peakar, utan långvariga småbelastningar.
Dessa var möjliga att luta hur man ville, de hade även eget smörjsystem.
Alexander, jag läste lite slarvigt med vinkelkontaktlagren då jag svarade detta:
Kullagrade turbos(inte alla) har ett slags mellanting mellan spårkullager och vinkelkontaktkullager.Kadett4wd skrev:Ja,, 'vanliga' spårkullager, typ deepgroove har stöd axiellt.
Men det är inte deras primära lagringsriktning.
De är dock långt från fullfjädrade vinkelkontaktlager som det jag postade en bild på.
Det på bilden kan ta höga axiella belastningar med bibehållen livslängd.
Men de i turbos kan kan långt ifrån ta samma stryk som ett sådant och därav rekommenderas inte stora lutningar av fabrikanterna.
Dels pga täningarna och dels pga ökade axiella belastningar, inte peakar, utan långvariga småbelastningar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Montera turbo "vertikalt"?
Haha...
Nja, du generaliserar, jag jämförde inte mot glidlagrat till att börja med.
Och nej, lagren pallar inte lika mycket axiell belastning som det jag postade en bild på, det är inget sakfel i det.
Enda att anmärka på där är att det lagret jag postade sitter inte monterat i några turbos(av enkla anledningar).
Garrett GT aggregaten har lite lite spel axiellt(under 0.05mm) men exempelvis EFR har förspända lager vad jag fått fram.
Och det var värst vad du helt apropå tog dig ton?
Lånat ut kontot igen? *lol*
Nja, du generaliserar, jag jämförde inte mot glidlagrat till att börja med.
Och nej, lagren pallar inte lika mycket axiell belastning som det jag postade en bild på, det är inget sakfel i det.
Enda att anmärka på där är att det lagret jag postade sitter inte monterat i några turbos(av enkla anledningar).
Garrett GT aggregaten har lite lite spel axiellt(under 0.05mm) men exempelvis EFR har förspända lager vad jag fått fram.
Och det var värst vad du helt apropå tog dig ton?
Lånat ut kontot igen? *lol*
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Montera turbo "vertikalt"?
Tack för svar! Kan vi sammanfatta tråden med att man p.g.a. tätningar och retur av oljan gärna inte ska luta turbos mer än de ca 15 grader som tillverkarna ofta har som gräns. Men att lagringen i sig inte är lika kräsen vad det gäller vinkeln?
Detta för en gatbil/sommarbil medan man för tävlingsbilar kan tillåta skarpare vinklar.
Detta för en gatbil/sommarbil medan man för tävlingsbilar kan tillåta skarpare vinklar.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Montera turbo "vertikalt"?
ja det låter ganska troligt sen tror jag det fins lite marginal på vinklarna.
kan man tillåta lite ryk och om man har torrsump kan man nog testa mot 35 grader om man törs på en dragrace bil.
mvh jens
kan man tillåta lite ryk och om man har torrsump kan man nog testa mot 35 grader om man törs på en dragrace bil.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Montera turbo "vertikalt"?
Man kan även fundera på hur 1g acceleration påverkar turbon.
Jonas Bylund
Re: Montera turbo "vertikalt"?
Comp Turbo säljer turboaggregat som går att montera vertikalt. Deras oil less serie. Har inte läst om någon i Sverige som har provat dessa aggregat.
http://compturbo.com/images/spotlights/ ... cilmb2.jpg
http://www.miataturbo.net/attachments/d ... cn0198.jpg
http://compturbo.com/images/spotlights/ ... cilmb2.jpg
http://www.miataturbo.net/attachments/d ... cn0198.jpg
Säger bara en turbo trimmad 20b wankel vilket fantastiskt ljud