Montera turbo "vertikalt"?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Montera turbo "vertikalt"?

Inlägg av mauser240 »

Knappast kan man räkna med några konstanta 1G på axeln förutom vid avstängd motor och då slits nog inte lagren mycket. Även om man räknar bort alla andra tryck som påverkar axeln så blir det ju en gyroeffekt som försöker hålla axeln still medan huset runt om aldrig står still så länge motorn går. D.v.s. dessa låglastkrafter påverkar mer eller mindre från alla håll.
//MartinL
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Montera turbo "vertikalt"?

Inlägg av Kadett4wd »

*lol*

Det primära problemet är tätningarna.
Och lagerproblemet kommer öka.

Jag hittar inte på, google finns tillgängligt för alla, läs på!
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Montera turbo "vertikalt"?

Inlägg av Daniel-635 »

Jag undersökte = sökte på nätet, en hel del när jag byggde turbo setupen jag har nu på 635an.
Det hade nämligen vart väsentligt enklare med sådär 45° vinklade aggregat på Bi-Turbon.

15° vart den högsta "tillåtna rekommenderade" vinkeln jag kunde hitta, och vissa glidlagrade endast 10°

Jag har inte sett någon standard installation där turbo aggregatet sitter nämnvärt lutat alls.
Bilder på det någon ?



Annars kan man ju tänka sig att det är frestande i vissa applikationer :wink:

Bild
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Montera turbo "vertikalt"?

Inlägg av Kadett4wd »

Aerocharger tillverkade väl nå turbos, eller gör de än?
Dessa var möjliga att luta hur man ville, de hade även eget smörjsystem.

Alexander, jag läste lite slarvigt med vinkelkontaktlagren då jag svarade detta:
Kadett4wd skrev:Ja,, 'vanliga' spårkullager, typ deepgroove har stöd axiellt.
Men det är inte deras primära lagringsriktning.
Kullagrade turbos(inte alla) har ett slags mellanting mellan spårkullager och vinkelkontaktkullager.
De är dock långt från fullfjädrade vinkelkontaktlager som det jag postade en bild på.
Det på bilden kan ta höga axiella belastningar med bibehållen livslängd.
Men de i turbos kan kan långt ifrån ta samma stryk som ett sådant och därav rekommenderas inte stora lutningar av fabrikanterna.
Dels pga täningarna och dels pga ökade axiella belastningar, inte peakar, utan långvariga småbelastningar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:32 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Montera turbo "vertikalt"?

Inlägg av Kadett4wd »

Haha...
Nja, du generaliserar, jag jämförde inte mot glidlagrat till att börja med.
Och nej, lagren pallar inte lika mycket axiell belastning som det jag postade en bild på, det är inget sakfel i det.
Enda att anmärka på där är att det lagret jag postade sitter inte monterat i några turbos(av enkla anledningar).

Garrett GT aggregaten har lite lite spel axiellt(under 0.05mm) men exempelvis EFR har förspända lager vad jag fått fram.

Och det var värst vad du helt apropå tog dig ton?
Lånat ut kontot igen? *lol*
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:32 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Krullert
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: fre jul 27, 2012 2:03 pm

Re: Montera turbo "vertikalt"?

Inlägg av Krullert »

Tack för svar! Kan vi sammanfatta tråden med att man p.g.a. tätningar och retur av oljan gärna inte ska luta turbos mer än de ca 15 grader som tillverkarna ofta har som gräns. Men att lagringen i sig inte är lika kräsen vad det gäller vinkeln?
Detta för en gatbil/sommarbil medan man för tävlingsbilar kan tillåta skarpare vinklar.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Montera turbo "vertikalt"?

Inlägg av Jens Gustavsson »

ja det låter ganska troligt sen tror jag det fins lite marginal på vinklarna.

kan man tillåta lite ryk och om man har torrsump kan man nog testa mot 35 grader om man törs på en dragrace bil.

mvh jens
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Montera turbo "vertikalt"?

Inlägg av JoBy »

Man kan även fundera på hur 1g acceleration påverkar turbon.
Jonas Bylund
Bild
Jacob
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: sön mar 16, 2008 7:25 pm
Ort: Lidköping

Re: Montera turbo "vertikalt"?

Inlägg av Jacob »

Comp Turbo säljer turboaggregat som går att montera vertikalt. Deras oil less serie. Har inte läst om någon i Sverige som har provat dessa aggregat.

http://compturbo.com/images/spotlights/ ... cilmb2.jpg
http://www.miataturbo.net/attachments/d ... cn0198.jpg
Säger bara en turbo trimmad 20b wankel vilket fantastiskt ljud :D
Skriv svar