Montera turbo "vertikalt"?
Montera turbo "vertikalt"?
Hej, jag försökte hitta en bild på en Subaru WRC motor, och hittade denna. Vet inte om det är en WRC men reagerade på två saker som jag inte sett förr. En väldans massa givare (?) och en turbo vars inlopp verkar peka nästan rakt upp.
Någon som vet varför det är så många kablar på insuget? Och huvudfrågan, vad krävs för att montera turbon på detta sätt? Tänker att normal lagring och retur borde bli lite tokig om man skulle sätta en "vanlig" turbo på detta sätt?
Vänliga hälsningar
Nicklas
Någon som vet varför det är så många kablar på insuget? Och huvudfrågan, vad krävs för att montera turbon på detta sätt? Tänker att normal lagring och retur borde bli lite tokig om man skulle sätta en "vanlig" turbo på detta sätt?
Vänliga hälsningar
Nicklas
Re: Montera turbo "vertikalt"?
Jag tror faktiskt inte lagringen i turbon bryr sig så mycket, bara oljan slipper bort. Rörliga delarnas vikt är ju bara en liten bråkdel av de krafter som härjar där vid laddtryck.
Kanske det är någon form av elcentraler ovanpå insuget. Styrbox, etc.
Kanske det är någon form av elcentraler ovanpå insuget. Styrbox, etc.
//MartinL
Re: Montera turbo "vertikalt"?
Jag förstår då inte ens vars motorn är
Några bilder på vad kablarna är märkta med
Några bilder på vad kablarna är märkta med
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Montera turbo "vertikalt"?
Är inte många förutom IHI som har turbos för vertikalt montage.
Andra turbos kommer med stor sannolikhet äta upp axiallagringen snabbt.
Har ni möjligheter att testa, gör detta med en kullagrad turbo: först horisontellt, sätt snurr på den.
Sen vertikalt och sätt snurr på den.
Det är stor skillnad i utrullningen.
Andra turbos kommer med stor sannolikhet äta upp axiallagringen snabbt.
Har ni möjligheter att testa, gör detta med en kullagrad turbo: först horisontellt, sätt snurr på den.
Sen vertikalt och sätt snurr på den.
Det är stor skillnad i utrullningen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Montera turbo "vertikalt"?
Nu tänker jag bara högt här..
Borde inte utformningen på oljeretur och dränering från turbon spela roll? En vanlig turbo utsätts ju många gånger för över 1G i både acceleration och retardation på bilen? Oljefilter i lagren är väl inte så klen av den brister av turbin, kompressor och axeln vikt axiellt?
Borde inte utformningen på oljeretur och dränering från turbon spela roll? En vanlig turbo utsätts ju många gånger för över 1G i både acceleration och retardation på bilen? Oljefilter i lagren är väl inte så klen av den brister av turbin, kompressor och axeln vikt axiellt?
Snickrar corsa awd
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Montera turbo "vertikalt"?
Turbon vertikalt blir ju 1g konstant på axiallagringen.
Samt oljetätningarna måste designas annorlunda för att olja inte ska rinna ut då maskin står still etc etc.
Samt oljetätningarna måste designas annorlunda för att olja inte ska rinna ut då maskin står still etc etc.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Montera turbo "vertikalt"?
jag tror man kan luta turbos mer än vad många tror? det är ganska grymma belatningar på axial lagren under drift tror inte vikten av axel och kompressor har nån betydelse där.
handlar nog mer om att få olje returen så den fungerar.
i dragrace lutar man turbos ganska mycket nuförtiden också vet ej hur de byggt om oljereturen? sug steg från torr sumpen vid turbon? eller om det är andra modifierigar på turbosarna?
handlar nog mer om att få olje returen så den fungerar.
i dragrace lutar man turbos ganska mycket nuförtiden också vet ej hur de byggt om oljereturen? sug steg från torr sumpen vid turbon? eller om det är andra modifierigar på turbosarna?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Montera turbo "vertikalt"?
Det är ju då en jäkla skillnad i drifttid mellan dragracing och rally/rallycross/bana/gata..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Montera turbo "vertikalt"?
Kollade wrc-reglerna, de får ha en reservturbo varje tävling, isåfall behöver de ju hålla typ 2 timmar.
Restriktor och deras als lär ju inte vara snällt heller.
Restriktor och deras als lär ju inte vara snällt heller.
www.fraesarn.se
CNC-fräsning, CNC-svarvning, konstruktion, tigsvetsning
CNC-fräsning, CNC-svarvning, konstruktion, tigsvetsning
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Montera turbo "vertikalt"?
att få en turbo att överleva med en liten restriktor och agresiva antil lagg system är ett mycket större problem att lösa än hur man vinklar upp den lite mer än vanligt ska du se
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Montera turbo "vertikalt"?
Kolla många turbo promods i staterna... kommer ibland stora blåa moln då de snyter ur dem i börnen eller då de launchar.
Tror de bryr sig ganska lite om oljetätningarna där.
Hinner ju knappt koksa ändå liksom
Tror de bryr sig ganska lite om oljetätningarna där.
Hinner ju knappt koksa ändå liksom
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Montera turbo "vertikalt"?
koksa gör det aldrig då man har bra olja. har aldrig sett en tendens sen jag gick över till cougar racing oljan.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Montera turbo "vertikalt"?
Testa kör ett helt år på rallycrossbanorna eller liknande först innan du svarar på den Jens.
Kanske rent av i nån vardagsbil som drar tungt i timmar med läckande tätningar
Kanske rent av i nån vardagsbil som drar tungt i timmar med läckande tätningar
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Montera turbo "vertikalt"?
jag säger inte att det är bra för turbon att jobba i vinklar som på bilderna men inga större problem att lösa tror jag om man vore berädd att jobba lite med att få det bra.
hur oljorna coxar skiljer en hel del melan oljor har jag sett.
kom ihåg att vi kör israce också här uppe också. det är mer tufft mot motorerna än rally cross. mer effekt samt längre tid full gas och mer G krafter! vi har lärt oss en hel del där om kylsystem, olje system och hur saker slits under långa och hårda race.
mycket intressant att jobba med sånt då man ser vad som fungerar och vad som inte fungerar i praktiken.
mvh jens
hur oljorna coxar skiljer en hel del melan oljor har jag sett.
kom ihåg att vi kör israce också här uppe också. det är mer tufft mot motorerna än rally cross. mer effekt samt längre tid full gas och mer G krafter! vi har lärt oss en hel del där om kylsystem, olje system och hur saker slits under långa och hårda race.
mycket intressant att jobba med sånt då man ser vad som fungerar och vad som inte fungerar i praktiken.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/