Bara en 044 pump under bilen 940?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Joakim Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Ort: Smedjebacken

Bara en 044 pump under bilen 940?

Inlägg av Joakim Borg »

Blir de skit om jag byter ut pumpen under bilen till en 044 och har kvar orginal i tanken? Eller lär jag i med en typ walbro gss342 i tanken med för att de ska lira? Vet inte vad orginal in-tank flödar?

Volvo 945 turbo 1994 handlar de om. runt 300hk.
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Bara en 044 pump under bilen 940?

Inlägg av mauser240 »

Skulle säga att original räcker men förstås spelar även trycket en roll.

Går bra att byta den under bilen till 044 för ytterligare kapacitet.
//MartinL
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Bara en 044 pump under bilen 940?

Inlägg av Steve »

Man rymmer inte bara att sätta in en större pump i tanken och skippa pump under?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Joakim Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Ort: Smedjebacken

Re: Bara en 044 pump under bilen 940?

Inlägg av Joakim Borg »

Så de bli bra med 044 under och orginal intank? Jag har gjort iordning en brygga med en 044 pump som ska monteras under. Funderade bara om jag måste uppgradera tankpumpen också eller om de blir bra såhär? Blir 044an strypt av tank pumpen?
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Bara en 044 pump under bilen 940?

Inlägg av Daniel-635 »

Ett alternativ är ju att låta original pumpen mata en cachetank, och att 044 suger därifrån.

Har funkat kanon på min 635a.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Bara en 044 pump under bilen 940?

Inlägg av fugazi »

Daniel, i ditt fall matar ju orginalpumpen en cachetank som är "trycklös" (utan mottryck, ventilerad mot tanken?)...
Om man i Joakim's fall matar en pump med högre(?) kapacitet utan "ventilering" borde det ju bli undertryck mellan dessa två,
och...? Då borde den ju rimligtvis inte ha några problem att "hänga med"? Eller?
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Bara en 044 pump under bilen 940?

Inlägg av Daniel-635 »

Den borde hänga med tycker man, men jag vågar inte lova, ens på internet :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Bara en 044 pump under bilen 940?

Inlägg av StefanM »

nog lär det fungera att mata en 044 med en originalpump om det bara handlar om 300hk. Det kan man ju få ut med en originalpump också.
Ibland vill man gärna överdriva saker också för en originalpump skyfflar runt ganska mycket bränsle den också och reserverna är nog ganska stora.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Bara en 044 pump under bilen 940?

Inlägg av The »

fugazi skrev:Daniel, i ditt fall matar ju orginalpumpen en cachetank som är "trycklös" (utan mottryck, ventilerad mot tanken?)...
Om man i Joakim's fall matar en pump med högre(?) kapacitet utan "ventilering" borde det ju bli undertryck mellan dessa två,
och...? Då borde den ju rimligtvis inte ha några problem att "hänga med"? Eller?
Dock är ju denna typ av pump rent värdelös på att suga.

Imo är det väldigt onödigt att köra med flera pumpar om man inte behöver.
Speciellt i en konfiguration där man inte märker om någon av dem slutat fungera förän det är för sent.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Bara en 044 pump under bilen 940?

Inlägg av fugazi »

The skrev: Dock är ju denna typ av pump rent värdelös på att suga.
Det har jag NOLL koll på.... :hihi:
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Bara en 044 pump under bilen 940?

Inlägg av mauser240 »

fugazi skrev:
The skrev: Dock är ju denna typ av pump rent värdelös på att suga.
Det har jag NOLL koll på.... :hihi:
Inte har väl Magnus tankat etanolhaltigt ikväll, när det retas så flitigt? :hihi:
//MartinL
Joakim Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Ort: Smedjebacken

Re: Bara en 044 pump under bilen 940?

Inlägg av Joakim Borg »

har 2 pumpar för de satt orginal. provar får se.
skulle kanske inte skada med en catch i bagaget heller :hey:

soppa slang då, an6 storlek borde väl vara ungefär samma som orginal? nå mindre vill jag nog inte gå!?
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1673
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: Bara en 044 pump under bilen 940?

Inlägg av Xuri »

orginal matarpump orkar med å föda din 044 ingen fara.

körde med en walbro intank på min 940 och den orkade 370hk jag tog ur maskin med alla soppaslangar etc orginal.
Jens Hedlund.
Joakim Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Ort: Smedjebacken

Re: Bara en 044 pump under bilen 940?

Inlägg av Joakim Borg »

Okej va härligt!! Då ska de inte vara någon fara för min del då 8)
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
GMV
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: sön dec 28, 2008 6:40 pm
Ort: Skatval, Norge

Re: Bara en 044 pump under bilen 940?

Inlägg av GMV »

Har testad båda delar. Dock Biltemapumpar. Åkade med en 044a och orginal tankpump det gick bra men när tankpumpen felade så sätte jag dit den walbrokopian. Enda skillnaden som jag upptäckt e att 044 an ej klarar att suga gjenom walbrokopian.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Geir Magne Valstad

244 2,5 16V projektet
940 8V turbo M90 BC racing coiloverkit BW EFR7064 mm.
V70R AWD -04
Skriv svar