Torrsump - ett par funderingar

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Torrsump - ett par funderingar

Inlägg av Cassius »

Pga min tilltänkta motors oljetrågs layout och oljepumps placering kontra bilens framvagnsbalk med största sannolikhet inte kommer harmonisera går jag i torrsumpstankar.. dels pga denna problematik men också i framtidssyfte då tanken framöver är att bygga en högvarvs NA motor. (Kadett C med V8a där motorn har bulan och pumpen i framkant, Kadett C med CIH t ex har pumpen fram, men bulan bak och den pumpen bygger också mindre nedåt)

Vad jag då först och främst funderar över är olja som rinner från tanken tillbaka in i tråget med höga oljenivåer i tråget som följd. De här verkar vara nått som en del råkar ut för, andra inte. De förslag på lösningar jag hört är att dra matar slangen upp i en båge över tanknivån, montera tanken lägre, använda en manuell kulventil, elektriska solonoider och dylikt.

En elektrisk "kran" känns dock lite som en chansning, kan ju faktiskt fort ge upp..
Manuell kran kan fort glömmas bort..
Montera tanken lägre kanske inte alltid är genomförbart..
Dra upp matarslangen kanske hjälper, men får man en hävert på systemet så hjälper de ändå inte och de scenariot är inte direkt otänkbart.

Kvar är då en envägs fjäderbelastad "inline" ventil. De här är en lösning som jag tycker verkar rätt bra, läser man Peterson's FAQ dock avråder dom denna typ av "säkring" på matarledningen före pumpen pga att de kan leda till kavitations problem på högre varv. Men given att flödes arean inuti ventilen är densamma som ledningen, borde den inte gå bra att sätta direkt efter pumpen? Jag kan köpa resonemanget om att ha den före, men efter bör väl fungera, eller?

Fråga 2. Antal steg. I mitt fall rör det sig om en V8a på 3.7 liter som med våtsump ska ha 7.5-8 liter olja. "målet" med motorn är att i framtiden kanske kunna ta ut 400hk vid 8-9000 rpm. Läser man tillverkarnas rekommendationer så ska en 3-stegs duga för detta. Läser man vad motorbyggare rekommenderar är det 3-4 stegs med de tredje sugsteget i "galleriet" vilket ju då främst gäller stötstångsåttor. Den här motorn är ju en DOCH.. Läser man "förstå-sig-påare's" rekommendationer så säger dom i sin tur Minst 4, men helst 5 eller 6!?

Jag har inga tävlingsambitioner, jag vill bara ha en motor som går bra och har den karaktär och ljudkuliss jag vill ha (Ljudkulissen jag vill ha gör att jag bör komma upp så högt som möjligt i varv, gränsen går där mer varv blir till för stor bekostnad av körbarhet)

Med mina ringa ambitioner borde jag väl klara mig gott med en 3 stegs, eller underskattar jag "vinsten" av ett tredje eller t.o.m fjärde sugsteg med tanke på varvtålighet?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/