Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis jul 25, 2017 11:44 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: B230ft camshaft instaling
InläggPostat: ons mar 15, 2017 5:47 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: mån dec 19, 2016 9:43 am
Inlägg: 7
Hi :wink:
I have instaled KL-Racing T2 camshaft/lach caps/camgear to my B230ft, and have some questions :doh:
In KL-Racing website camshaft specs say that cam needs to be instaled at 2.5mm itake lift of first cilynder at TDC.
But if i want to set the cam on 2.5mm lift at TDC, i need to fully advance my camgear at 10 degrees.
Bild

can someone give me advices ? maybe i need to jump 1 teeth of my belt and then set camgear at 0 ?

_________________
89' Volvo 760t
89' Volvo 740


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 16, 2017 3:46 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Inlägg: 201
Ort: Leksand
Isn´t it the fourth cylinder you´re supposed to measure at?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 17, 2017 6:02 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: mån dec 19, 2016 9:43 am
Inlägg: 7
kl says;
''TDC lyft är angivet med ventilspel och ställs in på följande vis. Ställ motorn med kolven i toppläge( avgas håller på att stänga och insug håller på att öppna).Insugningsventilen skall då öppna angivet värde.
Värdet kan justeras något vid testkörning för bästa resultat. Ställbart kamdrev underlättar optimering av detta''

nothing about 4th cyl :roll:

_________________
89' Volvo 760t
89' Volvo 740


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 20, 2017 1:56 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20249
Ort: Tomterna/sävar
en gammal film som visar hur man gör med mina kamaxlar https://www.youtube.com/watch?v=qnr9xvSszcs

skit i vad kam drevets skala säger.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 21, 2017 12:00 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: mån dec 19, 2016 9:43 am
Inlägg: 7
i tryed this method, but then i want to make 2.5mm lift at tdc, my cam gear need to be adjusted at 10degres advance. can i jump a tooth on belt, and set cam gear at ~0, and that would be close so 2.5mm of lift at tdc ?

_________________
89' Volvo 760t
89' Volvo 740


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 21, 2017 12:09 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1244
Raimis760 skrev:
i tryed this method, but then i want to make 2.5mm lift at tdc, my cam gear need to be adjusted at 10degres advance. can i jump a tooth on belt, and set cam gear at ~0, and that would be close so 2.5mm of lift at tdc ?


I don't get the problem, you have been given the information needed, lift at TDC.

You can not jump a teeth on the gear to get the TDC lift desired, the gear manufacturer will sue you in court and you'll end up in Guantanamo for the rest of your life. :hihi:

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 21, 2017 12:30 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: mån dec 19, 2016 9:43 am
Inlägg: 7
than your advice is to set the cam gear 10 degrees advance and thats it ?

_________________
89' Volvo 760t
89' Volvo 740


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 21, 2017 2:58 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20249
Ort: Tomterna/sävar
om kamaxeln är advancad eller retardad vid det tdc lyft du fått får du fråga den du köpt kamaxeln av. det bestäms då man justerar till det lyft man fått.

köper man kam av mig kan man få flera tdc mått både lite advansad, nollad, och lite retardad som man sen kan testa fram i dynon eller på vägen.

ett kam drev justerar man bara på för att få rätt tdc mm, skalan visar inte vart kamaxeln är "nollad"

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 21, 2017 3:26 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1244
Raimis760 skrev:
than your advice is to set the cam gear 10 degrees advance and thats it ?


I was being a little sarcastic...

My advice is to do whatever it takes to get the desired TDC lift. If you have to move the belt one tooth then do it.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 21, 2017 9:46 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 892
Ort: Flisa, norge
I would also move the belt so the adjustment is closest to centre when the cam is in the "right" position.
then you have space to both advance and retard it


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 22, 2017 7:24 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: mån dec 19, 2016 9:43 am
Inlägg: 7
what i wanted to say :thumbright:
thanks all to comments, ill take a dyno in friday/saturday :thumbright:
tryed to run on 4-6 degrees advance on camgear, much better low end :thumbright: on dyno i will try to run 4 -6 -8 degrees and will see :)

_________________
89' Volvo 760t
89' Volvo 740


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 08, 2017 6:54 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: mån dec 19, 2016 9:43 am
Inlägg: 7
went to dyno, and the results with cam adjusting and 1.2-1.3bar with 16t :thumbright: cam instaled like stock, on 0.
v2 run 2 degrees advance
v3 run 4 degrees advance
v4 run 6 degrees advance
Bild
now need convert to LH2.4 .. :lol:

_________________
89' Volvo 760t
89' Volvo 740


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010