Lambda i båten

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Lambda i båten

Inlägg av mauser240 »

Hola!

Nu blir det megasquirt i båten och jag har kommit fram till att bredbandaren måste med.

Då till frågan, vad tycker LSU 4.2-sensorn om vatten? Grundmotorn är en AQ145 (B23) med standard vattenmantlad limpa och jag funderade på att montera sensorn så snart efter limpan det går, och plocka bort den när systemet är mappat.

Vet att många skulle avråda mig från detta men finns det några erfarenheter? Hur yttrar sig problemet; kortare livslängd för sonden, felaktig mätning eller ingen mätning alls att gå efter?

Om sensorn bara lever ett lite kortare liv så kan jag leva med detta men om det helt enkelt inte funkar är det ju onödigt att alls montera den så.

Har sett en mycket fin lösning här på STS med sensorn monterad i limpan men det kräver bearbetning som för mig skulle kosta flera nya lambdasonder.
//MartinL
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lambda i båten

Inlägg av Jens Gustavsson »

den går sönder om den sitter i vattnet.

gör rätt direkt montera på limpan, går att göra på flera sätt, till och med med vanliga hand verktyg. (borra och epoxa ett ca 8mm rör som sen går mot sonden som sitter en bit från grenröret på ett rör som sen går in i avgasröret igen).
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Lambda i båten

Inlägg av mauser240 »

Ok. Då vet vi det.

Kan du utveckla lite, kanske med en ritning t.o.m?
//MartinL
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Lambda i båten

Inlägg av mauser240 »

Nu har jag fått fixat en hylsa som gängas genom alltihop och tätas efter förmåga (blår är tanken) och så kommer sonden i hylsan.

Det eventuella problemet nu är att lambdan slutar ca 8 mm innanför hylsan. Borde jag:

-Slipa bort så mycket som möjligt av hylsan i avgasdelen så det finns mindre som stör avgasflödet till lambdan?

-Låta det vara som det är. Då har lambdan en krage som skyddar mot ev. kylvatten som tränger förbi hylsan in i avgasdelen.

-Andra tankar?

Proffsritning gjord i Cad (Paint), tyvärr inte i proportion:

https://www.dropbox.com/s/xb4rmo38zfkhc ... a.jpg?dl=0

EDIT: Om mätningen funkar som det är så är jag okej med lite långsammare respons.
//MartinL
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lambda i båten

Inlägg av Jens Gustavsson »

det kommer fungera perfekt ändå det blåser omkring så den blir snabb och exakt än om den sitter en bit in i hylsan
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Lambda i båten

Inlägg av mauser240 »

Perfekt, då kör vi så! Tack ska ha!
//MartinL
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lambda i båten

Inlägg av Jens Gustavsson »

håll oss updaterad hur det går då du ska mappa in den ute på sjön :thumbright:
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Lambda i båten

Inlägg av mauser240 »

Skall försöka komma ihåg det!

Har haft en likadan båt tidigare (med B230, 531, A-kam, enkel PAI44) så det blir kul att kunna ha den som referens och se om man lyckas förbättra något.

Nuvarande maskin är en B230F med K-kam så jag väntar mig inga herrejösses-effekter, det är mest på skoj.
//MartinL
Skriv svar