Täta vattenpump med dubbla topp packningar? B20/b18

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: Täta vattenpump med dubbla topp packningar? B20/b18

Inlägg av niklas117 »

Jens Gustavsson skrev:måste bara fråga varför så tjock packning? brukar annars i dag 2017 va svårt att få tilräckligt med kompa nästan eller är du en sån som kör förgasare och bensin och ingen lamda mätare mm som man själv gjorde på -90 talets mitt? (bå behövde man låg kompa :hihi: )
Kör trycksatt su och bensin ja, gick inte ladda mycket mer en 0.5 i förra b20in vid 0,8 brände det hål i kolven :doh:
Mest för lite kul o bygga o få lite extra billiga hk, tanken är att skaffa b23/b230 till bilen i sommar :) så gör inga 500 hks byggen på b20 som du :D
En sido fråga samtidigt, motorn är en standard b18 men topppackningen är till b20 går det köra så en stund ca 2 mån tills turbon åker på igen eller bör man skaffa ny packning,?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Täta vattenpump med dubbla topp packningar? B20/b18

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är kul med förgasar turbo också inget fel med det :thumbright:

men mer gissnigar och tro och tycka då man tunar dem den gammla sättet.

köp en b18 toppackning så håller och fungerar det bättre. kör en enkel av tjockare slaget sen fila lite i förbränings rummet bara litegran så kommer du kring 7.5-1 i kompa sen stumma tändningen på 18-20 grader (vac kan du ha kvar så får du ca lite mer grader på crusing)


fixa en soppa tryck mätare utanför vindrutan så du ser att du vwerkligen har ca 0.4 bar mer soppa tryck än laddtryck.

fila nålen syl vass i spetsen.

provtryck och se att det är tätt speciellt kring förgasaren annars blir den alltid snål i soppa http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=361

om du inte vill byta packnigar och kolvar köp en BB lamda och lär dig tuna med den så blir det ganska mycket bättre :thumbright:

mvh jens
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: Täta vattenpump med dubbla topp packningar? B20/b18

Inlägg av niklas117 »

Jens Gustavsson skrev:det är kul med förgasar turbo också inget fel med det :thumbright:

men mer gissnigar och tro och tycka då man tunar dem den gammla sättet.

köp en b18 toppackning så håller och fungerar det bättre. kör en enkel av tjockare slaget sen fila lite i förbränings rummet bara litegran så kommer du kring 7.5-1 i kompa sen stumma tändningen på 18-20 grader (vac kan du ha kvar så får du ca lite mer grader på crusing)


fixa en soppa tryck mätare utanför vindrutan så du ser att du vwerkligen har ca 0.4 bar mer soppa tryck än laddtryck.

fila nålen syl vass i spetsen.

provtryck och se att det är tätt speciellt kring förgasaren annars blir den alltid snål i soppa http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=361

om du inte vill byta packnigar och kolvar köp en BB lamda och lär dig tuna med den så blir det ganska mycket bättre :thumbright:

mvh jens
Ja soppa trycksmätare har jag redan men hade den bara under huven för att se på tomgång o den med min tro gick dugligt när man gasade :) men det ska jag nog göra när jag sätter tillbaka turbon igen :) nålen är slipad för det ladda jag körde sist (0.6) den läkte inte då men laddar man mer kommer det självklart göra de så de får man fixa me:). Varför jag vill köra med dubbla packningar är för att jag inte har en aning om hur man går tillväga med gröpningen vilka verktyg man har när man gör det, hur mycket mm o blir det pannkaka när man gör det så kan man ju bara kasta toppen sen :| har läst endel här o på andra sidor men känns lite osäkert endå på de.

BB lamda har jag varit inne på o snurrat med men då mitt brinnande intresse för bilhobbyn inte funnits mer än 1,5 år så är man lite grön fortfarande o har där med inte så mycket kontakter som skulle kunna hjälpa mig med ex toppen eller lamda, o kan vara lite svårt när man bara har forum o vända sig till :roll: men har du någon bra guide på hur man använder lamda så länka gärna skulle vara skit kul o lära sig!!!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Täta vattenpump med dubbla topp packningar? B20/b18

Inlägg av Jens Gustavsson »

man kan rent börja med en luft slip maskin från biltema för 150kr och lite slipstift.

nått åt detta hål är bra både för flödet och för att få ned kompan lite

Bild
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: Täta vattenpump med dubbla topp packningar? B20/b18

Inlägg av niklas117 »

Ja okej det har jag i garaget så då kan jag nog försöka mig på de då :) hur många mm har du tagit på den bilden?
Skriv svar