b230 230-260 hk driftsäker.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
kimjonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 143
Blev medlem: sön aug 25, 2013 3:38 pm
Ort: Boden/Skellefteå

b230 230-260 hk driftsäker.

Inlägg av kimjonsson »

Tjenare har en kompis som ska bygga på en volvo motor, just nu verkar det luta åt han på en b23 då den är nära den som säljs. Den hade tydligen något chip och guldbox.

Han tänkte köpa det här kittet från lmr Satsen innehåller: 4 st H-profil stakar inkl bult, ram- och vevlager och SAMTLIGA packningar till block och topp.

Då är frågan vad behövs?
Lämplig turbo?
Spridare?
Grenrör? 940?
Topp 531 vilken kam?
Större IC?
Räcker en 044 pump?¨
WG?
Ställbar BTR

Han var ute efter ca 230-260 hk
Har säkert glömt något lite stressad.
Fransson
För mycket laddtryck
Inlägg: 257
Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
Ort: västerbotten.Norsjö

Re: b230 230-260 hk driftsäker.

Inlägg av Fransson »

Vevstakar behöver inte bytas.
Ska han köra chip?
Då får man ju köpa grejerna chipet är gjort för.
Men
Turbo mitsu 16t-19t, eller nå t3/04.
Volvo gröna R-spridare.
Original 940 grenrör.
Duger med en 530 topp med a,v,k-kam.
Nån alu ic.
Finns det ju färdig programvara till.

044 räcker till 500hk på bensin.
Wg beror ju på vilken turbo, original wg duger.
Original btr räcker till .
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: b230 230-260 hk driftsäker.

Inlägg av Jens Gustavsson »

om du vill ha en driftsäker motor börja med ett bra efi system med BB lamda, säkerhetssystem och uppdatera gärna soppasystemet så du kan köra e85.

har du läs i detta på min hemsida? http://www.swedishracingmotors.com/b230-8v.html
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: b230 230-260 hk driftsäker.

Inlägg av Kadett4wd »

Fräsh std motor med lite större turbo(16t?) och spridare och bra mappad.
Gärna lite friare flöde i avgasröret.

Byta till typ Vx3 kam eller liknande, i övrigt gärna en helt oöppnad lågmilare med bra servicehistorik.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar