Sida 2 av 4

Re: info om olja till b230

Postat: tis apr 11, 2017 7:32 pm
av Steve
Om man frågar 20 olika personer vilken olja man ska använda så kan man förvänta sig att få 20 olika svar :)

Re: info om olja till b230

Postat: tis apr 11, 2017 7:50 pm
av Oskar Johansson
folk skriver väl vad dom har haft bra resultat med :), dom hade ju någon intervju på speedtalk om oljor med någon som analyserade dom. Kan lyssna igenom den och försöka skriva ner lite vad han sa och rekommenderade (om det inte är allt för mycket då)

Re: info om olja till b230

Postat: tis apr 11, 2017 8:10 pm
av Daniel-635
mauser240 skrev:
Daniel-635 skrev:Något som många missar är att helsyntet 50 oljan är exakt lika tjock som mineral 50 oljan vid 100°C
I teorin kanske, vad gäller ny, oanvänd olja av samma märke och modell...
Utveckla gärna de tre ...
Vi är alla här för att lära oss något.



Och ja motorolja är som religion, alla tror på sin gud.
Men fakta och forskning kan bevisa vissa saker, dock kommer fanatiker aldrig ta det till sig.

Re: info om olja till b230

Postat: tis apr 11, 2017 9:46 pm
av Steve
Skulle t.ex. en Castrolförsäljare rekommendera mig en olja av ett annat märke än sitt eget skulle jag kunna lita på det tipset :) Är annars väldigt svårt att få riktigt bra grepp på vad som är bättre eller sämre än nåt annat

Re: info om olja till b230

Postat: ons apr 12, 2017 7:35 am
av The
mauser240 skrev:
Daniel-635 skrev:Något som många missar är att helsyntet 50 oljan är exakt lika tjock som mineral 50 oljan vid 100°C
I teorin kanske, vad gäller ny, oanvänd olja av samma märke och modell...
Vad drömde du sen?
Hur man mäter viscositet på olja är väldigt standardiserat..

Sen hur den åldras, ja de får man ju inte fram av märkningen på dunken..

Re: info om olja till b230

Postat: ons apr 12, 2017 8:04 am
av Oskar Johansson

Re: info om olja till b230

Postat: ons apr 12, 2017 11:51 am
av mauser240
Daniel-635 skrev:Utveckla gärna de tre ...
Vi är alla här för att lära oss något.
För det första tror jag inte du hittar en rak helsyntetisk olja, dock kan jag ha fel där.

För det andra har jag sett tester (hittar tyvärr inte nu) där man jämfört olika oljor av samma viskositetsvärde och för somliga var viskositeten mer ett nummer man stämplar på burken, för andra låg det mer sanning i värdet. Kanske fel att skriva samma märke och modell, det jag menade är att somliga tillverkare uppvisade repeterbarhet i kvaliteten / viskositeten, andra inte.

Sist men inte minst, ett litet test av hur ny olja vs. begagnad olja beter sig:

https://www.youtube.com/watch?v=tYkg0oDUXs8 Börjar vid 5:30 ca.

Ber om ursäkt för att jag inte kan backa upp mina påståenden bättre än så.

Re: info om olja till b230

Postat: ons apr 12, 2017 2:11 pm
av Roger Berglund
Först å främst så kan vi ju fråga viskositetsvärde.. snackar vi iso nu elr sae?.

för Iso standarden är rätt brett spann på tex en SAE90 olja ligger mellan Iso 150 till 320..
så köper ni en sae90 olja så kan den ligga mot den tunnare sidan iso 150.. och köper ni av ett annat märke kan den ligga på 320.
men dom flesta ligger kring iso220 dvs mitt på spannet.

Sen är det svårt generellt att läsa på en burk och säga att det är en bra olja..
lite lätt förklarat.. tar vi något billigt fabrikat kontra ett dyrt.
sen gämfört vi i Höjdhopp.. Den billiga oljan ska klara att hoppa precis 1 meter. sen kommer den lite dyrare oljan och hoppar 1.50 meter så är den fortfarande bara godkänd för 1 meter
båda oljorna är godkända för samma sak..men den ena var ju bättre än den andra,går ej att läsa på dunken utan man måste ta och kolla i databladet just för den oljan, se vad den har CST vid 100 grader och vid 40 ,tror sällan det står vad det är för kemisk beteckning på oljan. är för lätt att plageiera då :)

Re: info om olja till b230

Postat: ons apr 12, 2017 2:12 pm
av Roger Berglund
orkar inte ta fram den stora tjocka olje bibeln vi har på jobbet just nu.

Re: info om olja till b230

Postat: ons apr 12, 2017 4:34 pm
av Oskar Johansson
Roger Berglund skrev:Först å främst så kan vi ju fråga viskositetsvärde.. snackar vi iso nu elr sae?.

för Iso standarden är rätt brett spann på tex en SAE90 olja ligger mellan Iso 150 till 320..
så köper ni en sae90 olja så kan den ligga mot den tunnare sidan iso 150.. och köper ni av ett annat märke kan den ligga på 320.
men dom flesta ligger kring iso220 dvs mitt på spannet.

Sen är det svårt generellt att läsa på en burk och säga att det är en bra olja..
lite lätt förklarat.. tar vi något billigt fabrikat kontra ett dyrt.
sen gämfört vi i Höjdhopp.. Den billiga oljan ska klara att hoppa precis 1 meter. sen kommer den lite dyrare oljan och hoppar 1.50 meter så är den fortfarande bara godkänd för 1 meter
båda oljorna är godkända för samma sak..men den ena var ju bättre än den andra,går ej att läsa på dunken utan man måste ta och kolla i databladet just för den oljan, se vad den har CST vid 100 grader och vid 40 ,tror sällan det står vad det är för kemisk beteckning på oljan. är för lätt att plageiera då :)
Terry Dyson snackade lite om detta i speedtalk intervjun jag snackade om innan, om någon är sugen på att lyssna på den så går den att köpa på speedtalk kostar typ 15 dollar eller något så det är ju inte direkt billigt men man brukar kunna köpa bundels och få med en massa intervjuer.

Re: info om olja till b230

Postat: ons apr 12, 2017 8:21 pm
av Daniel-635
mauser240 skrev:
Daniel-635 skrev:Utveckla gärna de tre ...
Vi är alla här för att lära oss något.
För det första tror jag inte du hittar en rak helsyntetisk olja, dock kan jag ha fel där.

För det andra har jag sett tester (hittar tyvärr inte nu) där man jämfört olika oljor av samma viskositetsvärde och för somliga var viskositeten mer ett nummer man stämplar på burken, för andra låg det mer sanning i värdet. Kanske fel att skriva samma märke och modell, det jag menade är att somliga tillverkare uppvisade repeterbarhet i kvaliteten / viskositeten, andra inte.

Sist men inte minst, ett litet test av hur ny olja vs. begagnad olja beter sig:

https://www.youtube.com/watch?v=tYkg0oDUXs8 Börjar vid 5:30 ca.

Ber om ursäkt för att jag inte kan backa upp mina påståenden bättre än så.

Ok, då är jag tydligare med på vad du menar.

Jag ville förtydliga att "Alla syntetoljor är blask" talesättet ej stämmer, och där tror jag att vi är överens.

Nu är vi långt från trådskaparens fråga, men det är alltid intressant att höra olika infalls vinklar.
Olika motorer och användarprofil påverkar en del också.

Re: info om olja till b230

Postat: tor apr 13, 2017 11:49 am
av Kadett4wd
Vill minnas att Redline gör raka syntetoljor och de skryter om 'pumpbarhet' som liknar lägre viskocitet.
Finns info på deras sida.

Re: info om olja till b230

Postat: tor apr 13, 2017 11:59 am
av j björk
Men en "rak" olja handlar väl bara om att den inte är testad på hela temperaturbandet? Alltså att en 50 olja mycket väl kan vara 20W 50

Re: info om olja till b230

Postat: tor apr 13, 2017 3:00 pm
av Kadett4wd
En riktig 'rak' olja innehåller inga viscocitetsändrande tillsatser.

Re: info om olja till b230

Postat: tor apr 13, 2017 3:50 pm
av fredde_vit_pv
j björk skrev:Men en "rak" olja handlar väl bara om att den inte är testad på hela temperaturbandet? Alltså att en 50 olja mycket väl kan vara 20W 50
har jag lärt mig oxå :thumbright: