Sida 3 av 4

Re: info om olja till b230

Postat: lör apr 15, 2017 2:39 pm
av mauser240
j björk skrev:Men en "rak" olja handlar väl bara om att den inte är testad på hela temperaturbandet? Alltså att en 50 olja mycket väl kan vara 20W 50
Det där förklaras tydligt i klippet jag länkade till.

Enligt killen har en rak 50-olja viskositet X vid temp A och viskositet Y vid temp B. Vad sedan gäller multi grade-oljan har man m.h.a. tillsatser sänkt viskositeten vid temp A och höjt den vid temp B. Viskositeten för de två är således samma endast vid temp Z. Idén är just att minska temperaturens inverkan på viskositeten.

Den raka oljan du nämner skulle ha benämningen 50W50... D.v.s. den har viskositet som en 50-olja när den är kall och som en 50-olja när den är varm. Kanske därför somliga tänker att syntetoljor är blask men i själva verket är mineraloljan ofta blaskigare vid drifttemperatur.

Re: info om olja till b230

Postat: sön apr 16, 2017 12:55 pm
av Nicklas Eriksson
En olja som har samma viskositet över ett temperaturspann på 100 grader finns inte. En rak 50 har inte samma viskositet vid 0 som vid 100 grader.
Jag håller också med att jämföra cSt @ xx grader är det enda vettiga.

Re: info om olja till b230

Postat: sön apr 16, 2017 1:40 pm
av Truls_Nordahl
Jisses vad mycket info det blev! :shock:

För min del tror jag att jag fortsätter med Castrol Magnatec 5W40. :thumbright:

Re: info om olja till b230

Postat: sön apr 16, 2017 1:52 pm
av mauser240
Nicklas Eriksson skrev:En olja som har samma viskositet över ett temperaturspann på 100 grader finns inte. En rak 50 har inte samma viskositet vid 0 som vid 100 grader.
Det har väl ingen sagt heller? Även om man i princip kan säga att det är det som är "målet" med multigradeoljor.

Även en 50W-50-olja skulle vara tjockare kall, precis som en rak 50-olja. 50-värdet är ju inget direkt mått på viskositeten.

Re: info om olja till b230

Postat: sön apr 16, 2017 5:02 pm
av fredde_vit_pv
inget mått på viskositet!? :shock: finns ens 50w 50?

det jag kan invända mot viskositetsklasserna är att dom spänner över
över så brett område, att två oljor klassade tex rak 50 kan vara både 45.1 och 54.9
och av den anledningen kanske det finns!?

Re: info om olja till b230

Postat: sön apr 16, 2017 8:33 pm
av mauser240
fredde_vit_pv skrev:inget mått på viskositet!? :shock: finns ens 50w 50?
Nej, inte ett direkt mått på viskositeten. Och nej, det finns knappast någon 50W50-olja eftersom det är samma sak som en rak 50-olja (för viskositetens del). Det är det jag försöker få sagt.

Såhär är det: En rak SAE 5 är tjock när den är kall och tunn när den är varm. En rak SAE 50 är tjockare både kall och varm.

En SAE 5W50 har viskositet som en SAE 5 vid 0 grader och som en SAE 50 vid 100 grader. D.v.s. oljan blir fortfarande tunnare ju varmare den blir men skillnaden i viskositet är mindre.

Viskositetsgränserna (EDIT: per temperatur) för respektive SAE-värden finns att söka i tabeller, t.ex. på internet.

Tag sen t.ex. en SAE 80W-110. Inte är den herrejessuströg trots höga värden utan man har bara valt att använda siffror från en annan värld för att uppmärksamma på att det är fråga om en transmissionsolja och inte en motorolja.

Re: info om olja till b230

Postat: mån apr 17, 2017 8:41 am
av Nicklas Eriksson
Såhär är det:
En rak SAE 5 är tjock när den är kall och tunn när den är varm.
En rak SAE 50 är tjock när den är kall och tunn när den är varm.
En SAE 50 är tjockare än en SAE 5 både kall och varm.

Re: info om olja till b230

Postat: mån apr 17, 2017 9:16 am
av fugazi
Snodde lite grafer som inte är så komplicerade:
Bild

Bild

Bild

Re: info om olja till b230

Postat: mån apr 17, 2017 9:45 am
av Steve
Om vi tar trådskaparens fråga igen:

"Vad rekommenderar ni för olja till min b230 tanken är oplocka 600hk i den
Oljekylare sitter på med termostat"


Vilken olja är lämplig och varför? Utan att besvara frågan baserat på att man kört med en viss sort och det funkat. Märke är inte heller intressant

Re: info om olja till b230

Postat: mån apr 17, 2017 10:45 am
av Jens Gustavsson
Andreas Deuling skrev:Jaha haha läst runt lite 20/50 oljan lutar det åt hittade denna

På Mekonomen, lucas high perf racing olja

Mvh
säkert en ok olja till en b230 men det är nog inte så mycket racing då den har en massa klasningar som är nya som inkluderar en massa miljö grejor och livslängder på katalysatorer mm på nya bilar sen long life klassad det låter inte bra i mina öron men kan inte allt om olja.

lägger bara till en sak till om cougar singel 40 oljan jag rekomender den har jag kört i en massa motorer liknade denna och den levererar alltid och jag bruka köra upp olje tempen över 45-50 grader bara före jag varvar över 6000rpm i bänken för då ser olje trycken perfekta ut (lagom flöde igenom lager, turbo mm).


den oljan har designats för att fungera bra i racing motorer och inget annat som vanliga oljor måste klara för att få ha en massa klassningar.
jag försöker inte va nån super försäljare men bara fakta!

jag kommer köra en vår rabbat här snart med bättre priser, har även volvo filter och mhale i lager till bra priser efter ha sprängt två biltema filter i bänken i vinter utan att trycket ends ha varit högt.... mycket sanerings timmar och brand risk :thumbdown:

ok nu va jag nog lite försäljare ändå ser jag haha :lol:
mvh jens

Re: info om olja till b230

Postat: mån apr 17, 2017 11:11 am
av Andreas Deuling
gött när man får lite info i trådarna man starta har läst även om jag inte kommentera

Okej Jens tyckte de va smidigt o köpa olja där eftersom det är nämre sen vill jag ja en bra olja för ändamålet sominte behöver ha värmare i tråget innan start ;)

Re: info om olja till b230

Postat: mån apr 17, 2017 12:07 pm
av Jens Gustavsson
som sagt inte för tjock för att va tydlig, den är alldeles lagom tjock. igen skillnad mot vanlig 20-50 olja i praktiken.

mvh jens

Re: info om olja till b230

Postat: mån apr 17, 2017 1:04 pm
av mauser240
Nicklas Eriksson skrev:Såhär är det:
En rak SAE 5 är tjock när den är kall och tunn när den är varm.
En rak SAE 50 är tjock när den är kall och tunn när den är varm.
En SAE 50 är tjockare än en SAE 5 både kall och varm.
Var det inte precis vad jag skrev?

Re: info om olja till b230

Postat: mån apr 17, 2017 4:00 pm
av Nicklas Eriksson
Martin: Jag förtydligade mest det du skrev för att undvika missförstånd, det du skrev var inte entydigt

En annan detalj som diagrammen ovan inte visar är att det finns inga oljor som är linjära i viskositet. Att ta två mätpunkter på en multigradeolja,kall vs varm och dra ett streck mellan ger en missvisande bild av oljans karakteristik.

Vad gäller trådskaparens fråga, är det en ren motorsportsapplikation dragrace/bana skulle jag, med betoning på, tro att en rak 40 eller 50 borde vara ett bra alternativ.

Men jag är ingen oljeexport eller b230 expert. Jag tror i min kyrka... :).

Re: info om olja till b230

Postat: mån apr 17, 2017 5:09 pm
av mauser240
Nicklas Eriksson skrev:Martin: Jag förtydligade mest det du skrev för att undvika missförstånd, det du skrev var inte entydigt

En annan detalj som diagrammen ovan inte visar är att det finns inga oljor som är linjära i viskositet. Att ta två mätpunkter på en multigradeolja,kall vs varm och dra ett streck mellan ger en missvisande bild av oljans karakteristik.

Vad gäller trådskaparens fråga, är det en ren motorsportsapplikation dragrace/bana skulle jag, med betoning på, tro att en rak 40 eller 50 borde vara ett bra alternativ.

Men jag är ingen oljeexport eller b230 expert. Jag tror i min kyrka... :).
I see...

Det stämmer att de inte är linjära, det är felaktig info som somliga delar ut men det är ju givetvis gjort så för att förenkla och göra saken lättare att förstå. Ju djupare man gräver desto bättre förstår man hur lite man förstod från början.

Jag håller också käft om vilken olja som är lämpligast för den frågan kan jag inte besvara.