Sida 4 av 4

Re: info om olja till b230

Postat: tis apr 18, 2017 4:23 am
av Kadett4wd
Bruksbil = inte raceoljor
Den regeln kan man iaf dra :)

Re: info om olja till b230

Postat: tis maj 02, 2017 8:54 pm
av Daniel-635
Dags för service på 635an.
Jag har faktiskt kört två säsonger på samma motorolja, ca. 600-700 mil totalt.
Varav kanske 250-300 på E85 (Bensin det sista på hösten)

Man är som bekant född nyfiken, så inspirerad av tråden så gjorde jag ett likadant "rinntest" av viskositeten utfört vid -25°c +40° +100°C.

Bild

Oljorna är
Unocal 76 20w50 Racing Mineral olja.
Mobil 1 5w50 "Peak Life"
Mobil 1 0w40 "New Life"

Mobil 1 5w50 "Peak Life" som gått i motorn enl. ovan.

Nyfikna ?

Re: info om olja till b230

Postat: tis maj 02, 2017 9:01 pm
av Thunderbo1t
Jaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!

Re: info om olja till b230

Postat: tis maj 02, 2017 9:07 pm
av Oskar Johansson
Thunderbo1t skrev:Jaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!
Håller med

Re: info om olja till b230

Postat: ons maj 03, 2017 10:55 am
av Nicklas Eriksson
ja!

Re: info om olja till b230

Postat: ons maj 03, 2017 12:31 pm
av Jens Gustavsson
jämför "rinbarheten" och hur tjock den är vid ca 70-80 grader där man hamnar i verkligheten i gat motorer (drifting och Rc bilar första varven runt banan iallafall). borde va mest intressant ? under 40- 50 grader ska man inte gasa/varva med en motor oavsett olje typ så inte speciellt intressant så länge den går bra att pumpa i pumpen bra tycker jag medans man varmkör.

jag har gjort praktiska tester på flera oljor i mina volvo motorer och kommit fram till att singel 40 är bra i race motorer som startas i tempraturer över -10 grader iallafall bara man varmkör korrekt. med singel 60 så va det lite för lite spel i min motor så olje trycket och retur systemet som reglerar trycket i pumpen inte orkade med under ca 50 grader (ofta max vad man får i en dragrace motor) och då skenar trycket med varv och man kan spränga filter/slangar mm samt riskera lager skador då olje flödet blir för litet. men jag har bara nån hundrig extra spel i mina motorer med ett par till så hadde 60 oljan fungera bra och smörjt ännu bättre :thumbright:

sen beroende på vad man ska ha för max temp i oljan så bestämmer man om det räcker med en mineral eller om man behöver en syntet som klarar extrema temperaturer bättre.

för mer olje info maila mig på jens@savarturbo.se

mvh jens

Re: info om olja till b230

Postat: ons maj 03, 2017 8:56 pm
av Daniel-635
Nu har jag jämfört vid 40 respektive 100°C eftersom det är där man anger CST.

Till testet.
Setupen på är minst sagt enkel.

Engångsskedar smältlimmade på en bit överbliven kvartslist från köksrenoveringen.
Droppar ner på en aluminiumplåt som har samma temperatur som oljan.
40 och 100°C enligt termostat vredet på ugnen.
-25°C var vad det blev i frysen.

Oljorna har följande data.

"76" 20w50 High Performance Mineral olja
40°C 173 CST
100°C 18,6 CST

Mobil 1 0w40
40°C 75 CST
100°C 13,5 CST

40°C 108 CST
100°C 17,5 CST


https://youtu.be/kKhD5AEo8r0

Trots enkelheten i testet kan man ju faktiskt ganska tydligt identifiera vilken olja som är vilken.
"Spilloljan" känns vad det gäller viskositeten faktiskt ganska opåverkad, och vid 100°C luktade det fortfarande äppelpaj med kanel i ugnen.

Jag vill inte på något sätt hävda att "76" Mineral oljan är ett dåligt val, många gillar den och den är mycket beprövad.
Men man ska beakta användnings området.
Den hör inte hemma i en motor som startas vid -10 grader.
Och man kan också visa hur lite det faktiskt skiljer i viskositet mot en 0w40 vid 100°C

Och nej jag är ej heller sponsrad av Mobil, dom säljer ju den billigt på GeKås i Ullared. :wink:

Re: info om olja till b230

Postat: tor maj 04, 2017 5:42 am
av Kadett4wd
glömde du -25 värdena?
(har inte kikat på filmen)

Re: info om olja till b230

Postat: tor maj 04, 2017 6:15 am
av The
En av oljorna bör man nog ha motorvärmare om det är under nollan..

Re: info om olja till b230

Postat: tor maj 04, 2017 12:00 pm
av Nicklas Eriksson
Daniel: Jag gillar verkligen att du tagit dig tid att utföra det här och redovisa/dela med dig av det på ett exemplariskt sätt.

-25 värdena känns onödiga efter att ha sett filmen. Och att inte kallstarta bruksbilen utan motorvärmare vid -25 blev plötligt väldigt viktigt :)

Re: info om olja till b230

Postat: tor maj 04, 2017 8:30 pm
av Daniel-635
Tackar, man är ju skadad och tycker det är intressant.

Värdena jag angivit ovan är ju vad tillverkarna anger.
-25 anges nog inte, däremot finns ibland en Pour point "hällpunkt"
Men alla verkar inte ange detta, eller ange det olika.
("76" 20w50 oljan har -30°C angiven)



Som Patrik skriver tidigare, Bruksbil = inte race oljor.
Vissa av dessa har för höga Zink halter vilket degraderar funktionen på katalysatorn. (Eller partikelfilter för den delen)

Ni kollar väl på Motortrend och blir matade med AmsOil Z-rod

https://www.amsoil.com/techservicesbull ... Tappet.pdf

https://www.amsoil.com/lit/databulletins/g2883.pdf

Högre Zink halt men fortfarande ett API-SM godkännande.
Z-ROD® 20W-50 Synthetic
Motor Oil (ZRF)
Forfor 1320 ppm Zinc 1440 ppm

Här ser man att Mobil har lite olika nivåer i sina. (Reservation för att de som säljs i Europa avviker)

https://mobiloil.com/~/media/amer/us/pv ... -guide.pdf

Man kan också se att Mobil oljorna som heter ESP har extra låga halter av Zink och Fosfor, för att skydda partikelfilter, inte för att skydda motorn.


Nu är vi långt från trådstartarens fråga om olja till en 600 hp b230... :wink:

Re: info om olja till b230

Postat: tor maj 04, 2017 9:16 pm
av Andreas Deuling
Bara intressant

Har inte köpt någon olja än har lite saker kvar innan start