Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor jul 20, 2017 7:32 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: volvo b230 kolvar.
InläggPostat: tor apr 13, 2017 6:01 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm
Inlägg: 99
Hej på er . Behöver lite snabb hjälp.
Jag har skaffat FT kolvar som jag har tänkt till min motor som är en F
Men nu när jag särade på min maskin så är det 2 kolvar som är D och 2 som är E

Kolvarna som är från FT-n är 2 som är D och 2 som är C

Kan jag smälla i C kolvarna i D märkta cylindrarna och D märkta kolvarna i E märkta cylindrarna ?
Cylindrarna blir då förmodligen en aning större än vad det är tänkt till för kolvarna men är det OK ?
Vad är det för tolerans skillnader vi pratar om mellan bokstäverna ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: volvo b230 kolvar.
InläggPostat: tor apr 13, 2017 7:06 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2033
Ort: Luleå
1/100mm per bokstav är det val så det innebär en hundring extra spel. Jag hade släppt i dom och åkt!

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: volvo b230 kolvar.
InläggPostat: fre apr 14, 2017 1:54 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm
Inlägg: 99
Jo. Jag läste på lite ikväll / natt och kom fram till samma beslut.
D kolvarna åkte ner i E hålen, och C kolvarna i D hålen.

Dock så gjorde jag en intressant upptäckt. Bilen är en 88A med LH2.2
Motorns tillverkningsdatum är 88-04-25. Står ingjutet i blocket.
Men det är INGEN lågfriktionsmotor. Den har 63 vev och axiallagret är integrerad i 5e ramlagret.

Så den regeln med att 88a är lågfriktion eller som jag har läst på andra ställen att har den LH2.2 eller motronik så är det lågfriktion stämmer dessvärre inte.
Jag blev riktigt glad. 12800 mil på mätaren med 1 ägare före mig och alltid servad på Volvo är motorn som sprillans ny invändigt som utvändigt.
Det blir en bra maskin det !


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: volvo b230 kolvar.
InläggPostat: fre apr 14, 2017 3:26 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2033
Ort: Luleå
jo jag har gjort samma iaktagelse. däremot hade du säkert tunna stakarna?

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: volvo b230 kolvar.
InläggPostat: lör apr 15, 2017 9:27 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm
Inlägg: 99
Rätt och riktigt.
Tunna stakar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: volvo b230 kolvar.
InläggPostat: fre apr 28, 2017 8:48 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jan 06, 2011 2:50 am
Inlägg: 192
Ort: Mora
Lite off topic kanske men det här var intressant.

Har alltid fått höra att från årsmodell 90 är det grova stakarna och större lager, men brytpunkten är alltså lite mer flytande än så. Har alla bilar med LH2.4, även 88B och 89, de större lagren? Enligt era iakttagelser vill säga. Och när dök 13mm stakarna upp egentligen?

_________________
Dennis Eriksson
Volvo 242 B23 '75
Plymouth Custom Suburban '59
Ford Taunus 17M '64


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: volvo b230 kolvar.
InläggPostat: mån maj 08, 2017 11:16 pm 
Offline
HK Performance

Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Inlägg: 1837
Ort: Lycksele
88b brukar då ha de grövre stakarna o lager

_________________
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: volvo b230 kolvar.
InläggPostat: tis maj 09, 2017 11:20 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2033
Ort: Luleå
Jag vet att dom fanns med 63mm veven & tunna stakarna då jag rivit 2 såna motorer. Tror båda var
88or. Från 89 har dom mest troligt/garanterat grova stakarna.

Verkar vara lite flytande. Jag tror att dom tog lite vad som fanns när dom byggde
grejerna under åren de byttes/gjordes om.

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: volvo b230 kolvar.
InläggPostat: tis maj 09, 2017 4:25 pm 
Offline
HK Performance

Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Inlägg: 1837
Ort: Lycksele
ja dom använde väl upp dom sista av dom svagare stakarna :)

_________________
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: dundersmurfen, Jonas Enderlein och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010