volvo b230 kolvar.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

volvo b230 kolvar.

Inlägg av Packo »

Hej på er . Behöver lite snabb hjälp.
Jag har skaffat FT kolvar som jag har tänkt till min motor som är en F
Men nu när jag särade på min maskin så är det 2 kolvar som är D och 2 som är E

Kolvarna som är från FT-n är 2 som är D och 2 som är C

Kan jag smälla i C kolvarna i D märkta cylindrarna och D märkta kolvarna i E märkta cylindrarna ?
Cylindrarna blir då förmodligen en aning större än vad det är tänkt till för kolvarna men är det OK ?
Vad är det för tolerans skillnader vi pratar om mellan bokstäverna ?
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: volvo b230 kolvar.

Inlägg av Robert Markström »

1/100mm per bokstav är det val så det innebär en hundring extra spel. Jag hade släppt i dom och åkt!
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: volvo b230 kolvar.

Inlägg av Packo »

Jo. Jag läste på lite ikväll / natt och kom fram till samma beslut.
D kolvarna åkte ner i E hålen, och C kolvarna i D hålen.

Dock så gjorde jag en intressant upptäckt. Bilen är en 88A med LH2.2
Motorns tillverkningsdatum är 88-04-25. Står ingjutet i blocket.
Men det är INGEN lågfriktionsmotor. Den har 63 vev och axiallagret är integrerad i 5e ramlagret.

Så den regeln med att 88a är lågfriktion eller som jag har läst på andra ställen att har den LH2.2 eller motronik så är det lågfriktion stämmer dessvärre inte.
Jag blev riktigt glad. 12800 mil på mätaren med 1 ägare före mig och alltid servad på Volvo är motorn som sprillans ny invändigt som utvändigt.
Det blir en bra maskin det !
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: volvo b230 kolvar.

Inlägg av Robert Markström »

jo jag har gjort samma iaktagelse. däremot hade du säkert tunna stakarna?
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: volvo b230 kolvar.

Inlägg av Packo »

Rätt och riktigt.
Tunna stakar.
Användarvisningsbild
MDSE
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: tor jan 06, 2011 2:50 am
Ort: Mora

Re: volvo b230 kolvar.

Inlägg av MDSE »

Lite off topic kanske men det här var intressant.

Har alltid fått höra att från årsmodell 90 är det grova stakarna och större lager, men brytpunkten är alltså lite mer flytande än så. Har alla bilar med LH2.4, även 88B och 89, de större lagren? Enligt era iakttagelser vill säga. Och när dök 13mm stakarna upp egentligen?
Dennis Eriksson
Ford Taunus 17M '64
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: volvo b230 kolvar.

Inlägg av Kirre »

88b brukar då ha de grövre stakarna o lager
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: volvo b230 kolvar.

Inlägg av Robert Markström »

Jag vet att dom fanns med 63mm veven & tunna stakarna då jag rivit 2 såna motorer. Tror båda var
88or. Från 89 har dom mest troligt/garanterat grova stakarna.

Verkar vara lite flytande. Jag tror att dom tog lite vad som fanns när dom byggde
grejerna under åren de byttes/gjordes om.
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: volvo b230 kolvar.

Inlägg av Kirre »

ja dom använde väl upp dom sista av dom svagare stakarna :)
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Skriv svar