Sida 1 av 2

Toppackning b230 16v turbo

Postat: mån apr 17, 2017 11:46 am
av gravis
Hej,

Har på mycket kort tid (ca 10 mil) skjutit toppackning nr 2. Vid båda tillfällena har packningen gått sönder
på exakt samma sätt på samma ställe.
Första gången packningen gick så riktslipades toppen, blocket kontrollerade också och det är plant.
Jag satte i ny vattenpump, termostat, expansionslock och bra motor temp ända tills packningen går åt skogen.

Jag kan inte hitta några sprickor i topp eller block med spricksökare..

Jag har lyssnat efter spikningar men inte kunnat uppfatta några. Komptryck ligger på ca 10 till 10.5 bar på alla cylindrar. Jag laddar ca 0,9 till 1,0 bar på turbon mao inte något överdrivet högt ladd.

Alla tips och deer mottages då jag inte riktigt vet vad jag ska hitta på härnäst. Den har fungerat fint utan skärringspackning tidigare och för att spara på min Grottisportade topp så undviker jag skärring

Bild

Mvh Gravis

Re: Toppackning b230 16v turbo

Postat: mån apr 17, 2017 12:09 pm
av Jens Gustavsson
hur ser data loggarna ut? har du rengjort och flödat soppa systemet och spridarna nyligt?

låter som en tunings problem inte mekaniskt problem men för lite info om motorn.

Re: Toppackning b230 16v turbo

Postat: mån apr 17, 2017 12:21 pm
av gravis
Hej,

Lite pinsamt men har inte bytt mitt 100år gamla motoronic med bränd eprom. Det ska dock göras. bilen har gått ca 5000k mil totalt med denna setup så när som på kolvar, stakar och lager som bytts.

Jag får gå över bränslesystemet, inte omöjligt att en spridare slocknar nu när du nämner det. Har dock inte hört några missljud. Jag har bytt tank, pumpar och filter förra året.

Jag är lite old school och har kört en del med spiktratt utan att uppfattat några ping ljud.

Tack för tipset, uppskattas.


//Gravis

Re: Toppackning b230 16v turbo

Postat: mån apr 17, 2017 6:02 pm
av Robert Markström
ser ju ut som den krypt på 3an åxå.

Re: Toppackning b230 16v turbo

Postat: mån apr 17, 2017 6:20 pm
av gravis
Hej,

Stämmer, den har krypt lite på 3an också, det syndes när jag demonterade toppen.

//Gavis

Re: Toppackning b230 16v turbo

Postat: mån apr 17, 2017 7:37 pm
av DreRacing@
kollat din moment nyckel?

Re: Toppackning b230 16v turbo

Postat: mån apr 17, 2017 8:13 pm
av gravis
Hej,

Japp momentnyckeln är ok så vitt jag vet, lånade en nykalibrerad från jobbet. Jag ska kolla den mot vår ACTA 2000 innan jag återmonterar toppen. Bra tips, tack.

Jag har alltid dragit 12.9 med ARP-fett 60/90/130nm så det borde vara ok.

Då även 3an har krypt, kan spikningar orsaka liknade problem? tänker att om jag inte hör att det spikar med blotta örat.

Det förbryllat mig lite att packningarna har skjutits på exakt samma ställe båda gångerna. Speciellt om man tar hänsyn till att packning nr2 är med nyslipad topp utfört av Ståls i Arboga.

//Gravis

Re: Toppackning b230 16v turbo

Postat: mån apr 17, 2017 9:15 pm
av Steve
Kör du med bredbandslambda?
Kollade du bränsletryck före och efter pump/tankbyte?
Bytt till likadana kolvar och stakar?
Skick på spridare?

På fyran har väl packningen mindre material mot kanalerna, kanske därför den far där först

Re: Toppackning b230 16v turbo

Postat: tis apr 18, 2017 8:02 pm
av gravis
Tjenare,

Kör inte med bredbandslambda, mao så är jag hyfsat ovetande.

Japp kollade bränsletryck före och efter byte av tank och pumpar, har mätare på BTR'en så sneglar på den ideligen.
Jag har gått från svarvade kolvar och org stakar till Smidda JE och H profil, dock så har bilen gått bra tills första packningen gick mao sedan förra sommaren när jag byggde motorn tills för ett par veckor sedan. Nu gick den bara 10 mil innan andra packningen gick sönder.

Jag har inte flödestestat spridarna men ska se över dom.

Faktum är att jag överväger att plocka ihop allt mekaniskt med ny packning och låta bilen stå tills jag får i ett modernt sprut som går att mappa, annat grenrör, roligare turbo och nya spridare.

Dock så skulle det vara kul att utesluta mekaniskt fel om man satsar ytterligare pengar på motorn. Jag vill inte köra med skärringspackning då jag inte vill göra märken i en fint portad Grottis topp då den är lite av en klenod för mig :)

//Gravis

Re: Toppackning b230 16v turbo

Postat: tis apr 18, 2017 8:40 pm
av DreRacing@
du kan oringa blocket. men en original packning ska hålla för den där effekten

Re: Toppackning b230 16v turbo

Postat: tis apr 18, 2017 9:35 pm
av Jens Gustavsson
tydligt exempel på fel på mapning eller så i motorstyrning. ingen koll helt enkelt.

jag körde 917hk i vintras på en standard packning över 150 pull mellan 2-3 bar ladd viserligen ganska korta men det är fina packningar om man monterat ihop rätt iallafall. jag gillar elring bäst på turbo motorerna

Re: Toppackning b230 16v turbo

Postat: ons apr 19, 2017 1:57 pm
av gravis
Hej,

Stämmer att det finns dåligt med koll elektroniskt. Jag har använt samma setup och prylar som användes när motorn byggdes första gången 1998 så när som på kolvar och stakar.

Som sagt, eftersom någonting inte längre harmonerar så får jag helt enkelt acceptera att jag måste i med ny teknik för att få ordning på prylarna.

Slut med oldscool med med bränd eprom och dylikt :lol:

Re: Toppackning b230 16v turbo

Postat: tor apr 20, 2017 3:03 pm
av dundersmurfen
Det går att åka för hög tändning utan spik och få för höga cylindertryck tyvärr. Troligen när turbon kommer igång och varvet är lägre. På vridmax behövs inte så mycket tändning

Re: Toppackning b230 16v turbo

Postat: lör apr 22, 2017 8:48 am
av gravis
Tack för alla tips och råd, det får bli gör om gör rätt, eller rättare sagt dags att städa bort 90 talets synder :D
Nu har jag köpt ett VEMS , nya spridare, turbo och lite annat smått och gått. Om jag lyckas få ordning på VEMSet och förstå mig på hur allt ska kopplas och mappas så blir det nog ordning på torpet!

//Gravis

Re: Toppackning b230 16v turbo

Postat: lör apr 22, 2017 10:25 pm
av Jens Gustavsson
det ska nog gå bra bara att fråga så ska vi försöka hjälpa till :thumbright: du kommer in i en helt ny värd.