Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons aug 23, 2017 11:02 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Toppackning b230 16v turbo
InläggPostat: mån apr 17, 2017 11:46 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 06, 2013 6:42 pm
Inlägg: 52
Hej,

Har på mycket kort tid (ca 10 mil) skjutit toppackning nr 2. Vid båda tillfällena har packningen gått sönder
på exakt samma sätt på samma ställe.
Första gången packningen gick så riktslipades toppen, blocket kontrollerade också och det är plant.
Jag satte i ny vattenpump, termostat, expansionslock och bra motor temp ända tills packningen går åt skogen.

Jag kan inte hitta några sprickor i topp eller block med spricksökare..

Jag har lyssnat efter spikningar men inte kunnat uppfatta några. Komptryck ligger på ca 10 till 10.5 bar på alla cylindrar. Jag laddar ca 0,9 till 1,0 bar på turbon mao inte något överdrivet högt ladd.

Alla tips och deer mottages då jag inte riktigt vet vad jag ska hitta på härnäst. Den har fungerat fint utan skärringspackning tidigare och för att spara på min Grottisportade topp så undviker jag skärring

Bild

Mvh Gravis


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 17, 2017 12:09 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
hur ser data loggarna ut? har du rengjort och flödat soppa systemet och spridarna nyligt?

låter som en tunings problem inte mekaniskt problem men för lite info om motorn.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 17, 2017 12:21 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 06, 2013 6:42 pm
Inlägg: 52
Hej,

Lite pinsamt men har inte bytt mitt 100år gamla motoronic med bränd eprom. Det ska dock göras. bilen har gått ca 5000k mil totalt med denna setup så när som på kolvar, stakar och lager som bytts.

Jag får gå över bränslesystemet, inte omöjligt att en spridare slocknar nu när du nämner det. Har dock inte hört några missljud. Jag har bytt tank, pumpar och filter förra året.

Jag är lite old school och har kört en del med spiktratt utan att uppfattat några ping ljud.

Tack för tipset, uppskattas.


//Gravis


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 17, 2017 6:02 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2039
Ort: Luleå
ser ju ut som den krypt på 3an åxå.

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 17, 2017 6:20 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 06, 2013 6:42 pm
Inlägg: 52
Hej,

Stämmer, den har krypt lite på 3an också, det syndes när jag demonterade toppen.

//Gavis


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 17, 2017 7:37 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 905
Ort: Flisa, norge
kollat din moment nyckel?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 17, 2017 8:13 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 06, 2013 6:42 pm
Inlägg: 52
Hej,

Japp momentnyckeln är ok så vitt jag vet, lånade en nykalibrerad från jobbet. Jag ska kolla den mot vår ACTA 2000 innan jag återmonterar toppen. Bra tips, tack.

Jag har alltid dragit 12.9 med ARP-fett 60/90/130nm så det borde vara ok.

Då även 3an har krypt, kan spikningar orsaka liknade problem? tänker att om jag inte hör att det spikar med blotta örat.

Det förbryllat mig lite att packningarna har skjutits på exakt samma ställe båda gångerna. Speciellt om man tar hänsyn till att packning nr2 är med nyslipad topp utfört av Ståls i Arboga.

//Gravis


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 17, 2017 9:15 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5014
Ort: Lykksällä
Kör du med bredbandslambda?
Kollade du bränsletryck före och efter pump/tankbyte?
Bytt till likadana kolvar och stakar?
Skick på spridare?

På fyran har väl packningen mindre material mot kanalerna, kanske därför den far där först

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 18, 2017 8:02 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 06, 2013 6:42 pm
Inlägg: 52
Tjenare,

Kör inte med bredbandslambda, mao så är jag hyfsat ovetande.

Japp kollade bränsletryck före och efter byte av tank och pumpar, har mätare på BTR'en så sneglar på den ideligen.
Jag har gått från svarvade kolvar och org stakar till Smidda JE och H profil, dock så har bilen gått bra tills första packningen gick mao sedan förra sommaren när jag byggde motorn tills för ett par veckor sedan. Nu gick den bara 10 mil innan andra packningen gick sönder.

Jag har inte flödestestat spridarna men ska se över dom.

Faktum är att jag överväger att plocka ihop allt mekaniskt med ny packning och låta bilen stå tills jag får i ett modernt sprut som går att mappa, annat grenrör, roligare turbo och nya spridare.

Dock så skulle det vara kul att utesluta mekaniskt fel om man satsar ytterligare pengar på motorn. Jag vill inte köra med skärringspackning då jag inte vill göra märken i en fint portad Grottis topp då den är lite av en klenod för mig :)

//Gravis


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 18, 2017 8:40 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 905
Ort: Flisa, norge
du kan oringa blocket. men en original packning ska hålla för den där effekten


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 18, 2017 9:35 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
tydligt exempel på fel på mapning eller så i motorstyrning. ingen koll helt enkelt.

jag körde 917hk i vintras på en standard packning över 150 pull mellan 2-3 bar ladd viserligen ganska korta men det är fina packningar om man monterat ihop rätt iallafall. jag gillar elring bäst på turbo motorerna

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons apr 19, 2017 1:57 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 06, 2013 6:42 pm
Inlägg: 52
Hej,

Stämmer att det finns dåligt med koll elektroniskt. Jag har använt samma setup och prylar som användes när motorn byggdes första gången 1998 så när som på kolvar och stakar.

Som sagt, eftersom någonting inte längre harmonerar så får jag helt enkelt acceptera att jag måste i med ny teknik för att få ordning på prylarna.

Slut med oldscool med med bränd eprom och dylikt :lol:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor apr 20, 2017 3:03 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 975
Ort: BjörnL Uddevalla
Det går att åka för hög tändning utan spik och få för höga cylindertryck tyvärr. Troligen när turbon kommer igång och varvet är lägre. På vridmax behövs inte så mycket tändning

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl, awd bänk 1000whp


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör apr 22, 2017 8:48 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 06, 2013 6:42 pm
Inlägg: 52
Tack för alla tips och råd, det får bli gör om gör rätt, eller rättare sagt dags att städa bort 90 talets synder :D
Nu har jag köpt ett VEMS , nya spridare, turbo och lite annat smått och gått. Om jag lyckas få ordning på VEMSet och förstå mig på hur allt ska kopplas och mappas så blir det nog ordning på torpet!

//Gravis


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör apr 22, 2017 10:25 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
det ska nog gå bra bara att fråga så ska vi försöka hjälpa till :thumbright: du kommer in i en helt ny värd.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010