B30 / AQ170 ventilerar

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

B30 / AQ170 ventilerar

Inlägg av mauser240 »

Jo det är så att jag har problem med en båtmotor jag just införskaffat.

Den är orkeslös och ventilerar s*tan så jag gjorde ett kompressionstest. Samtliga mellan 10,5 och 12 kilo utom 6an som aldrig kom över 4. Ringarna tänkte jag så jag spillde i lite motorolja och testade på nytt. Hör och häpna, ingen skillnad!

Antar att avgassätet är brännt eller så men kan detta orsaka att maskinen spyr ner insugsdänparen med olja på en halvtimma? Eller ligger toppackningen närmare till hands?

Grejen är den att jag ev. kan få ut toppen med maskinen på plats (båten i sjön) men det skulle ju vara synd att smälla ihop med renoverad topp / ny packning och konstatera att problemet kvarstår.

Vad tror / vet folket? Själv har jag tyvärr ingen erfarenhet av B30 (eller B20 för den delen).

Kan tillägga att maskinen är sjövattenkyld och jag har inte vatten i oljan. Olja går det åt nån deciliter i timman.
//MartinL
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: B30 / AQ170 ventilerar

Inlägg av Steve »

Du har ingen möjlighet att göra ett leakdown-test eller bara sätta tryckluft genom tändstiftshålet och se vars luften tar vägen? Är väl stor risk att luften tar vägen via kolven om den ventilerar mycket

Kollat ventilspel förresten?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: B30 / AQ170 ventilerar

Inlägg av The »

Du måste ju isär med den hursomhelst, är ju ganska enkelt att konstatera om det är ventil/säte eller kolvringar med toppen lös.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: B30 / AQ170 ventilerar

Inlägg av mauser240 »

Steve skrev:Du har ingen möjlighet att göra ett leakdown-test eller bara sätta tryckluft genom tändstiftshålet och se vars luften tar vägen? Är väl stor risk att luften tar vägen via kolven om den ventilerar mycket

Kollat ventilspel förresten?
Funderade på leakdown men;

-Om ringarna läcker så blåser det ur ventilation
-Om packningen läcker till oljereturen blåser det också ur ventilation
-Om avgasventil läcker bubblar det från drevet
-Om trycket läcker ut i kylsystemet bubblar det också från drevet, va?

Har svårt att tro att ringarna skulle gått då övriga cylindrar har ok komp. och motorn lär vara renoverad för några år sedan. Inget är ju omöjligt dock.

Att lossa avgaslimpan är tyvärr ett mycket omständigt projekt, ev. måste toppen lossas samtidigt.

Ventilspelet är kollat. Mätte inte men alla vippor glappade "tillräckligt." Vart ett par som jag upplevde lite spändare så jag öppnade dessa lite men det handlade inte om problemcylindern.
The skrev:Du måste ju isär med den hursomhelst, är ju ganska enkelt att konstatera om det är ventil/säte eller kolvringar med toppen lös.
Sant, men det är lite gambling... Om jag lossar toppen och konstaterar att motorn måste ur så måste jag skruva tillbax toppen så jag kan köra till närmaste ramp. Om jag tar upp båten och felet visar sig vara i toppen har man ju tagit upp båten i onödan (om det nu går att riva toppen på plats).

Jag vet att det är svårt att felsöka på distans, tänkte mest om det, efter 40 år, visat sig att något fenomen uppstår mer troligt än något annat.

Hur konstaterar jag lättast ringarnas skick när toppen är lös? Lämplig vätska i cylindrarna? Eller är det uteslutningsmetoden som gäller?
//MartinL
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: B30 / AQ170 ventilerar

Inlägg av OttoB »

Testa de med leak down. Om du tror att det är avgasventil som läcker, börja öppna ventil med justering skruv. Om det påverkar till leakdown-värdet mer än i dom fem bra cylinder, ligger felet där.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: B30 / AQ170 ventilerar

Inlägg av The »

Kan man inte bogsera båten till rampen ifall motorn ska ur?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: B30 / AQ170 ventilerar

Inlägg av mauser240 »

Otto, menar du att jag ställer ventilspelet t.ex. till -0,5 på två cylindrar och testar? Har svårt att tro att man kan jämföra på det viset. Vad skall värdena vara i förhållande till varann för att jag skall vara säker?

Torbjörn, jag har inga bekanta inom 15 sjömil så jag är rädd det kan bli dyrt. Tror det börja luta åt att dra opp båten först för säkerhets skull...
//MartinL
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: B30 / AQ170 ventilerar

Inlägg av The »

Du får ro [FACE WITH TEARS OF JOY]
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: B30 / AQ170 ventilerar

Inlägg av OttoB »

Joo, skrev fel. Menade att om du öppnar läckande ventil den har mindre påverkan till leak-värde än tät ventil.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: B30 / AQ170 ventilerar

Inlägg av mauser240 »

Tack för tipsen! Slutresultatet är att jag drar upp båten för säkerhets skull och för att det inte skall bli för billigt så blir det att installera trimplan samtidigt ;)
//MartinL
Skriv svar