Nybörjarfrågor om turbo

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
MattiasG
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tor apr 20, 2017 7:54 pm

Nybörjarfrågor om turbo

Inlägg av MattiasG »

Hallå!

Har ett par frågor om turboaggregat.
Den första frågan är om en turbo kan vara skrot utan att den är något som helst glapp?
Bilen det gäller är en passat 1,8t -01. På vägen hem efter köpet varna den för lågt oljetryck så den ställdes och hämtades på släp.
Vanligt på dessa bilar är tydligen att oljesilen blir igensatt. Men en del verkar haft problem med att det bara är givaren som strular, så vi testa att göra rent och blåsa rent den lite och sedan sluta den varna för lågt oljetryck.
Bilen användes sedan några veckor utan problem, runt 5-6mil om dagen.
Plötsligt så vart bilen grymt slö, som att turbon inte laddade nånting, en kort stund senare varna den för lågt oljetryck ännu en gång. Denna gången knacka även ventilerna.
Bilen ställdes och bytte silen i tråget och nu går den hur rent och fint som helst igen, inga missljud öht, men fortfarande väldigt slö och ingen ork.
Så vi bestämde oss för att riva turbon för att kolla denna och den verkar som sagt väldigt fin, inget glapp och impellerna(?) är oskadda. Så finns det något mer sätt en turbo kan vara skrot på?

Sedan om den ska monteras tillbaka, hur rekommenderar ni att rengöra den? Går det skruva isär den? Är rädd att det kan ha kommit skit i den vid demonteringen.

Sen slutligen, har ni några tips på vad man ska kolls här nöst om bilen foftfarande är slö efter ditmonteringen av turbon?

Ber om ursäkt för eventuella stavfel, skrivet från mobilen.

Tack på förhand

Mvh Mattias
Antonlarsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: tis jun 23, 2015 3:58 pm

Re: Nybörjarfrågor om turbo

Inlägg av Antonlarsson »

Trasig laddtryckssolonoid, igensatt katalysator, wastegateventil som lossnar, sprucket avgashus. Det är vanliga fel på 1.8t motorerna och byt olja och filter ofta!

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Fransson
För mycket laddtryck
Inlägg: 257
Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
Ort: västerbotten.Norsjö

Re: Nybörjarfrågor om turbo

Inlägg av Fransson »

Kollade du laddtryck med en mätate innan du rev?
När magnetventilen/laddtryckstyrningen går sönder.
Laddar bilen bara grundladd ca 0,3bar.

Vart tror du smuts har kommit in i turbon?
I lagerdelen eller i inlopp, avgas?
Räcker gott å väl att blåsa med tryckluft "bakvägen" mot hur smutsen kommit in. Samt lite bromsrengörning om man vill.
Samt kolla wg grejer slag,klocka tallriken i avgashuset
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Nybörjarfrågor om turbo

Inlägg av MVA-Productions »

Varit med om att tryckslangar spruckit på dessa bilar med men då borde den nog satt felkod skulle jag tro..
MattiasG
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tor apr 20, 2017 7:54 pm

Re: Nybörjarfrågor om turbo

Inlägg av MattiasG »

Antonlarsson skrev:Trasig laddtryckssolonoid, igensatt katalysator, wastegateventil som lossnar, sprucket avgashus. Det är vanliga fel på 1.8t motorerna och byt olja och filter ofta!

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Om vi börjar med laddtryckssolonoid, är det samma som magnetventil? Går det att testa den om den funkar på något sätt?
Läste nånstans att man kunde sätta 12 volt på den och höra om den klickar och det gör den. Vart dock ingen skillnad med den i eller urkopplad.

Wastegateventilen, menar du wastegateklockan? I wastegateväg så verkar allt klockrent, inga problem.

Inga problem med avgashuset heller.

Och katalysatorn får vi väl prova bara om inget annat uppstår, jag vill annars gärna tro att det här med att oljetrycket försvann, känns som lite mycket slump att något annat skulle gått sönder av sig själv strax innan. Men man ska väl aldrig säga aldrig.
Fransson skrev:Kollade du laddtryck med en mätate innan du rev?
När magnetventilen/laddtryckstyrningen går sönder.
Laddar bilen bara grundladd ca 0,3bar.

Vart tror du smuts har kommit in i turbon?
I lagerdelen eller i inlopp, avgas?
Räcker gott å väl att blåsa med tryckluft "bakvägen" mot hur smutsen kommit in. Samt lite bromsrengörning om man vill.
Samt kolla wg grejer slag,klocka tallriken i avgashuset
Nej tyvärr kolla vi aldrig laddtrycket innan, har ingen klocka.
Det ända testet vi gjorde var att ta bort slangen på luftburkeb till turbo och kände om det sög och det gjorde det när han gasa.
Men inget insugsljud eller dumpljud(?) Som ibland annars kan höra. Hörs alltså inte att turbon arbetat.

Om magnetventilen kan du se svaret ovan.

Och skit är väl inloppet, där slangen som går till luftburkeb sitter, va rätt mycket slit där när vi tog bort slangen.
Sedan så kände polaren när turbo fortfarande sätt i bilen på impellern om den var glapp vilket den inte var.
Sen kände jag och den va helt stum men så snurra jag lite på den och då lät det som nått trilla ner i turbo och så vart den pytte lite glapp radiellt vilket är normalt om jag fattat rätt.
Det är de som skramla till jag skulle vilja ha tag i, vet dock inte säkert heller om det är något i turbo för det låter inget när man skakar på den.
MattiasG
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tor apr 20, 2017 7:54 pm

Re: Nybörjarfrågor om turbo

Inlägg av MattiasG »

Kunde inte citera senaste inlägget men läckage är väl det vi tänkt kolla näst när allt är monterat igen. Men är du säker på att det borde ge felkod i så fall?
MattiasG
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tor apr 20, 2017 7:54 pm

Re: Nybörjarfrågor om turbo

Inlägg av MattiasG »

Gör en liten update, helt plötsligt så går det inte snurra på impellern, sitter helt fast, nyss snurra den helt perfekt, känns som en borde montera isär de, är det något man kan som någorlunda nybörjare?
MattiasG
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tor apr 20, 2017 7:54 pm

Re: Nybörjarfrågor om turbo

Inlägg av MattiasG »

Kollat lite videos på Youtube hur man får isär turbo, tänkte bara ta bort kompressorhuset så här lossat på alla bukt på baksidan så nu går det att snurra på det hur man vill men det går inte få bort det? Några tips eller idéer?
Skriv svar